Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo; et fremtidig problem?

Startet av 1000kwh, fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23

« forrige - neste »

1000kwh

Vurderer å gå til innkjøp av en brukt 40kwh Leaf. Forbruket skremmer meg ikke da vi sjeldent kjører så langt. Ellers er vel bilen kurrant og relativt god plass.

Men, hva skjer med Chademo i fremtiden. Er det på tur til å bli faset ut og vil det være mulig med et CCS adapter?

Joltus

I Norge vil det ikke være et problem i overskuelig fremtid.

I Europa vil man nok se at det er dårlig med utbygging av chademo.

1000kwh

Hvis det utelukkende er 2. gen Leaf som bruke Chademo, og 3. gen sannsynligvis vil bruke CCS så frykter jeg man ikke får hurtigladet Leaf. Det vil jo være ganske kritisk.

Selv bare en stans i utbygging er jo kjedelig.

EV-FTW

Jeg ville ikke bekymret meg, siden du sjeldent kjører langt. Det er et godt utbygget nettverk med 50KW Chademo ladere i dag. Ok, det kan være litt kø på dem noen ganger, men ikke alltid. Dagens ladere tror jeg vil bestå da de har både Chademo og CCS. Utfordringen, tror jeg, er for de som kjøper Leaf 62, som kan lades på ladere som leverer mer strøm enn 50KW. Disse laderne støtter stort sett kun CCS. Dette vil uansett ikke være et problem for deg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Ingen problem i Sverige heller. Alle snabbladdere jeg har sett har begge plugger.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trekkoppbil

Framtil Model3 kom sist vinter, var det like mange mange Chademo- som CCS-biler i Europa.
Fordelene med Chademo skal være at man har kraftuttak som mangler på ccs, og pluggen skal sitte litt fastere. Hvis størmselskapene kommer med løsninger for å mellomlage på biler, så er det Chademo som gjelder. 
Fordelene med CCS skulle være lågere pris og mindre klumpete pistol.
Om disse ulikhetene har noen praktisk betydning, er en annen sak.

Både CCS og Chademo kommer  med oppgraderte versjon etterhvert. Nå er nok CCS litt dominerende blandt nyere bilmodeller med store batterier, mens Chademo har vel løsninger for enda større kjøretøy.

Hvilke løsninger som vil leve lengst, er ikke enkelt å si. CCS har nok en fordel for den som har tilgang til Teslas ladere, og det er andre fabrikanter som har propretiære ladere for CCS, som man kan finne ved folkevognbutikker bl.a. Mens mange uavhengige ladere, og kiwi-laderene som Nissan var med å bygge ut, støtter ofte både CCS og Chademo. Det finnes enkelte eldre ladere som kun støtter Chademo, men det er ikke så mange igjen av dem.

EV-FTW

Det er forskjellige meninger, sånn vil det alltid være.

Jeg tror Chademo vil bestå, på de laderne som allerede har det i dag. Det er for det meste 50 kW ladere.

Når det kommer til lynladere eller nye ladere som støtter 100KW pluss, ser en tydelig at det her stort sett konsekvent satses på CCS. Og hvorfor skulle de ikke det? Samtlige ( med et spørsmålstegn på Mazda sin kommende elbil) av nye elbiler på markedet nå bruker CCS, foruten Nissan. Circle K holder på med en massiv utbygging av ladere, men med CCS. Ionity har CCS. Så gjenstår det å se når Fortum og Grønn Kontakt skal bygge ut med lynladere hva de satser på. Av nye elbiler som støtter raskere lading , i teorien, enn 50 KW, er det bare Nissan som bruker Chademo. Og nå når det er så mange rivaler, og særlig til neste år når de kommer skikkelig i salg, vil prosentsatsen som bruker Chademo ( les. Leaf) være ganske liten.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

turfsurf

#7
Når det kommer flere og flere ladere som kun er CCS og det blir flere biler som har CCS vil tilgjengeligheten på CHAdeMO ladere bli mindre. CHAdeMO bilene vil konkurrere med flere og flere CCS biler om de samme laderne.

Jeg tipper CHAdeMO utbyggingen vil stoppe rimelig fort når utbyggerne ser at CHAdeMO brukes mindre og mindre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Spørsmålet er ikke om, men når, Chademo begynner å oppleves som ukurrant.

3 år? 5år? Jeg tror mer på det første enn det siste.

Mange aspekter rundt Chademo's fremtid kommer frem i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Sitat fra: leafnor på lørdag 12. oktober 2019, klokken 10:51
Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255

Så du mener de som tidlig på 80-tallet stod å vurderte om de skulle velge VHS eller Beta, heller burde ventet 15 år på DVD? Eller skulle de ventet helt til nå, og gått for streaming?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

Sitat fra: automat på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:09
Sitat fra: leafnor på lørdag 12. oktober 2019, klokken 10:51
Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255

Så du mener de som tidlig på 80-tallet stod å vurderte om de skulle velge VHS eller Beta, heller burde ventet 15 år på DVD? Eller skulle de ventet helt til nå, og gått for streaming?
He he, nei, kjøpte ikke noen av delene. Moralen er at teknikk er stadig i endring, og selv om en velger det som i dag er mest av er det bare for en stund. Som med Chademo, masse EL-biler med Chademo fra 2011 og oppover, men nå "dør" det fordi CCS kommer etter i Europa. En dag gidder vi ikke lade med ledning, da blir det tråløst.
Forøvrig, enig i at trenden peker på CCS, og Chademo blir marginalisert og med det utdøende. Så jeg ville selv valgt CCS i dag om jeg kan velge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

1000kwh

Leaf 40 har fått en bruktprissmell pga noe lav rekkevidde og treg lading. Men hvis problemstillingen rundt hurtigladestandarden når folk flest kan det jo oppstå nok en knekk.


leafnor

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 12. oktober 2019, klokken 19:38
Leaf 40 har fått en bruktprissmell pga noe lav rekkevidde og treg lading. Men hvis problemstillingen rundt hurtigladestandarden når folk flest kan det jo oppstå nok en knekk.
Mao, en 40kWh Leaf til erstatning av min 2012 med SOH 77 nå, som brukes kun til "lokal" kjøring er et scoop. Kjører ikke langt (Selv om jeg var til Danmark med 2012-leaf'n), så ingen planer for det igjen. Gjør man 99% av alle ladinger hjemme, så vil jo en 40 kWh Leaf med prisfall for alle mulige saker som Rapidgate, Chademo-gate, Justerbart ratt gate og annet være en godt kjøp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Så lenge det finnes mange biler med Chademo på veien så finnes det et marked som de fleste tilbyderne vil støtte. De gamle bilene med mindre batteri hurtiglader også oftere enn biler med stort batteri.

Men for type 1 så ser man det i Sverige, hvor det mange steder finnes uttak med kabel, at det meste nå går over til type 2.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA