Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkhotell priser og erfaringer

Startet av Fraberg1, fredag 18. mars 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

Fraberg1

Det nærmer seg slutten av vintersesongen og Cyclone felgene venter på Vianor i Bergen. Noen som har erfaringer med priser og service?

Parkerer i fellesgarasje med liten plass, nå er tiden inne for å vurdere om jeg skal fortsette å ha de på Vianor eller om det er bedre alternativer i Bergen.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

morpheos

Jeg bruker DekkFelg og har ikke så veldig mye å utsette på service så langt, men har heller ikke så enormt store krav/kunnskaper om dekk. Mener jeg betaler ca 12-1300 for omlegging, felgvask og lagring per sesong; så rundt 2500 per år.

sigurdi

Horten dekksenter.
798 pr sesong = 1600kr pr år ink dekkbytte x 2 og vask.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Fraberg1

#3
Kan virke som om det er store forskjeller i pris der ute. Selvsagt forskjeller på 15" og 21". Bransjen virker litt lite gjennomsiktig på pris og tjenester. Må ringe til de fleste for å få tilbud.

Edit: Vianor Åsane i Bergen har avtale med Tesla. 950kr første betalte sesong (gratis første når du får bilen). andre sesong 1150kr. Dekkskifte inkludert. Glemte å spørre om vasking. Har standard vinter og 21" cyclone sommer.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

Sense

Til helgen skal vi på hytta der snøen allerede har lagt seg.
Men jeg har jo ikke fått sms fra Vianor om dekkbytte ennå. Vinterdekkene ligger ifølge Tesla og venter på Vianor.

Noen som har erfaringer om det hjelper å purre på Vianor, eller er køen rigid?

45316

Jeg kontaktet vianor i går og lurte på hvor dekkene mine var. Hadde ikke fått sms, så jeg tenkte bare å sjekke hvor i systemet de var. Etter at kundeservice hadde dobbeltsjekket viste det seg at de allerede hadde ankommet lokal vianor. Av en eller annen grunn hadde ikke jeg fått sms om at de hadde ankommet og bestilling av omlegg.

Fikk da kundeservice til å booke 1.ledige time som var nå på fredag.

Chat eller ring vianor i tilfelle det samme har skjedd deg.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Boge

Ørskog Bilsenter som Tesla i Ålesund bruker skulle ha 800,- pr sesong ink. omlegging. Aner ikke om vask er inkludert.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

Sense

Sitat fra: Boge på onsdag 09. oktober 2019, klokken 11:26
Ørskog Bilsenter som Tesla i Ålesund bruker skulle ha 800,- pr sesong ink. omlegging. Aner ikke om vask er inkludert.

800 kr. pr. sesong betyr 1600 kr årlig for å legge om dekkene 2 ganger. Synes det er dyrt for 10-15 minutters jobb.  Det inkludere kanskje en form for rask maskinvask, men ikke tro at noen gidder å skure vekk asfaltfilmen eller møkk som har fått ligge i fred på indre felg. 
Småstein som setter seg i dekkets mønstre bryr dekkhotellene seg heller ikke om.

Når jeg legger om på våre biler, fjerner jeg de største rillene for småstein. Er overbevist om at det gir en bedre sikkerhet mot vannplaning og kanskje er det en fordel for kjøreegenskapene også. Det tar 5 min pr. dekk å fjerne småstein, men jeg får god hjelp av sønnnen. I tillegg vasker jeg hjulene grundig for hånd og spyler av før de lagres på en dekktralle i egen garasje mørkt og kjølig.
I tillegg sprayer jeg rustbeskytter på navet før det nye hjulet kommer på.

Ingenting av dette bryr dekkhotellene seg om. De er tjent med at dekket skiftes oftest mulig, så hvorfor skulle de henge seg opp i sikkerheten mot vannplaning, kjøreegenskaper eller levetiden til dekkene? Så de avfeier ofte at slikt har noen betydning.

4 nye dekk til Teslaen koster fort 14-15 lapper. Med godt stell kjører jeg 3-4 sesonger på alle dekkene, med 30000 km årlig kjørelengde.

Derfor skal ikke mine hjul på dekkhotell, der ansatte bryr seg null om hvordan hjulene blir behandlet.
--------------
Jeg kontaktet Vianor i dag, som dere anbefalte. De gav meg time først 21. okt. Så da må jeg hente hjulene hjem og legge om selv for å kunne dra på hytta.


kodax

Sitat fra: Sense på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:10
...
Derfor skal ikke mine hjul på dekkhotell, der ansatte bryr seg null om hvordan hjulene blir behandlet.
...
Jeg har også alltid tatt hjulskift og oppbevaring selv, men alle har jo ikke verktøy og lagringsplass, så denne tråden er nok ikke for oss ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA