Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikringen går i tide og utide

Startet av svisj, fredag 11. oktober 2019, klokken 01:47

« forrige - neste »

svisj

For omtrent fem år siden fikk jeg lagt opp en kurs for å lade en trilling. Kursen går ut av sikringsskapet, langs en husvegg, deretter under et blomsterbedd (nedgravd kabel), og leder til en dobbel stikkontakt på en bodvegg samt et utelys. Kursen er sikret med en sikring på 15 ampere samt en jordfeilbryter.
I det siste året har jeg fra tid til annen opplevd at sikringen har gått. Dette har vanligvis skjedd under lading, men jeg har også opplevd et par ganger at dette har skjedd når bilen ikke står til lading.

Jeg ringte en elektriker i dag, og fikk høre at det opprettes en dedikert kurs og at denne skal tilkobles en ladestasjon med uttak for type 2. Etter å ha foretatt et søk på nettet, fant jeg ut at man fint kan koble en slik ladestasjon til en eksisterende kurs, så lenge andre stikkontakter og lys er "i umiddelbar nærhet" til ladestasjonen. Jeg er derfor mest i å beholde den eksisterende kursen, for eventuelt å sette opp en slik ladestasjon hvis det er nødvendig.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg bør gjøre, om dere har noen erfaring med lignende situasjoner, eller om dere har noen forslag til hva som gjør at sikringen går.

Ingeniøren

Jordfeilbryter type B i skapet og sikre ned til 10 A og schuko, alternativt ladestasjon 16A, og om kabel er kraftig nok 32A.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Høres ut som du sliter med jordfeil - sikringen vil jeg anta er av den normale sorten som også sikrer mot jordfeil - trolig er den sikret med type A og det er jordfeilen som slår ut sikringen - ikke overlast. Ville definitivt vurdert å bytte ut kabelen og bytte ut sikringen i skapet med B vern - eller en billigere løsning der du beholder dagens vern, skifter kabel, og setter opp en ladestasjon med integrert DC-RCM vern - mulig du kan spare et par lapper på det alternativet. Du kan også spare noen lapper ved å legge frem kabel selv UTEN å koble den til - elektrikere har jo gjerne blodpris på slikt utstyr, og de fleste aksepterer å bruke en kabel du har lagt frem så fremt den er egnet for formålet - snakk med elektriker - de burde i det minste kunne gi deg noen gratis råd og å koble til alt er jo egentlig raske penger for dem uansett. Jeg hører enkelte historier om blodpriser på nettopp billladere ferdig levert av elektrikere - så hør gjerne med flere........

Rav4_EV

Du må finne ut om hva sikringen løser ut på.
Siden installasjonen er 5 år gammel er det mulig at du har en kombiautomat som også kobler ut på jordfeil.
Du har da sikkert fått en bruksanvisning som kan hjelpe deg i å tolke hva den har koblet ut på. Eventuelt får du google.
Om det er jordfeil kan dette være av vanninntrenging i lampe.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vesterskog

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. oktober 2019, klokken 07:34
Du må finne ut om hva sikringen løser ut på.
Siden installasjonen er 5 år gammel er det mulig at du har en kombiautomat som også kobler ut på jordfeil.
Du har da sikkert fått en bruksanvisning som kan hjelpe deg i å tolke hva den har koblet ut på. Eventuelt får du google.
Om det er jordfeil kan dette være av vanninntrenging i lampe.
Godt tips.

Jeg ville begynt med lyset. Kople det fra og sjekke.

Om kabel er ok er jo definitivt enklest og billigst å sette ladestasjon ved siden av stikk på samme kabel og sikring (ladestasjon med dc-rcm, eller hva det nå heter)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA