Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsebytte / generering

Startet av teralv, torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:59

« forrige - neste »

teralv

Bytta for en uke siden bremser fremme. Skiver og klosser. Ikke orginale deler, men eurodel.

Etter det er regenerering av strøm mye dårligere. Får en til to prikker generering, og av og til ingen.

Før bremsebytte fikk jeg full genering ofte, og ellers god generering.

Jeg forstår ikke dette. Ingenting genereres via bremsene, det er vel motor som regenererer slik det gjøres på tog antar eg.

Så hvorfor skal dette skje ved bytte av bremser ?

Bil 2013 modell, gått 078.000 på orginale bremser og bytta der, fremme.




Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Citroel

Hei. En første sjekk kan være å sjekke om bremsene blir varme etter en liten tur.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

teralv

Nei, de hverken gir varme eller lyd. De sitter perfekt der de skal. Bilen triller lett på flat parkering av den minste ujevnhet.

Begge de orginale klossene hadde på innerkloss en 2.5 cm lang «pinne».

De nye hadde bare på den ene av sidene. Hva er meningen og funksjonen på disse?
Bilen har dette bare på høyre fremme nå. Mens det var på begge sider på orginale som ble fjernet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Pinnen er varsleren for slitt kloss. Den tar i skiven og lager forferdelig lyd når belegget er nedslitt.
For regenerering, så gikk jeg inn på Yr og søkte opp Bergen. Det er blitt kaldere i Bergen etter bremsebyttet, så du har sikkert kaldere batteri og med det lavere regen.
Og så må du, men det vet du sikker, ikke ha for fullt batteri.
Garantert ikke noe med bremsene du har byttet i alle fall.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Ok, takk for info.
Kan ikke begripe at bremseskifte skulle gjøre noe med dette. Har blitt kaldere ja.
Kjenner til at det ikke er plass på batteri til regenerering når det er topplada


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

Da er det bare å legge det hele bak seg, og kjøre videre :+1:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Kan det være fullt batteri som sperrer for regenering?
Det er kanksje ikke så kaldt i Bergen, men kombinasjon av høyt lada batteri og låg temp, gir låg ladestrøm.

Ellers har jeg lagt merke til hvis man bråbremser, så blir det ikke regenerering, men dersom man trykker pedalen langstomt ned, vil man få regenerering.  Kan det være at man må trykke ekstra varsom hvis man har nye klosser med kort dødgang?

teralv

Det er noe merkbart som har skjedd etter bremsebytte.
Merker det på plasser den alltid "bremset" bilen ved nedoverbakke, nå er det bare en prikk når man slipper gassen.

Noe er det, og det skjedde etter at frembremsene ble skifta. Bremsene bak er ikke skifta.

Har kjørt dette siden 2013, så jeg er 100% sikker i min sak, og jeg kjenner til at det ikke regenereres på fullada bil. Men har vert nede på 2-4 streker, uten nevneverdig generering. Ved bremsing trigges 3 prikker, 2 aldri. Fikk full generering før bremseskifte.

Lurer på om de er inne å justerer noe i software på verksted og forteller at bremser er bytta, og det har noe med generering å gjøre. Vet at man knapt kan røre bremser på nyere mercedeser uten programvare.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

leafnor

En måte å finne ut av det på. Kjøre som en råtass med varmeapparatet på fullt. Det for å få så varmt batteri som mulig. Kjør så lavt nedi SOC du tørr. Hurtiglad til du ser effekt på lader går ned, og kjør som F igjen, og hurtiglad til 80 prosent. Da er batteri varmt. Da tester du "motorbrems" og eliminerer at det ikke er temperaturen i batteri som gjør det. Forøvrig, er det en gen 1 du har?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

teralv

Sikkert første generasjon ja. Ikke varmepumpe her.

Dette skjedde med bremseskifte, så jeg vet ikke om jeg går for denne omfattende testen :-) Kan heller vente til sommeren kommer igjen, for en ting er sikkert - Nissan skal ikke få en feilsøkingskrone på denne saken :-)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Sjalabais

Har du lest ut feilkoder da? Jeg også har merket at vår 2012 har latterlig dårlig regenerering for tiden. Men dette blir altså vår første vinter med denne, så jeg har tilskrevet det temperaturen (bor i Indre Hordaland).

Det er vel ellers ikke noe spesielt å passe på med bremsene? Jeg har akkurat smurt opp mine ved skifte til vinterdekk. Ble jo fly forbanna på Nissan sine ingeniørevner igjen...bremseslangen bak er i veien for den øvre glidebolten. Det er, faen meg, samme del! Like idiotisk som kupéfilteråpningen, som har et plastdeksel som er ment å gå i stykker, og der man må brette/bøye (!) filteret for å få det på plass. Eller karosseriet, som får meg til å føle meg som om jeg vasker en ølboks. Utrolig dårlig laga bil, denne.

Men billig er den jo. 🤪
2012 Leaf Tekna

Magne St

Spørsmål som dette kan det væra utfordrande å finna ut av.

Men problemet lignar det problemet som er omhandla i denne tråden.

Lenke:  https://elbilforum.no/index.php?topic=24231.0

Det kan være så enkelt at bilen dedekterer at det er forskjellig bremseeffekt mellom høgre og venstre side av bilen og tilpassar regenereringa etter denne informasjonen.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA