Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøling motorer og batteri

Startet av power59, torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:48

« forrige - neste »

power59

Skulle gjerne hatt noe mer info om kjølesystemet i Polestar 2. I denne presentasjonen
https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/
ser det ut som det legges en form for kjøleplate i bunnen av hver batterimodul før de flate battericellene settes oppå. Virker ikke særlig effektivt men er sikkert godt nok.

Kjøling av motorene finner jeg lite info om. Benyttes e-tron løsningen med vann/glykolkjøling av rotor med pakkbokser (grøss og gru) så trekker jeg reservasjonen umiddelbart. Benyttes Model 3, Bolt løsningen med oljekjøling og ekstern varmeveksler mot vann/glykolsystemet er jeg fortsatt med.

Chimp

Dette går forbi min kompetanse om elbil, hva er problemet med audi sin løsning?

Hva slags løsning har jaguar?

power59

Problemet med e-trons's løsning er at den er unødvendig kompliserende. Pakkbokser slites og må før eller siden skiftes - enten som del av et serviceprogram eller fordi det oppstår lekkasjer. Løsningen kunne vært forsvart hvis den hadde resultert i uovertruffen ytelse og effektivitet.

Håper Polestar i god gammel Volvo-ånd gjør ting enkelt og robust.

Truls Antonsen

Nå er vel ikke pakkbokser på roterende motorer noe nytt fenomen...mener det finnes  på de fleste akslinger ut av fossile motorer også, holder ofte bilens levetid disse...


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA