Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ModelS SR og LR "best i forbruks-test"

Startet av JorEl, torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:03

« forrige - neste »

JorEl

#15
Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:34
Sitat fra: fonberg på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro.

Mens NAF og Viking tjener store penger på dette, når de ikke vedlikeholder strøm på 12v-batteri, får de stopp. Som oftest ved huset til eier. Kia Soul er vel en versting der...

Er det bare Tesla som vedlikeholdslader 12V fra hovedbatteri? Er vedlikeholdslading av 12V avhengig av om man er tilkoblet nettstrøm på andre bilmerker?
(Vår Leaf fra 2012 har aldri "dødd", bank i bordet).
Alle gjør det vel under bruk, men Tesla gjør det også når bilene er "av", om man kan kalle det "av" på en Tesla, som verken har startknapp eller tenningsnøkkel. Ulempen er såklart at bilen holder på med ting mens den er av (elektronikken og batteriet "slites"), og økt strømforbruk. Fordelen er at den alltid er klar, og lett tilgjengelig. Jeg har slått av always connected og på energy saving på min nå, og da trenger den litt mer tid på oppstart og på å få kontakt via app, men standby-forbruket er en tiendedel av når de står motsatt.
Dette er grunnen til at jeg ikke syter de få gangene APPen bruker litt ekstra tid. Ser for meg at bilen sover søtt ;)
Edit; Appen er jeg veldig fornøyd med. Reponsiv og alltid til å stole på.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Åja, og så skal det være sagt at jeg har Blackvue-kamera både foran og bak som står og går hele tiden, så det kan godt være halvparten av de få wattene den bruker når den sover skikkelig, kanskje mer og, om det er årsaken til at DC-DC holdes i live...

moonbuggy

Jeg har en i3. Den er alltid klar, selv om phantom drain er omtrent null. I tillegg har den skiltlesing og skikkelige NAV data som gir real life fartsgrenser(ikke fra 2 år tilbake) og veidata. Det er jo en uting å måtte være "oppkoblet" hele tiden for den minste ting....

JorEl

Alikevel scorer vist alltid Tesla høyest på lojalitet. Da tenker jeg lojalitet som å kjøpe en av samme merke, altså en ny Tesla. Tror ikke det er lett å gå tilbake igjen til et annet bilmerke, slik tilbudet hos de andre er nå. Levd en uke med youtube nå, og det er herlig å se på favoritt musikken på "kinoen". Alle kameraene rundt bilen tar opp hva som skjer med bilen, når man trenger det. Ingen bil, gir samme kjøreglede for "heldige-hvermansen". Når man regner i krone og ører.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: moonbuggy på fredag 11. oktober 2019, klokken 17:08
Jeg har en i3. Den er alltid klar, selv om phantom drain er omtrent null. I tillegg har den skiltlesing og skikkelige NAV data som gir real life fartsgrenser(ikke fra 2 år tilbake) og veidata. Det er jo en uting å måtte være "oppkoblet" hele tiden for den minste ting....
Den er alltid tilgjengelig på app (kort responstid, alltid) og oppdaterer seg om natta mens du sover? Ikke det beste eksempelet..

moonbuggy

Kanskje det, men er det så positivt med alle oppdateringene? Sikkerhet og forbedringer er en ting, noe annet er når produsenten setter ned kapasitet og ytelse over natten for å unngå garantiforpliktelser og annet. Personlig vil jeg vite når bilen oppdateres og hva som eventuelt blir bedre...

1000kwh

Sitat fra: moonbuggy på fredag 11. oktober 2019, klokken 21:10
Kanskje det, men er det så positivt med alle oppdateringene? Sikkerhet og forbedringer er en ting, noe annet er når produsenten setter ned kapasitet og ytelse over natten for å unngå garantiforpliktelser og annet. Personlig vil jeg vite når bilen oppdateres og hva som eventuelt blir bedre...
Teslas håndtering av 85kwh bilene har ikke vært spesielt god, men den oppdateringen kom ikke for å være vanskelig..

For MEG har det vært utelukkende positivt.

JorEl

#22
Sitat fra: moonbuggy på fredag 11. oktober 2019, klokken 21:10
Personlig vil jeg vite når bilen oppdateres og hva som eventuelt blir bedre...
Den er grei. Men hvilken bil kan man kjøpe utenom en Tesla, om man vil ha en bil som blir bedre og bedre pga oppdateringer over nettet?
Jeg hadde en E-golf fra 2015 og det eneste som ble oppdatert var kartene. Da måtte jeg laste ned en fil fra en internasjonal side, laste ned et eget program som pakket ut filen, så måtte jeg legge den utpakkede filen på et minnekort, putte det inn i bilen og vente i en time eller 2. Husker det var en vanskelig prosess, ikke så lett som det høres ut. Etterpå var jeg stolt og glad, siden det var en utført jobb. Syntes det var stas at jeg kunne gjøre det selv, og at jeg hadde vært flink. Min påstand er at mange over 60år aldri hadde klart dette, det var ikke en normal pakke/utpakkingsprosedyre, slik jeg husker det.Edit; Tror faktisk 90% av E-golf eiere, aldri gjorde dette.
Personlig så bryr jeg meg ikke hva merke jeg kjører, jeg vil bare ha noe som gir mest mulig for pengene, og at man er på rett side i miljøkampen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

Her kommer høstforbrukstest av Raven 100d long range med vinterhjul:

Fart : 110 km/t (noe høyere fart før og etter snuoperasjon for å få så nøyaktig snittfart som mulig.
Strekning 80,6 km
Dekk: Nokian Hakkelitta R3 piggfrie
Felg: 19" cyclon turbine
Dekktrykk : 45 psi
Temp: 5 ̊ C
Batteritemp : Tilsynelatende oppvarmet. Ingen gule markeringer etter 45 min kjøring før testen.
HVAC : 19 ̊ C uten ac
Vind: Svak vind, men dette er uten nevneverdig betydning, da testen gikk begge retninger fra Eidsvoll Verk og nordover, med retur tilbake til Eidsvoll Verk.
Føre: Tørt og bart.
Forbruk ; 193 wh/km


I slutten av august gjorde jeg tilsvarende test samme sted og forhold, bortsett fra at temperaturen ute var 19 ̊ C, og sommerhjulene satt på. Men batteriet var da ikke helt oppvarmet ved starten av testen i aug. Det var det trolig nå. Ihvertfall, viste displayet ingen gule dotter under testen i dag.

OlaM

Lojalitet til merke kan bli litt mer vinglete i tiden som kommer. Fram til nylig har det ikke vært biler i samme klasse som Model S/X utenom 3. Jeg synes f.eks. EQC er en bil som matcher eller slår Tesla på det meste. Interiør, komfort etc er høyere, lane keeper / ACC er helt kurant. Men på dette området:

Sitat fra: Sense på onsdag 30. oktober 2019, klokken 18:19

Forbruk ; 193 wh/km


er Tesla fremdeles i egen klasse. De har tatt store steg på effektivitet i det siste. Og når du ganger inn faktorene batteristørrelse og ladenettverk så gir det en helt annen rekkeviddeopplevelse enn EQC/e-Tron/i-Pace, selv om de tre kan nærme seg på Teslabjørns 1000 km tester der Ionity-laderne ligger på rekke og rad.
'21 3LR

Thomas Parsli

Sitat fra: OlaM på søndag 03. november 2019, klokken 09:06
Lojalitet til merke kan bli litt mer vinglete i tiden som kommer. Fram til nylig har det ikke vært biler i samme klasse som Model S/X utenom 3. Jeg synes f.eks. EQC er en bil som matcher eller slår Tesla på det meste. Interiør, komfort etc er høyere, lane keeper / ACC er helt kurant.

Jeg synes konkurrentene til Tesla er umoderne/konservative og jeg tror produsentene undervurderer forbrukerene grovt.

For meg er Tesla moderne funkis, mens konkurrentene er brune vegger og vegg-til-vegg teppe.

Model 3 treffer meg ikke helt (jeg får litt «IKEA-følelse»), men jeg hadde sikkert blitt vant til den etter noen uker. Og da hadde alt annet sett ut som 10-20 år gamle biler...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tiger123

#26
Sitat fra: OlaM på søndag 03. november 2019, klokken 09:06
Lojalitet til merke kan bli litt mer vinglete i tiden som kommer. Fram til nylig har det ikke vært biler i samme klasse som Model S/X utenom 3. Jeg synes f.eks. EQC er en bil som matcher eller slår Tesla på det meste. Interiør, komfort etc er høyere, lane keeper / ACC er helt kurant. Men på dette området:

Sitat fra: Sense på onsdag 30. oktober 2019, klokken 18:19

Forbruk ; 193 wh/km


er Tesla fremdeles i egen klasse. De har tatt store steg på effektivitet i det siste. Og når du ganger inn faktorene batteristørrelse og ladenettverk så gir det en helt annen rekkeviddeopplevelse enn EQC/e-Tron/i-Pace, selv om de tre kan nærme seg på Teslabjørns 1000 km tester der Ionity-laderne ligger på rekke og rad.

Kanskje man kunne hatt en ny faktor; Rekkeviddeopplevelse, eller kanskje "Ladeopplevelse", hvor problemfrie har de 10 siste hurtigladesesjonene vært, hvor man hensyntar det å stå i isende vind, null grader og uten votter, med tlf i ene hånda og ladekabelen i andre, til kundeservice i Sverige eller Finland..., hhaha been there

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA