Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ModelS SR og LR "best i forbruks-test"

Startet av JorEl, torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:03

« forrige - neste »

JorEl

På tabellen som blir vist, kan man se at Core Efficiency Rating på TMS SR/LR er best med 5.5 :)
Finnes det Raven modelS SR, eller kan jeg skryte av at min S75D har 5.5?  ;)
Selvfølgelig kan man trekke ut andre tall, og legge vekt på andre variabler. Men det er ikke interessant i denne sammenheng ;D
https://youtu.be/UXHtbS3C5i4?t=535
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Jeg hadde nå plassert Ioniq øverst på "best i forbruk", men skjønner at de har lagt inn vekt i dette og kommet fram til noe annet. 

geear

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. oktober 2019, klokken 14:23
Jeg hadde nå plassert Ioniq øverst på "best i forbruk", men skjønner at de har lagt inn vekt i dette og kommet fram til noe annet.
I denne testen kom Model 3 LR RWD ut med lavere forbruk enn Ioniq (uten å kompensere for høyere vekt, og med større hjul enn Ioniq):

https://www.youtube.com/watch?v=150Z4l69CBo

Ikke veldig vitenskapelig, men en kan iallfall ikke konkludere med at Ioniq troner alene på toppen. Blir uansett overrasket hvis Model S er mer effektiv enn 3 RWD.

JorEl

Om man ser i siste kolonnen, Kw/mile, så er det faktisk  TM3 SR+ rwd som kommer best ut av alle, med 208.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 10. oktober 2019, klokken 15:09
I denne testen kom Model 3 LR RWD ut med lavere forbruk enn Ioniq (uten å kompensere for høyere vekt, og med større hjul enn Ioniq):

Men var ikke Ioniq en av de som ble hengende etter pga rødt lys?  Var ikke større forskjell på disse enn at det kan ha forårsaket den forskjellen som det ble.



Sitat fra: gr på torsdag 10. oktober 2019, klokken 15:09
Ikke veldig vitenskapelig, men en kan iallfall ikke konkludere med at Ioniq troner alene på toppen. Blir uansett overrasket hvis Model S er mer effektiv enn 3 RWD.

Merket meg også at TM3 LR RWD ikke var med i tabellen.
Model S 85D

JorEl

Amoss; Merket meg også at TM3 LR RWD ikke var med i tabellen.

Nei det var sant! :+1:    Og det er vel denne som man har trodd gav mest km for pengene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

moonbuggy

Mest km for pengene? Regnestykket blir vel galt når man utelater Teslas konstante "batteridrain". I snitt utgjør vel det 1% i døgnet. I løpet av et år 2000km for en TM3. Går snitt bilen 15000 km i året, så utgjør det 13.3% i tapte km. Litt å tenke på...

Tellus

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:29
Mest km for pengene? Regnestykket blir vel galt når man utelater Teslas konstante "batteridrain". I snitt utgjør vel det 1% i døgnet. I løpet av et år 2000km for en TM3. Går snitt bilen 15000 km i året, så utgjør det 13.3% i tapte km. Litt å tenke på...

Morsomt og interessant poeng. Med tanke på alt fokus på energibruk og klimautslipp så er det energieffektivitet målt i veggen som er av betydning. Her troner Tesla på verstinglisten. Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro. Du kan trygt ta en 3 ukers ferietur mens bilen står parkert uten å være tilkoblet med andre biler en en Tesla.



JorEl

#8
Akkurat nå sitter jeg ved en PC og bruker strøm. Helt uten å tenke på strømregningen.
Teslaen min er klart til det meste 24/7, og den er online osv. Ja den bruker strøm. I går tok jeg ringerunden til forsikrings-selskaper, og fikk meg en bra pris hos Codan. Men den bilforsikringen koster nok mer enn jeg bruker på strøm til Teslaen på et år ;)
Det jeg bryr meg om ved bruk av elbil, er hvor langt jeg kan kjøre, nok ladestolper som fungerer, til akkurat min bil. Økonomisk så er elbil bedre enn bensin og diesel, og man kjøper vel egentlig ikke Tesla for å spare penger. Men Tesla gir sikkert mest status og glede for pengene, og litt hat :police:

Når jeg tenker meg om er min ferietur sjeldent mer enn en uke. 2uker i syden blir noen dager for mye for meg 8) Den nye FSDcomputeren skal bruke veldig lite strøm, og Tesla streber nok å få ned forbruket, selv når bilen ikke kjører. Litt Vampire-drain er går under batteri-kosing hos meg. Holder litt "lunk" i batteriet :)

Edit; Fikset en setning, jeg ikke forstod :-X
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:29
Mest km for pengene? Regnestykket blir vel galt når man utelater Teslas konstante "batteridrain". I snitt utgjør vel det 1% i døgnet. I løpet av et år 2000km for en TM3. Går snitt bilen 15000 km i året, så utgjør det 13.3% i tapte km. Litt å tenke på...

Morsomt og interessant poeng. Med tanke på alt fokus på energibruk og klimautslipp så er det energieffektivitet målt i veggen som er av betydning. Her troner Tesla på verstinglisten. Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro. Du kan trygt ta en 3 ukers ferietur mens bilen står parkert uten å være tilkoblet med andre biler en en Tesla.

Det er Audi pilotene som er mest opptatt av forbruket sitt synes jeg, med Tesla så har man nok rekkevidde - ferdig med det. Men alle vi som kjører større elektriske biler skal ikke rope for høyt når det gjelder klima og den slags.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:29
Mest km for pengene? Regnestykket blir vel galt når man utelater Teslas konstante "batteridrain". I snitt utgjør vel det 1% i døgnet. I løpet av et år 2000km for en TM3. Går snitt bilen 15000 km i året, så utgjør det 13.3% i tapte km. Litt å tenke på...

Morsomt og interessant poeng.
Morsomt er det kun når en har litt skadefryd eller andre begrunnelser.... Imidlertid er det ett viktig poeng i forhold til totalt forbruk. På samme måte som noen biler trekker forvarming fra veggen og ikke regner med det i forbruk. Er en streng bør en ta med oppvarming av garasje også for de som har det.

Det er en kostnad energimessig at Tesla alltid er oppkoblet, og nå med spill, YouTube og Netflix blir ikke dette mindre.
Tesla er helt i en egen klasse med energibruk ved stillstand, så langt jeg har oversikt. Mulig at det er flere som har vampire drain men det er nok mindre i så fall.

Men ofte er det forbruket mellom ladinger som gjelder, og der står nok testresultatet seg.

o.b.lix

Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro.

Mens NAF og Viking tjener store penger på dette, når de ikke vedlikeholder strøm på 12v-batteri, får de stopp. Som oftest ved huset til eier. Kia Soul er vel en versting der...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro.

Mens NAF og Viking tjener store penger på dette, når de ikke vedlikeholder strøm på 12v-batteri, får de stopp. Som oftest ved huset til eier. Kia Soul er vel en versting der...

Er det bare Tesla som vedlikeholdslader 12V fra hovedbatteri? Er vedlikeholdslading av 12V avhengig av om man er tilkoblet nettstrøm på andre bilmerker?
(Vår Leaf fra 2012 har aldri "dødd", bank i bordet).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorEl

Dette med å vedlikeholde 12v-batteriet tror jeg var årsaken til at min E-golf2015 fikk problemer. Den bare stoppet, flere ganger, men når jeg ventet noen minutter så startet den igjen. Jeg er ikke noen mekanikker, så jeg prøvde og lese meg opp på nettet. Fant flere som hadde hatt problemet, der man måtte bytte ut en styre-enhet/dings. Ble "motarbeidet" på verstedet, men de tok,til slutt, inn bilen min i en måned, og hadde skiftet denne delen når jeg fikk bilen igjen..Etter 3år med denne bilen fikk jeg en forklaring fra verksted-sjefen om krypstrøm..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: fonberg på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Tellus på torsdag 10. oktober 2019, klokken 16:37
Alle andre elbiler har tilnærmet null energitap når bilen er i ro.

Mens NAF og Viking tjener store penger på dette, når de ikke vedlikeholder strøm på 12v-batteri, får de stopp. Som oftest ved huset til eier. Kia Soul er vel en versting der...

Er det bare Tesla som vedlikeholdslader 12V fra hovedbatteri? Er vedlikeholdslading av 12V avhengig av om man er tilkoblet nettstrøm på andre bilmerker?
(Vår Leaf fra 2012 har aldri "dødd", bank i bordet).
Alle gjør det vel under bruk, men Tesla gjør det også når bilene er "av", om man kan kalle det "av" på en Tesla, som verken har startknapp eller tenningsnøkkel. Ulempen er såklart at bilen holder på med ting mens den er av (elektronikken og batteriet "slites"), og økt strømforbruk. Fordelen er at den alltid er klar, og lett tilgjengelig. Jeg har slått av always connected og på energy saving på min nå, og da trenger den litt mer tid på oppstart og på å få kontakt via app, men standby-forbruket er en tiendedel av når de står motsatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA