Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterikapasitet Tesla Modell S 75D

Startet av Brynjebiter, fredag 01. november 2019, klokken 09:40

« forrige - neste »

Brynjebiter

Hei

18.07.2019 så forsøkte jeg å sjekke batteristatus/kapasitet. Har bare tatt meg en evighet å poste her.
(Dette var de først gangene jeg lader til 100% og tømmer batteriet, lader normalt ikke mer en til 65-70%)
Dette ble gjort:
Først så ladet jeg bilen til 100% på supercharger dette skal vist hjelpe for å kalibrere batteriet.
Kjørte den så ned til 3% (10 KM rated )
Ladet igjen til 100% på Supercharger,
Bilen rapporterer da 474 rated / 379 KM typical.
Men jeg stusser på at bilen i konsollet rapporterer + 70kWh, når den slutter å lade.
De 10 km typical jeg startet ladingen med skulle tilsvare rundt 2,7% batterikapasitet ~1kWh
Jeg vet ikke om de rapporterte 70 kWh er med eller uten tap. Forutsatt at batteriet er helt uten «degradering», så skulle det vel vert nærmere 74kWh. Hvis instrumentpanelet viser hva som er levert fra lader (inkludert tap) og ikke bare hva som har gått til batteriet, så burde det være enda høyre. Bilden var på dette tidspunktet ca 1,5 år og hadde gått 25.000

Ladingen ble gjort på sommeren, i 23 grader og sol. Det tok 2 timer og 20 min å lade til 100% og vente til bilen stoppet ladingen.
Mye av de rapportere 70kWh må da også ha gått til AC og diverse når bilen er på?

Kanskje ikke lading er måten å teste batteriet på.
Derfor kjørte jeg den etterpå ned til 1% (4KM typical, 6KM rated).
Denne turen tok 5 timer og 22 min så det har gått med litt på AC f.eks.
Bilen rapporterer da et FORBRUK på 67,4 kWh.
Inkluderer oppgitt forbruk kun «drive train» eller inkluderer det alt annet, f.eks AC og elektronikk?

Til info, installerte Tesla Remote i dag 01.11.2019 og der står det 49 of 71 kWh på estimated charge.
71 kWh stemmer jo relativt godt overens med observasjonen ved lading.
Er dette som forventet?

Klykken

I mine øyne? Ja, 71kWh er innafor.
Bør være buffer i topp (lite) og bunn (større), slik at du ikke risikerer å "bricke" batteriet på 0%.

Ideelt sett burde imidlertid 75kWh være tilgjengelig og batteri være f.eks 80kWh, altså med 5kWh buffer..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ikke korrekt visning av påfylt i displayet.

Din bil har sannsynligvis rundt 72,5kWh nominell kapasitet som ny, noe som faller raskt ned til rundt 70. Tidlige 75 hadde faktisk 75kWh utnyttbart, men husk at disse verdiene inkluderer ca. 4kWh i "reserve" under 0. Noen få 75D fikk 85kWh batteri cappet i software våren 2017, men det har nok ikke du siden det tok såpass lang tid å lade helt opp.

Øvelser som den du har gjort er ikke veldig egnet til å finne ut nøyaktig kapasitet, og det blir direkte intetsigende hvis du bruker AC mens du lader.  Hvor mye du får ut av batteriet avhenger dessuten av hvor fort man lader det ut (forbruk), så man får ut færre kWh ved høyt forbruk enn ved lavt. Samme gjelder ved lading også, siden tapet er ulikt avhengig av effekten det lades med. Men har du kjørt ut 67kWh rapportert er nok det godt innenfor normalen uansett. Da er du på 71-72kWh inkl zero mile, og det er bra.

Denne bilen har ikke buffer i topp. 100% er nærmere 4,2v på cellenivå, noe som også bekreftes av den lange ladetiden. Hvis det var buffer i topp ville ladingen stoppet mens ladingen fremdeles foregikk med litt effekt.

Brynjebiter

Takk for kjappe svar. Når jeg ladet det ut så kjørte jeg veldig pent  :police:.
5:22 min -> 430,3 KM,157 Wh/Km = 67,4 kWh
Men som sagt så kjørte jeg med AC på. Er alt forbruk, også AC med i disse 67,4 kWh?


GOS

#4
Sitat fra: Brynjebiter på fredag 01. november 2019, klokken 10:14
Takk for kjappe svar. Når jeg ladet det ut så kjørte jeg veldig pent  :police:.
5:22 min -> 430,3 KM,157 Wh/Km = 67,4 kWh
Men som sagt så kjørte jeg med AC på. Er alt forbruk, også AC med i disse 67,4 kWh?

Ja, alt AC mens du kjører er med, men ikke det som er av AC når du står i Park.

Tror du absolutt er innafor med hva du får tilgjengelig til bruk fra 100% til 0%. Hadde du veldig mye effektbegrensing når du kjørte ned til 3tkm igjen? Hvis ikke så hadde du nok en del å gå på under 0
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Virker som det er ganske stor enighet generelt om å regne ca. 68 kWh tilgjengelig på 75-pakkene, så du ligger nok godt an. :)

Brynjebiter

@GOS Husker ikke hvordan regenereing var på slutten desverre.

GOS

#7
Sitat fra: Brynjebiter på fredag 01. november 2019, klokken 11:47
@GOS Husker ikke hvordan regenereing var på slutten desverre.

Ikke hvordan regenerering var, men tilgjengelig kraft til fremdrift. Om du ikke merket at den var kraftløs så hadde du nok en del igjen under 0.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Blir veldig overrasket om han ikke hadde betydelig power limit på 1%. Har hatt power limit flere ganger på min X, og har aldri vært under 3%. Den begynner å gradvis innføre power limit en stund før det, men jeg føler det kommer an på pådragene, så ved svært jevn og rolig kjøring tror jeg det tar lenger tid før power limit kommer sigende på.

Storfe

379 på typical høres helt innafor ut for meg. Vår S75D hadde 375 på 100% når den var ny i februar 2019, er nå nede på ca 368-369 på 100%, antar tapet er degradering (ca 2%).

ellholt

Vår 75D fra mai 2017 ligger på 381 typical. Mener å huske at den var på 389 når dne var helt ny.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

mthoring

Min S75D ligger på ca 381tkm@100% nå. Tror den viste 386 når jeg hentet den hos Tesla for 2 år og 35000km siden.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Contango

Kan jeg få anbefale Teslafi for de som er interesserte i å følge batterikapasiteten på bilen samt dokumentere lading?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA