Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på…

Startet av Autowinder, lørdag 08. desember 2018, klokken 19:59

« forrige - neste »

HCO

#15
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 12:26
Hva er perfekt lufttrykk hhv sommer og vinter?

42. Som tilfeldigvis også er meningen med livet: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=42

De fleste "eksperter" sier dessuten at man skal plusse på 10% på vinterdekk, da blir svaret 42 psi (2,9 bar) for sommerdekk og 46 psi (3,2 bar) for vinterdekk.

Elon sier 39 for komfort, 45 for rekkevidde. Men han tar neppe høyde for nordiske vinterdekk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Handyman

Teslas anbefalinger står på et klistremerke på dørstolpen på førersiden.
Jeg fylte 44psi, i sommer og dette sank med kulda til 39 nå i høst.
Dekkene har nå litt mindre mønster på sidene, og jeg fylte nå på 45 psi.
Høyt dekktrykk bedrer rekkevidden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Eg er glad i SI-einheitar og held meg derfor til bar, ca 3.0 bar.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Randeboy

Regner med mange har dekk fra Nokian, og de anbefaler 10-15% mer enn det som står på klistremerket. Viktig i forholdt til jevn slitasje på dekket.

trikola

#19
Sitat fra: ok67 på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:24
Eg er glad i SI-einheitar og held meg derfor til bar, ca 3.0 bar.

Da skulle du bruke Pascal, rettere skrevet 30000 Pascal eller 30 kPa

https://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_(unit)

:P

Edit: ser ut at forumsprogramvaren fjerner ")" fra linken
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

tss_trd

#20
Slik jeg oppfattet nokian i teslabjørn sin video, så anbefaler nokian å fylle 10%-15% ekstra av den grunn at de vet flertallet av kundene neppe gidder å etterfylle luft flere ganger ila sesongen.
Så da tar de på en måte høyde for litt kaldere vær.

Vi skiller oss nok litt ut som sitter å nistirrer på trykket i dekkene, samt trolig også kalibrerer de ulike sensorene slik at vi vet hva de respektive sensorene skal vise..

Det anbefalte lufttrykket, tenker jeg er såpass høyt for at bilen skal klare å oppnå en viss rekkevidde. Ikke basert på max grep og komfort.

Nå har jeg akkurat byttet over til 18toms vinterhjul fra 20toms. Så nå får jeg føle meg litt frem. Begynner på 40psi(2,75 bar) @ 10°c. Så får vi se..

Randeboy

De anbefalte verdiene er for sommerdekk, ikke nordiske vinterdekk som har veldig myk gummi. Derfor anbefaler de høyere trykk. Det samme har jeg fått høre fra dekkforhandleren og noe magasin jeg har lest i..

Thomas Parsli

Hovedgrunnen til at man anbefaler høyere dekktrykk i Norge er bedre stabilitet på sporete veier (pga. piggdekk). Med 10-15% høyere trykk klatrer ikke dekkene i sporet.

Lavere slitasje og mindre forbruk er bare en bonus.

På vinteren gir det marginalt dårligere grep på is, noe som kan være verd å huske de dagene det er skøytebane.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

magnetic

#23
På broderens bmw x4 så så syns han orginaldekka (runflat) var slitsom å kjøre med, de var vinglete/sporet. så fikk han de bytta straks. Og da ble bilen mer stabil.
Disse runnflat dekka tåler å kjøres med punktering, et stykke. pga. ekstra stive sidevegger.
Å ha mye luft kan vel gi lignende tendenser, som runflatdekk, montro.

På dieselbilen min  (Impreza 150hk 1450kg) har jeg brukt 32 psi/2,2bar i 10 år, og dekka har blitt slitt jevnt. Og ingen sporing tendenser.
Og på MCen har jeg brukt 30 psi
En lett F1 bil kan bruke ballong dekk :D

Randeboy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:15
Hovedgrunnen til at man anbefaler høyere dekktrykk i Norge er bedre stabilitet på sporete veier (pga. piggdekk). Med 10-15% høyere trykk klatrer ikke dekkene i sporet.

Lavere slitasje og mindre forbruk er bare en bonus.

På vinteren gir det marginalt dårligere grep på is, noe som kan være verd å huske de dagene det er skøytebane.

Det er ikke det jeg har blitt fortalt, lest eller erfart selv.
Har du kjørt med runflat før? Med slike dekk som har lite fleksible sidevegger så sporer bilen mye mer enn vanlig dekk. Det samme skjer om du fyller mer luft, da sporer bilen mer pga at dekket ikke tilpasser seg veibanen.

S4e

Satser på 44 psi nå i byen/lavlandet. Kaldere på fjellet og da får jeg mykere dekk med bedre grep der jeg trenger det.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA