Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttet batteri på katta på onsdag, men her er noe som skurrer

Startet av Arild Nilsen, torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:05

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Som overskriften sier så fikk jeg byttet batteri på katta på onsdag, men det er noe som ikke stemmer med dette byttet, og jeg trenger derfor hjelp av de av dere som kan litt om dette.

Kort bakgrunn.
Min bil er en 2012 modell, mottatt i april 12. Har de siste 4,5 årene kjørt den samme ruten på ca 14 mil tur/retur hver dag til og fra jobb. Totalt har det gamle batteriet gått 157 800 km.

Som el-bilsjåfør har jeg lagt meg til vanen med å merke meg en del punkter på ruta hvor jeg sjekker batteriet. Har 3 faste punkter underveis + ankomst på jobb som referansepunkter, og har god kontroll på hva batteriet skal vise underveis. Det er variasjoner i forhold til temperatur, fuktighet og vann i veibanen - disse har jeg rimelig god kontroll på.

Det har vært en merkbar reduksjon i kapasiteten på batteriet, spesielt det siste året, og det fikk en knekk over natten for 3 uker siden. (mulig en eller flere celler som tok kvelden)

Dette gjorde at jeg bestemte meg for at nå må jeg enten bytte batteri eller bytte bil, fordi jeg ville ikke greie å komme på jobb på de kaldeste dagene, eller dager med mye løssnø i veibanen.

Kjøpte derfor et batteri fra en bilhogger - dette batteriet kommer også fra en 2012 modell, men denne hadde gått ca 20 000 km.
Denne bilen ble kondemnert i juni 17 med ca 20 000 på måleren, hadde en kontroll i nov 15 hvor tallet hos biltilsynet sier ca 16 000 på måleren. KM standen på dette "nye" batteriet er derfor ganske sikker.

Batteriet har så ligget på lager siden 17.

Jeg er åpen for at det er celler som er skadet eller har redusert kapasitet pga lang lagring, MEN

Når batteriskiftet er vel gjennomført av verkstedet så noterer jeg meg straks at det virket som om  bilen/batteriet hadde den kapasiteten som det gamle. Etter 2 dagers kjøring til og fra jobb er dette nå bekreftet. Batteriet jeg kjører med nå har på meteren samme ytelser som det gamle batteriet.

Jeg tror ikke på julenissen, og jeg tror heller ikke at 2 batterier med 140 000 km i forskjell på kjørt distanse skal yte på meteren det samme.
I dette ligger det en mistanke om at verkstedet ikke har byttet batteri, og her kommer mine spørsmål:

Hva trenger jeg av utstyr for å lese av batteriene i bilen? SW og HW. Har skjønt at jeg må ha en fysisk enhet som plugges inn i bilen, men denne må snakke med noe programvare som kan hente data og presentere informasjonen.
Noen som har noen gode erfaringer som deles?

Kjenner noen til hvor informasjonen om batteriene lagres - skjer dette i bilen, eller skjer det i batteriet.
Det jeg lurer på er om jeg vil få presentment informasjonen fra bilen i forhold til hvor mange ladesykler det har vært etc, mens batteriet vil fortelle meg sin status i forhold til gjenværende kapasitet.
Det jeg håper på er å kunne lese ut hvor mange ladesykler batteriet har hatt,  og hva som er status.
Da vil jeg kunne si noe om det faktisk er det "nye" batteriet eller det gamle som står i, siden det åpenbart vil være stor forskjell i antall ladesykluser på de 2 batteriene.

Om jeg ikke kan finne det ut denne veien - er det noen som vet om batteriene har noe sporbart serienr?
Om det er en kobling mellom chassis nr og serienr på batteriene så er det jo en smal sak å sjekke ut om det er gammelt eller nytt batteri i bilen.

Er det noen som har tatt av batteriet og byttet celler selv her?
Lurer på hvor jeg kan få tak i enkelt celler?

Er det noen som vet hvordan man kan måle enkelt celler?
Jeg har sagt til verkstedet at jeg skal hente batteriet som ble byttet, og om det viser seg at det er defekte celler i det "nye" batteriet, så kan jeg kanskje greie å sette sammen ett brukbart batteri av de 2 jeg da har til disp.

Tenkte å bruke det ekstra batteriet som power bank i huset, men det blir en annen historie senere.

Setter pris på om noen har gode svar her.

Mvh
Arild Nilsen, Drammen


engolf

Det borde gå att avläsa numret på batteriet underifrån (under plastskyddet) för att säkerhetsställa att det är bytt.
För de andra tycker jag att du ska ge det nya batteriet lite tid, speciellt efter att det har legat i två år, då behovs det säkert flera ladd/urladdningar för att det ska uppnå sitt maximala kapacitet.
För det tredje kan det "nya" batteriet också ha en eller flera celler som inte är helt ok, då lång lagring kan vara direkt dödligt för vissa batterityper:(

Arild Nilsen

Hei og takk for svar.

Det nummeret du viser til - er det et nr som et koblet mot chassisnummer, eller for å spørre på en annen måte, er det sporbart mot den enkelte bil?

engolf

Importören/förhandlaren borde kunna se vilket batteri bilen har från fabrik (serienummer/tillverkningsdatum med mera).
Vilken verkstad anlitade du forresten? Tror du de kunde ta betalt utan att faktiskt byta batteriet?

Arild Nilsen

Nevner ikke noen navn her - nettopp fordi det er en grov påstand fra min side, og jeg vil dokumentere dette før jeg tar kontakt med dem om så er tilfellet.

engolf

Jo då, det förstår jag gott, men var det an auktoriserad, eller frittstående verkstad?


engolf

Då borde det inte slarvas med såna väsentliga och kostsamma reparationer, men man vet ju aldrig 100%...

CitB59EL

Når jeg fikk byttet batteri på min Berlingo så viste den en helt annen est kjøre lengde. Dette pga at Bms blir 0 stilt. Hadde du eksakt samme estimert kjøre(gom) lengde før/etter batteri bytte?

TB

Med OBDLink MX blåtann dongel og appene Canion og EvBatMon kan en lese ut en del status fra batteripakken.
Noe serienummer fra batteri kan jeg ikke huske å ha sett.

Men, en kan lese ut det andre du spør om - status på hver battericelle. På den måten kan du finne ut om noen av cellene er svakere enn de andre, og dermed om de bør byttes.

En ulempe her om du ikke leste av det gamle batteri før bytting kjenner du ikke til hvilken celler som er de gode og dårlige. Etter min erfaring vises de dårlige cellen seg først når spenningen starter å bli lav, gjerne helt ned mot skilpadde nivå. Da kan forskjellen i spenning bli stor, og cellen som først når 2,75 V stopper bilen.

Her er en tråd som omhandler bytte av en stk celle, jeg var selv og målte på denne bilen:
  https://elbilforum.no/index.php?topic=38538.0

Om du ønsker måling med OBDLink MX - send meg en PM.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jon65

Er det mulig å se om alle bolter og alt som må demonteres for å bytte batteri ser ut som om det nylig har blitt demontert? På en 7 år gammel bil som har gått såpass langt er det jo normalt såpass gjengrodd at man lett kan se om skruer og bolter nylig har vært demontert eller ikke.

TB

Det er mye plastplater under bilen, så en må nok demontere litt for å se godt.

Men, det er nok lite sannsynlig at et verksted som har tatt på seg jobben for å bytte ikke har gjennomført bytte av batteripakken uten å si ifra om at bytte ikke kan la seg gjøre. Det må i så fall være en missforståelse.

Det er flere faktorer som svekker et batteri:
- Produksjonen, noen batteri virker å vare lengre enn andre som er helt like.
- Kjemi
- Bruk av batteriet, lading og utlading.
- Alder
- Miljø (varmt, kaldt)

Her har begge batterier samme kjemi og alder. Men, bruken har vært ulik.
Om dette da har påvirket kapasiteten i stor grad, og hvordan første punkt, produksjonen innvirker her er ikke så enkelt å si.

Det som stopper en trilling fra å kjøre er første celle som når 2,75 V - da er det stopp uansett hvor gode de andre cellene er. Alt annet er estimat fra BMS. Normalt gjetter BMS riktig når det nærmer seg tomt batteri, men den kan være feil i begge retninger. Flere har erfart å kjøre lengre enn estimatet under gode forhold. Andre har erfart å komme vesentlig kortere. Hvor bra batteriet faktisk er virker å avhenge av "dagsformen" til bilen.

- Spørsmål om hvor dårlig det gamle batteri var?
- Og, hvor bra/dårlig er det "nye" batteriet i forhold.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Arild Nilsen

Hei.

Grunnen til at jeg reagerer her er at det gamle og "nye" batteriet er helt identiske i "oppførsel". Første strek faller av måleren etter nøyaktig like lang kjørelengde, (3,6-4 km avhengig av temperatur og fuktighet/vann i veibanen), når jeg kommer til kongsberg har jeg 6 streker og samme omtrentelige kjørelengde igjen på gjettometeret (ca 25 km), når jeg kommer til Pikerfoss har jeg 5 streker igjen på batteriet, og når jeg kommer frem har jeg 1-3 streker igjen - normalt 2, og mellom 5-8 km på gjettometeret.
Helt identisk kapasitets profil på "nytt og gammelt batteri, noe jeg synes er veldig underlig på to batterier med 140 000 km i forskjell på kjørelengde.

engolf

Håller med dig, det låter märkligt att två batterier med olik körlängd har nästintill identisk kapacitet.
Men som sagt tidigare, vänta några dagar utan att få ångest, det kan hända batteriet behöver lite tid på sig för att återhämta sig efter lång lagringstid.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA