Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en "hvilken bil skal jeg kjøpe"-tråd...

Startet av n5k, onsdag 09. oktober 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

n5k

Heisan!

Dere er sikkert rimelig lei slike tråder som dette, men jeg sliter med å ta et valg her.
Vi trenger ny bil, og har lenge vært sugen på en Leaf, men jo mer jeg leser av tester og annonser osv. jo flere modeller dukker opp, og jo mer forvirra blir jeg.

Hvis jeg sier vi har 150.000,- å bruke, og ikke er sugen på å reise langt (dvs. bilen bør befinne seg i Sandnes/Stavanger-området - i det minste helst i Rogaland) hva skal jeg se etter? Hvilken skal jeg velge? Trumfer lav km. årsmodell, f.eks? Bør jeg skrinlegge Leaf og gå for en eGolf, kanskje? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hva med en Kia Soul?

Hvis det står mellom disse tre, bare for å ta et eksempel:

...og hva med denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156939734 - er det verdt det å legge på de siste tusenlappene på denne?

I utgangspunktet er jeg ikke veldig interessert i bil, men etter 7 år med en udugelig Peugeot er jeg lei, og trenger noe driftsikkert, som er til å stole på, og sliter med å ta en beslutning, så all input settes stor pris på!

geear

Hadde lett kjøpt e-Golf over Leaf. Men den du linket til var altfor høyt priset. Omtrent ribbet for utstyr og ikke vinterhjul.

(Og lav kilometer kan fort bety at den har stått med 100% på batteriet mye, som heller ikke er gunstig).

Machina

Viktigste med bil er jo om du liker bilen, føler deg komfortabel og at den passer dine behov. Reis å prøv disse bilene, når du vet hvilken bil du vil ha så kan du starte prutingen og se om du blir enig med selger.

Hvis du derimot bare skal ha en bil og pris er viktigst. Kjøp Kia eller Nissan. Lykke til

n5k

Pris er vel egentlig ikke viktigst, men jeg er jo veldig glad i mest mulig for pengene, og en mest mulig problemfri framtid.

Jeg tror jeg har snevret inn søket mitt ned til disse to bilene:

Leaf Tekna 2013 - "strøken" og med nye dekk både sommer og vinter - 139.000,-
Golf 2015 - 159.000,-

Golfen er dyrere, men nyere (og såklart finere). Leafen er billigere, kjørt marginalt mindre, men stiller med masse lovord om perfekt stand, osv.

Og jeg, jeg er stadig like langt fra en beslutning, hehehe

geear

Ser nesten ut som prisene på e-Golf har gått noe opp i det siste, det bør være rom for litt pruting.

Grei Golf på siste linken der, men for meg hadde den utgått kun på grunn av mangel på keyless. Det føles så sinnsvakt 1990 å vri om en nøkkel for å starte en elbil.  :o Har du litt tid (eller vil reise litt) tror jeg nok du finner biler med både keyless og skinninteriør i samme prisklasse. Men vær obs om du vurderer importbiler, der er det mye utstyr som kan mangle.

n5k

Det ble handel i dag. Gikk ganske kjapt og. Kjøpte Leafen fra 2013. Den var aldeles strøken, og var en drøm å kjøre, så da slo jeg bare til.

Har ikke rukket å åpne brukerhåndboken ennå, men ble litt nysgjerrig på en ting - den der knappen det står Auto og Lock på her: https://images.finncdn.no/dynamic/960w/2019/8/vertical-3/10/6/150/149/276_1950743104.jpg - hva gjør den? Låser den ladeluka, eller noe sånn? Bør jeg ha den i "nøytral" eller auto eller lock? Skjønner ikke helt poenget med den...

Trekkoppbil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA