Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med biler som blir returnert?

Startet av Mippen, onsdag 09. oktober 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Mippen

Jeg hadde lang tråd tidligere i år om hvor misfornøyd jeg var med Tesla sin behandling når jeg klaget og til slutt leverte tilbake en bil jeg mente hadde vesentlige mangler. Jeg fikk heldigvis pengene mine igjen etter flere runder med forbrukerrådet og varsel om stevning til forbrukerklage utvalget. Jeg skal ikke gjenta alt dette. Jeg lurer imidlertid på hva som skjer med slike biler som blir levert tilbake på angrerett og som har klarer mangler? Tesla mente bilen min var helt fin og innenfor deres standard. Bilen ble levert tilbake i Mars og står fortsatt oppført som "Avregistrert" på biltilsynet. Det kan virke som at bilen kanskje ikke hadde god nok kvalitet likevel? Kan det være at den har blitt delebil for andre Model 3?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ble oppringt av Tesla i dag med spørsmål om jeg fortsatt trengte nytt nøkkelkort til bilen. Jeg sa at jeg ikke eide bilen mer så jeg viste ikke hvorfor hun ringte. Skulle spurt om bilen fortsatt lever, men tenkte den kanskje var solgt til noen andre siden det ble forespurt nytt nøkkelkort. Jeg har ikke spurt om det tidligere.

Hvis noen er nysgjerrig ang bilen jeg hadde kan de lese her så slipper dette å bli en ny runde på det. https://elbilforum.no/index.php?topic=46977.msg830281#msg830281
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

Hvilken rolle spiller det? man kan vel anta at den er solgt.

stefse

De ender vel opp på lista over biler med nedsatt pris rett før kvartalsslutt tipper jeg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mippen

Den har vært avregistrert siden mars. De kan vel ikke bruke den til noe siden den er avskiltet?
Fremtiden er elektrisk.

daktari

Ikke usannsynlig at de pusses litt på og så selges brukt, men uten at de vises på Tesla sin nettside.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. oktober 2019, klokken 21:17
Den har vært avregistrert siden mars. De kan vel ikke bruke den til noe siden den er avskiltet?
når de registreres på nytt igjen, kan kanskje velge nytt reg.nr da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Jeg har sett tilsvarende ved salg av bruktbil til forhandler. De avregistrerer for å unngå løpende forsikringer og avgifter, og re-registrerer så snart den skal være klar for ny eier. Registreringsnummeret blir også det samme (så sant skiltene ikke er stjålet). Du kan også slå opp chassisnummer hos vegvesenet for å unikt identifisere bilen. Men du kan også søke med tidligere nummer, og få opp det nye dersom bilen mot formodning har fått nytt nummer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Poenget er at bilen tilsynelatende har vært avregistrert i 7 måneder. Jeg har tidligere sett at de har solgt inventory biler som nye som har gått lengre enn det min hadde som nye. Min hadde vel gått rett over 400 kilometer når jeg leverte den tilbake.
Fremtiden er elektrisk.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. oktober 2019, klokken 21:57
Poenget er at bilen tilsynelatende har vært avregistrert i 7 måneder. Jeg har tidligere sett at de har solgt inventory biler som nye som har gått lengre enn det min hadde som nye. Min hadde vel gått rett over 400 kilometer når jeg leverte den tilbake.

Jeg kjøpte en inventory med litt mer km enn "Normalt". Fikk en fin rabatt.  Var nok polert en del for å få den fin, skade på en bakdør og foran på panser (kun synlig når man åpner frunk). Ble fikset greit av Tesla innen 14 dager etter overtagelse. Husker ikke KM stand men var ikke så mye som 400km. Så forøvrig at samme dag som overtagelse, rett før kvartalsslutt, ble det lagt inn en tilsvarende bil som "min" med en del mer på klokka med desto mer rabatt (jeg fikk vel 25000kr).

Mippen

#10
Det er vel normalt å gjøre det på den måten. Derfor er det rart at den bare står og ikke blir solgt. En bil taper seg vanligvis i verdi etter den har blitt solgt. Selv om bilen tilsynelatende ikke blir brukt vil folk ikke betale like mye for en bil som har fått en viss alder i forhold til en som kommer rett fra fabrikken. Jeg lurer derfor på om de kanskje bruker den som delebil. Erfaring fra å ha eid Tesla i noen år er at det ikke alltid er like lett å få tak i deler. Med alt presset som har vært er det ikke utenkelig at de har plukket deler fra dårlige biler for å få unna køene. Deleprisene på Tesla er ganske stive, så det skal ikke plukkes mange deler før hele bilen er tjent inn igjen.
Fremtiden er elektrisk.

alagerqv

Mange av bilene blir stående i Røyken i lang tid før de slaktes som delebil eller selges som inventory eller brukt sier mine kilder. Tilstanden på bilen avgjør utfallet.

GOS

Sitat fra: alagerqv på lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:18
Mange av bilene blir stående i Røyken i lang tid før de slaktes som delebil eller selges som inventory eller brukt sier mine kilder. Tilstanden på bilen avgjør utfallet.

Bullshit det med slaktes som delebil
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

alagerqv

Tja, hvertfall det som har blitt fortalt før. Men bør jo være ett mindretall får man håpe for Tesla sin del. Uansett dårlig økonomi å la de stå der så lenge som de gjør mange ganger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA