Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur

Startet av steffone, onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

Jørgen von Schnellfahrer

Sitat fra: TB på fredag 31. januar 2020, klokken 00:16

Dvs, med Ohmia slipper beboere å kjøpe lader - borettslaget slipper investeringen og innkrevingen.
Men, det skal også lønne seg for Ohmia - de gjør ikke dette for å være snill....

Skjønner at de ikke driver veldedighet. Og dette er langt fra veldedighet ja.

Men jeg klarer ikke å skjønne at de skal nekte meg å lade to forskjellige biler. Eneste grunnen må være at de ønsker å koble prisingen til noe annet enn forbruk for å gjøre det ullent og obskurt.
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

TB

Jeg vil tro Ohmia ikke ønsker å drive avregning på kWh som er ladet inn. Det krever mer administrasjon.

Og - som du er inne på - det blir litt mer ullent slik...  8)

For å få 4494 kr i inntekt på 6 mnd ved et forbruk på 1500 kWh kunne dem gjort slik:

100 kr pr mnd  * 6 = 600
2,6 kr/kWh * 1500 kWh = 3900  - Totalt 4500 kr for halvt år.
Men, mange ville mene 2,6 kr/kWh var høyt - dermed er fastpris, koblet mot forsikring en fin måte å gjøre prisen litt mer akseptabel - og med mindre administrasjon.

En annen ulempe vil være om du har besøk, da vil du ikke ha juridisk lov til å låne bort din ladeplass til gjestene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sirup

Sameiet må sørge for en infrastruktur med lastfordeling. På en slik løsning kan alle beboerne koble seg på med egen ladeboks etterhvert som behovet for ladeløsning dukker opp hos de forskjellige.

Styret bør kontakte en leverandør som kan levere en slik løsning. Om beboerne derimot velger individuelle løsninger uten lastfordeling, så kommer man sannsynligvis til å komme til ett punkt hvor flere ikke kan installere ladebokser fordi kapasiteten er oppbrukt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

emurof

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

Ohmia fremstår som en veldig dårlig løsning.

Da kan man heller se på for eksempel Ladeklar fra Hafslund. Der kan man enten la sameiet/borettslaget ta regningen for anlegget, eller så kan Hafslund ta det mot at man betaler et etableringsgebyr for etablering av hver ladeplass. Man betaler også en månedlig abonnementssum på et par hundrelapper og oppover som også går til nedbetaling av anlegget slik at sameiet/borettslaget kan kjøpe ut anlegget når som helst til det som gjenstår av kostnaden for anlegget. Og så legges det vel på noen øre for hver kW det lades for. Sameiet/borettslaget betaler da ikke noe som helst.

Enhanced

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
Mitt boligfelleskap har visst inngått avtale med dem som "totalleverandør av ladetjeneste for ladbare biler".

Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

Jeg bor også i et borettslag der styret har valgt Ohmia som leverandør, med bindingstid over flere år. Jeg har litt den samme følelsen som deg.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34For det andre stusser jeg veldig på dette med at man betaler for antall kjørte km på bilen, uavhengig av hvor man lader. Litt uheldig når mesteparten av min lading vil foregå på jobben. Prisen er også forskjellig avhengig av biltype, antagelig pga forbruk.

Det er ikke sånn jeg har forstått tilbudet til Ohmia. Så vidt jeg skjønner har det ingenting med antall kjørte kilometer, og ei heller med biltype. De kan jo ikke vite hva som er / blir kjørelengden på bilen din, og biltype er heller ikke noe man oppgir til dem når man blir kunde. I tillegg vil jo konseptet med kjørelengde ikke gi mening for en ladbar hybrid, da den jo mikser kjøring på elektrisitet og bensin/diesel.

I "Spørsmål og svar"-seksjonen på nettsidene til Ohmia, så skriver de at "snittforbruket på en elbil eller ladbar hybrid er ca. 2kWh pr mil". Så de vil se på antall kWh du forbruker, regne dette om til km basert på "2kWh per mil" og deretter se om du er innenfor din grense eller ikke.

De forskjellige pakkene vil dermed se sånn ut (tar med Get-rabatt på NOK 50,- per pakke):

X-Small, opp til 3000 km per år / 600 kWh per år, NOK 199,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 100 kWh per år: NOK 23,88.
Pris per kWh ved forbruk på 600 kWh per år: NOK 3,98.

Small, opp til 8000 km per år / 1600 kWh per år, NOK 399,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 700 kWh per år: NOK 6,84.
Pris per kWh ved forbruk på 1600 kWh per år: NOK 2,99.

Medium, opp til 12000 km per år / 2400 kWh per år, NOK 499,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 1700 kWh per år: NOK 3,52.
Pris per kWh ved forbruk på 2400 kWh per år: NOK 2,50.

Large, opp til 20 000 km per år / 4000 kWh per år, NOK 599,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 2500 kWh per år: NOK 2,88.
Pris per kWh ved forbruk på 4000 kWh per år: NOK 1,80.

X-Large, uendelig kjørelengde / kWh per år, NOK 699 per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 4100 kWh per år: NOK 2,05.

I tillegg til, som du skriver, etableringskostnad på NOK 4999,-.

Grunnen til at forskjellige biler får litt forskjellige forslag på deres kalkulator om "Hvilken avtale passer for deg?" på hjemmesidene tror jeg nok skyldes at de vet at f.eks. en e-tron har et forholdsvis høyt forbruk, og dermed vil du trekke flere kWh ut fra anlegget deres, på samme kjørelengde som en bil med lavere forbruk.

Er det veldig forvirrende at de ikke bare sier det som det er, at de ser på kWh i stedet for å hele tiden referere til kjørte kilometer? Ja, definitivt.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34-Noen som kan berolige meg? har jeg regnet feil eller misforstått noe? Er dette egentlig en bedre avtale enn det jeg tror den er?

Hvis du lader mesteparten hjemme og kjører en del så er den vel "ok", selv om det selvsagt finnes mye bedre avtaler der ute. Lader du lite / lader mye borte / har en ladbar hybrid så er den ikke spesielt ok.

At "kalkulatoren" de har på nettsidene sine ikke rett og slett sier "du bør ikke inngå avtale hos oss" for enkelte av kombinasjonene bør vel omtrent være en sak for forbrukertilsynet?

RJK

Hvordan er de ved litt "overlading", dvs om man f.eks. har angitt en kjørelengde/forbruk som dekkes av abonnementet "small" til 449,- (prisen jeg fikk med min bil ved 12000 og 75 % hjemmelading) og derved betaler for inntil 1600 kWh (?), men forbruker 1700 kWh ett år?

Blir du "kastet " opp til neste nivå automatisk om du ikke justerer det selv, eller får en tilleggsregning for overskytende det året?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Det var en viktig detalj, Ohmia benytter km mer som en guide til å finne riktig pakke / mengde kWh en ønsker å kjøpe. Da bør det ikke være noe problem å låne bort sin plass til andre, og eller å ha flere biler, som begge lades på samme ladepunkt. Så lenge en ikke bruker mer en det nivå en er på.

Bruker en over må det være en form for overforbruk der en kan betale for det som er brukt for mye.

Men, er rimelig sikker på at det vil være bedre at borettslag selv betaler infrastrukturen og beboere ladeboksen - enn å inngå denne typen leieavtaler med lange bindingstider må være helt sikkert.

Fordelen med Ohima og andre tilsvarende leverandørere er at styret slipper å ta arbeidet med å velge leverandør, skaffe finansiering, kreve inn penger for strøm osv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

En mulig løsning er å leie en garasje, eller ladeplass hos noen, gjerne slekt, som bor i enebolig og så lade alle kjøretøy der. En annen løsning er å bytte til hybridbil slik at du blir uavhengig av lading der du bor.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. mars 2020, klokken 20:05
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

En mulig løsning er å leie en garasje, eller ladeplass hos noen, gjerne slekt, som bor i enebolig og så lade alle kjøretøy der. En annen løsning er å bytte til hybridbil slik at du blir uavhengig av lading der du bor.

Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: RJK på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:15
Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".

Enig i det. Poenget er at med slike ladeløsninger der en bor, bør en seriøst vurdere om hjemmelading eller ladbar bil i det hele tatt er beste løsning.

Jeg ville i alle fall aldri brukt penger på ågerprislading, og på den måten støttet opp om slike "løsninger" Så lenge det er et marked vil det være blåruss klar til å tappe kontoen din. Som forbruker er derfor det beste å ikke godta slike tilbud.

Men så er jeg ganske prinsippfast på å unngå alle som forsøker å berike seg på mine transportbehov og unngår både bom og ågerprislading i den grad det er mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. mars 2020, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:15
Hvordan blir du mindre avhengig av å lade bil, om man velger en hybrid? Er den ikke ladbar, er den nesten like dyr i drift som en standard dieselbil, og er den ladbar, så er rekkevidden så kort at du må lade svært ofte for å kunne kjøre elektrisk. Skal du kjøre den nesten bare på fossilt drivstoff, så kunne du like godt kjøpt en ren icebil.

Løsningen er mest nærliggende å være en elbil med så lang rekkevidde at du klarer deg minst en uke på en lading, og finne deg et sted der du kan lade mens du likevel gjør noe annet i mellomtiden, som å trene, shoppe, arbeide, gå på kino eller restaurant. Eller besøke en venn som har lademulighet, og heller betale for strøm og litt "anleggsbidrag".

Enig i det. Poenget er at med slike ladeløsninger der en bor, bør en seriøst vurdere om hjemmelading eller ladbar bil i det hele tatt er beste løsning.

Jeg ville i alle fall aldri brukt penger på ågerprislading, og på den måten støttet opp om slike "løsninger" Så lenge det er et marked vil det være blåruss klar til å tappe kontoen din. Som forbruker er derfor det beste å ikke godta slike tilbud.

Men så er jeg ganske prinsippfast på å unngå alle som forsøker å berike seg på mine transportbehov og unngår både bom og ågerprislading i den grad det er mulig.

Jeg ble bare litt satt ut, og ikke skjønte hva du mente med den påstanden, så takk for forklaringen. Da faller brikkene langt mere på plass.

Definitivt enig i at man ikke skal godta alt som utbyggerne/leverandørene prøver å tvinge på en. Å gi klar beskjed om at det er totalt uakseptabelt, og at prisen må kraftig ned før det blir vurdert, er jeg helt med på. Tror dessverre at man må begynne å kreve svar på kostnader før man skriver under boligkontrakter, for å poengtere at dette er et meget viktig punkt, og at man ikke tillater ågerpriser.

Dessverre er det samme sak når de skal beregne merkostnader for ekstra strømuttak inne i leilighetene og andre tilpasninger. Når det blir billigere å ta med standardkjøkkenet og så i ettertid bytte det ut i det man ønsker å ha, fremfor å få det billigere når det blir installert direkte av utbyggeren, så er vi på ville veier.

Vi som forbrukere bør være flinkere til å bruke vår markedsmakt, men dessverre, når det oppfattes som knapphet i markedet, så er dessverre alt for mange villig til å kaste prinsipper og furnuftig tankegang på bålet, bare for å være sikker på at man får den leiliheten på den plassen man ønsker, og gir etter for utbyggernes grådighetskultur.

Dette vet utbyggerne å utnytte, så man får en forsterkende effekt.  Og slik presses prisene opp for alle, for hvem gidder å sette opp i ettertid til en langt lavere pris? Kundene er jo tydeligvis villig til å bla opp. Og om ikke, så finnes det andre idioter som ikke stiller kritiske spørsmål.

Det er først når folk i større utstrekning slutter å kjøpe til ågerpriser, og de da risikerer å stå uten jobb for ingen andre står i kø for tjenesten, at man kan få prisene litt ned igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

runeae

La inn spørsmål til Ohmia om en oversikt på hvordan de beregner forbruket i abonnementene.

Her er svaret fra Ohmia:
"Oversikten over hva som er inkludert i hver enkelt pakke, finnes i priskalkulatoren. Konseptet vårt er basert på biltype, kjørelengde og hvor mye man lader hjemme. Dette plasserer kundene på riktig nivå. Vi benytter forbruksdata fra WLTP, samt at vi følger opp forbruksdata på hver enkelt lader. Med bakgrunn i dette og gode data på forbruk, tilbyr vi pakker ut fra årlig kjørelengde. Framvisning av kilometerstand vil være aktuelt om vi ser at du overstiger det valgt pakke tilsier. Total kjørelengde fordeles også utover et år, så du kan kjøre langt en måned og mindre en annen, uten at det påvirker pakken din så lenge total kjørelengde er det samme."
MG ZS EV 2020 -
Skoda Roomster 1.2 TSI 2013 - 2020
Citroën C4 Grand Picasso 2013
Mitsubishi Galant 2.0 stv. 2006 - 2013

Enhanced

Sitat fra: runeae på mandag 30. mars 2020, klokken 11:05
La inn spørsmål til Ohmia om en oversikt på hvordan de beregner forbruket i abonnementene.

Her er svaret fra Ohmia:
"Oversikten over hva som er inkludert i hver enkelt pakke, finnes i priskalkulatoren. Konseptet vårt er basert på biltype, kjørelengde og hvor mye man lader hjemme. Dette plasserer kundene på riktig nivå. Vi benytter forbruksdata fra WLTP, samt at vi følger opp forbruksdata på hver enkelt lader. Med bakgrunn i dette og gode data på forbruk, tilbyr vi pakker ut fra årlig kjørelengde. Framvisning av kilometerstand vil være aktuelt om vi ser at du overstiger det valgt pakke tilsier. Total kjørelengde fordeles også utover et år, så du kan kjøre langt en måned og mindre en annen, uten at det påvirker pakken din så lenge total kjørelengde er det samme."
Svarene deres når man etterspør detaljer tyder på at mange av medarbeiderne har en lovende karriere i politikken foran seg ja.

Det beste svaret jeg har fått til er at de beregner med "gjennomsnittlige forbrukstall for biltype x kjørelengde x lademønster (andel lading hjemme)". Så antagelsen / beregningene mine i et tidligere innlegg blir da ikke helt korrekt, siden de tydeligvis ikke har en fast konstant for hvor mye kWh som går per kilometer/mil, men den varierer med biltype. Tror det er noe de har bestemt seg for i nyere tid, for jeg ble ikke spurt om biltype når jeg opprinnelig ble kunde.

Virker som om kundeservice er instruert til å ikke snakke om kWh uansett hvor mye kundene spør, men i stedet komme med mer runde svar ala at de "garanterer for kjørelengden" og "tar risikoen for variasjoner i strømpris". Kanskje ikke veldig høy risiko med tanke på prisnivået, men...

Jeg ville holdt meg langt unna å eventuelt oppgi kilometerstand på bilen (det er heller ikke noe man har forpliktet seg til i henhold til vilkårene, sist jeg sjekket de), da det jo ikke har noe som helst med hvor mye man lader på anlegget deres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA