Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur

Startet av steffone, onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trine2

Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Wabby

Vurdert Ohmia Charging?

Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.

-Bjørn
TM3P 2021 - Oslo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Trine2 på fredag 08. november 2019, klokken 19:44
Når man snakker om infrastruktur i borettslag og sameier, menes da ledningsnett helt frem til garasje/parkeringsplass eller må man som beboer måtte bekoste graving til parkeringsplass eller kabeltrekk fra hovedtavle?

Mange har parkering på andre siden av gårdsplassen osv. og ikke nødvendigvis nye kjellere med heisadkomst som man ser i nye boliger.

Med felles infrastruktur menes det som må til av felles løsninger for å få strøm frem til hver ladestasjon, evt frem til nærmeste koblingsboks/avtappingsmulighet. Ofte trengs det graving og asfaltering som utgjør en større del av kostnaden for infrastrukturen, enn ledninger og installasjon av dette.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Wabby på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:49
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wabby

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 26. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: Wabby på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:49
Vurdert Ohmia Charging?
Jeg er styremedlem i vårt borettslag og vi utreder muligheten til å bruke dem nå.
-Bjørn

Vær oppmerksom på at Ohmia tilsynelatende er "billig" til å begynne med, men blir fryktelig dyrt på sikt.

Sett opp et regnestykke for kostnader for bruk på 5år og 10år for å få oversikt over reelle kostnader. Ohmia krever også 2/3 flertall i boligselskapet for å gå ut av "husmannsavtalen", og utkjøpskostnaden blir relativt høy.

Nå jobber jeg i konkurrerende virksomhet og se gjerne mitt svar i lys av det, men innhent priser fra flere aktører i stedet for å satse på at den dere har kontakt med er den rette å inngå avtale med.

Lars

Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.
TM3P 2021 - Oslo

emurof

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. november 2019, klokken 23:42
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?

Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.

Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?

emurof

Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.

Wabby

Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Man betaler jo en del ekstra for ladingen. Er det ikke en fast pris basert på antall km kjørt? Og denne prisen er ganske høy, mener jeg å huske. Og denne prisen vil fortsette å holde seg høy, mens du med andre løsninger kanskje får betalt ned alt etter hvert, og over tid betaler mindre totalt sett.

Stemmer det, de bygger opp en mndpris til hver enkelt abonnement basert på biltype, estimert kjørelengde og hvor mange prosent av tiden du vil lade hjemme.
F.eks om du har en småbil Zoe/eGolf/e208, har 12000km kjørelengde og estimerer at du lader 50% av tiden hjemme og resten jobb, så vil du ha en fast månedspris på 249,- (husker ikke om det er eks eller inkl -50NOK GET rabatt).

Personlig syns jeg det er helt ok fra styrets ståsted. I dag henger noen få biler på fellesanlegget og vi må lese av og fakturerer internt hver kvartal.
Ved denne løsningen så setter vi vekk alt. Drift, vedlikehold, oppgradering, fakturering, Wifi-dekning i garasjen... For denne månedsprisen. Så ja, naturlig nok baker Ohmnia dette inn i prisen sin, men for enkelhetens skyld, så syns jeg det er helt OK.

Men, om du kjenner til andre leverandører vi bør se på (kontrakt er ikke signert enda), så vil jeg gjerne høre om dem. Men de må stå for drift, oppgradering og installasjon av anlegget.
TM3P 2021 - Oslo

Lars C. Krogenæs

#24
Sitat fra: Wabby på onsdag 27. november 2019, klokken 10:27
Lyst å forklare hvordan det blir fryktelig dyrt på sikt?
Vi har blitt presentert "abonnements priser" per beboer som ønsker å kople seg på, og utover det så påstår dem at de tar på seg alt ansvar for drift og vedlikehold.

Dette blir dyrt fordi styret overfører en liten felles kostnad på noen få, som da må betal mye. Etter hvert blir det mange som betaler, men prisen fortsetter å være høy, uten at man er nærmere et eierskap. 

Fra Ohmia sine nettsider: "Ohmia har en pris basert på kjørelengde. En elbil med 12 000 km kjørelengde vil for eksempel koste 549,- i mnd. (499,- for Get kunder), inklusive strøm, drift, lader service etc."

Oppstart hos Ohmia er 5000kr
Hvis vi tenker oss en elbil med et snittforbruk 2kWt per 10km og strømmen koster 1,10 per kWt, utgjør kostnaden til strømmen 2640kr i året. Trekker vi ut denne kostnaden, sitter vi igjen med 3948kr i året for drift og nedbetaling.

Etter 5 år har beboere dermed betalt 24.740 for drift, leie av ladestasjon og leie av infrastrukturen, men har ikke kommet 1 øre nærmere å eie boksen selv, eller å ha nedbetalt infrastrukturen med Ohmia. Etter nye 5 år har beboerne betalt nye 24.740kr, fremdeles uten å være nærmere noe eie av laderen eller infrastrukturen.

Circle K har en tilsvarende modell med at Circle K betaler for infrastrukturen, men overfører eierskapet til borettslaget fra dag 1, mot en binding til Circle K på 5 år. Så selger Circle K ladestasjoner til beboerne for ca 25.000kr. I tillegg skal Circle K ha et driftsabonnement på 70-80kr per mnd avhengig av størrelsen på borettslaget (prisen vil variere noe ut fra størrelse på anlegget og kostnaden på infrastruktur). Beboerne står da som eier av Easee Charge ladestasjonene som vi selger. På nyåret kommer vi også med en avbetalingsløsning, slik at månedsbeløpet blir omtrent som hos Ohmia. Forskjellen er at borettslaget har fullt eierskap og råderett til infrastrukturen etter 5 år. Beboerne eier også ladestasjonen fra dag 1 og har da gratis boks og en driftsutgift på 840kr i året, mot en "evig årsavgift" hos Ohmia på 4000kr.

Hos Ohmia vil man også betale "dobbelt" for hurtiglading, i og med at man betaler per km elbilen kjører og ikke hvor mye strøm man bruker. Hvis man hurtiglader eller lader på hytta og har Ohmia, må man likevel betale for den samme strømmen i avtalen sin.

Circle K gambler da med at et visst antall beboere kjøper ladestasjon de neste 5 årene. Selger vi færre enn forventet, blir dette et underskuddsforetagende, mens det blir overskudd hvis flere enn et visst antall beboere kjøper ladestasjoner.

Vi mener dette er en mye bedre løsning for et styre og et borettslag, da de ikke binder fremtidige styrer og årsmøter, men har en tidsbestemt avtale de kan gå kostnadsfritt ut av.

Vær dog oppmerksom på at det i områder med støtte, ikke gis støtte til slike leie-avtaler. Det vil stort sett lønne seg for borettslaget å gå for en tradisjonell modell, der borettslaget betaler for infrastrukturen, og der hver beboer betaler for sin ladeboks og montering av denne på infrastrukturen. Borettslag kan finansiere infrastrukturen med låneopptak. Men så var det det å få et styre og årsmøte med seg på dette da....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#25
Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:28
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wabby

Meget interessant Lars!
Vi vil gjerne høre mer om det i vårt borettslag for å sammenligne mer.
Bravida var nettopp hos oss og hadde befaring av parkeringskjelleren og hovedtavla (400v). De sa at dette var en enkel jobb å utføre hos oss mtp kapasitet og eksisterende infrastruktur.

Holder til i Oslo.
TM3P 2021 - Oslo

emurof

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 27. november 2019, klokken 14:01
Sitat fra: emurof på onsdag 27. november 2019, klokken 10:28
Så Circle K tar kostnaden frem til ladeplass, og så kjøper hver enkelt som ønsker lading en ladeboks med et påslag.
Hvordan får Circle K dekket utgiftene sine til utbygging av infrastrukturen? Blir det noe påslag på strømmen man lader med?
Circle K dekker inn kostnaden ved et økt påslag på salget av ladestasjonene. Vi gambler på at et visst antall kjøper bokser de neste 5 årene. Nedsiden vår er at vi ikke får solgt nok bokser og at noen borettslag vil gå med "underskudd" mens andre vil dra det opp. Worst case er også at vi fortsetter å selge bensin og diesel til beboerne  ;D.

Akkurat, så kostnaden ved å bygge ut infrastrukturen "bakes inn" i prisen på selve ladestasjonen (noe som sannsynligvis vil blidgjøre selv de verste motstanderne siden de slipper å betale noe som helst). I tillegg er det den månedlige abonnementsbetalingen per ladestasjon som vel er det dere egentlig satser på å tjene penger på da?

For strømmen betales rett til strømleverandør uten at CK legger på noen øre her?

Jørgen von Schnellfahrer

#28
Mitt boligfelleskap har visst inngått avtale med dem som "totalleverandør av ladetjeneste for ladbare biler".

Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

For det første regner jeg med at husstanden vil disponere 2 el-biler i løpet av sommeren, og de vil naturligvis begge disponere ladepunktet som installeres i garasjen vår.
Så leser jeg i avtaleteksten til Ohmia at
"Tjenesten gjelder kun for husholdningen samt for 1 bil med til enhver tid oppgitt forventet kjørelengde."

Jeg sender mail til Ohmia for å sjekke hvordan de forholder seg til at vi eier 2 biler som skal lades.
Jeg får følgende svar:
"Dette vil være i strid med avtalevilkårene våre, ja.
Ønsker deg en fin dag! "
Jeg må innrømme at jeg syntes dette er en veldig rar betingelse.

For det andre stusser jeg veldig på dette med at man betaler for antall kjørte km på bilen, uavhengig av hvor man lader. Litt uheldig når mesteparten av min lading vil foregå på jobben. Prisen er også forskjellig avhengig av biltype, antagelig pga forbruk.
Tittet litt på hva dette koster i mitt tilfelle hvis jeg godtar å kun lade en av husholdningens biler:
Jeg tar utgangspunkt i at bilen er forsikret for 16000km og at jeg kjører alle 16000 km.
På Ohmia kan jeg velge mellom 12000 og 20000 km. Jeg må derfor velge 20000km.

Hvis bilen er en Audi e-tron 50 vil det koste hele 749 kr/mnd.  Hvis max 50% av kjørelengden blir ladet hos Ohmia koster det 649 kr/mnd. I tillegg ti 5000 i etablering.

Hvis bilen er en Kia e-Niro vil det koste 649 kr/mnd.  Hvis max 50% av kjørelengden blir ladet hos Ohmia koster det 549 kr/mnd.

Jeg regner på den billigste (Kia'en). Jeg lader 50% av kjøringen hjemme (8000km i året, 66,6 mil/mnd) og antar blandet forbruk å 1,59 kWh/mil så lader jeg 106 kWh pr mnd og får jeg en pris pr. kWh på 5.17 kr/kWh.

Dette er faktisk dyrere enn den nye forhøyede prisen for hurtiglading på circle K (4,49 inntil 50kWh, 4,99 inntl 150 kWh). Og det er etter å ha betalt 5000 kroner i etablering.


-Noen som kan berolige meg? har jeg regnet feil eller misforstått noe? Er dette egentlig en bedre avtale enn det jeg tror den er?
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

TB

Om borettslaget selv hadde kjøpt intrastukruen kunne det blitt slik (Hentet fra borettslag der jeg bor)

- ca 22 000 for Zaptec lader, inkl installasjon / montering.
- 800 kr pr år nedbetaling av ladeanlegg / infrastruktur.
- strøm etter kostpris - dvs ca 1.10 pr kWh nå for tiden.

Dvs, for dem som lader lite blir det høy startkost - og fastprisen utgjøre stor andel.
for dem som lader mye blir det lavere.

Forbruk for ca 10 000 km Hyundai Kona andre halvår 2019 (fra august) = 1600 kr i strøm + 400 kr fast (halvt år)
Totalt 2000 kr

Dine tall blir - 749 x 6 = 4494 kr for samme periode.

Dvs, med Ohmia slipper beboere å kjøpe lader - borettslaget slipper investeringen og innkrevingen.
Men, det skal også lønne seg for Ohmia - de gjør ikke dette for å være snill....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA