Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sameiet godtar ikke fellesutgifter til oppgradering av infrastruktur

Startet av steffone, onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

steffone

Hei,

Vi bor i et større sameie, bestående av flere komplekser med blant annet rekkehus og rekkehusleiligheter. Vi bor i sistnevnte, og i motsetning til rekkehusene har vi en felles carport som rommer en håndfull parkeringsplasser.

Vi er to seksjoner som ønsker å etablere ladepunkt i nevnte felles carportanlegg, og har fått tillatelse fra styret til å installere dette. Detaljene knyttet til installasjonen ble dog overlatt til seksjonene som har bruksrett på carporten å finne fram til; i effekt undertegnede. Noe annet enn å tilrettelegge for at det skulle tilkomme flere elbiler som trenger ladepunkt ville vært uklokt, slik at vi ønsker å oppgradere den elektriske infrastrukturen for å håndtere ladepunkter i hele carportanlegget. Kostnaden til denne jobben kommer på mellom 3.500 - 4.000,- per seksjon, en hyggelig og overkommelig pris synes vi.

Problemet oppstår når de øvrige seksjonene blir informert om at det tilkommer fellesutgifter for at to av oss skal få installert ladepunkt. De ønsker ikke å betale dette selv, ettersom de "tross alt ikke skal benytte seg av" muligheten til å installere ladepunkt. De ønsker at jeg søker styret om økonomisk støtte fra oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset til å bruke på å oppgradere infrastrukturen. Denne søknaden har styret avslått inntil det er juridisk belyst hvilke konsekvenser det får for øvrige deler av sameiet som allerede har installert ladepunkter (i frittstående carporter uten felles elektrisk anlegg). Saken skal så videre opp i generalforsamling til våren. En viktig og problematisk detalj er at styreleder er opposisjonsleder, og dikterer i stor grad narrativet i kraft av sitt verv.

Gjennom å ha lest en hel del på forumet og tolkninger av eierseksjonsloven andre steder er det min forståelse av saken at de andre seksjonseierne ikke har anledning til å nekte å betale for oppgraderingen av felles infrastruktur når styret har gitt sitt samtykke til anleggelse av ladepunkt. Men uten å ta rettslige grep har jeg ikke noe mandat til å tvinge andre å betale for dette. Det er ikke et alternativ å betale for oppgraderingen selv, eller å anlegge eget ladepunkt som må saneres når det er flere som ønsker mulighet til å lade elbil. Vi har etterhvert et relativt stort behov for å ha mulighet til å lade hjemme, og vi ønsker ikke å vente på at vårens generalforsamling stemmer ned forslaget om å gi økonomisk støtte for så å måtte løfte saken på nytt. Saken virker å bli trenert i all uoverskuelig framtid.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan best å løse denne saken uten å måtte kontakte advokathjelp? Eller tar vi feil, og vi kan ikke kreve at sameiet betaler for oppgradering av felles infrastruktur som de ikke "skal benytte seg av"?

Takk for svar.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Polestar

Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52
Gjennom å ha lest en hel del på forumet og tolkninger av eierseksjonsloven andre steder er det min forståelse av saken at de andre seksjonseierne ikke har anledning til å nekte å betale for oppgraderingen av felles infrastruktur når styret har gitt sitt samtykke til anleggelse av ladepunkt.
Hvilke tolkninger av eierseksjonsloven refererer du til?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

steffone

Sitat fra: Polestar på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:34
Hvilke tolkninger av eierseksjonsloven refererer du til?

Det som virker å være relativt rett fram er at seksjonseier kan kreve å få tilrettelagt for ladepunkt til elbil, jamfør eierseksjonsloven § 25 (1) 3. punkt, sett at styret samtykker. Derimot er det åpent for tolkning hvor mye av kostnadene av oppgraderingen av infrastrukturen som tilfaller sameiet, eller om de(n) som ønsker å etablere ladepunktet skal bære alle kostnader for oppgradering av felles infrastruktur selv. Unntaksbestemmelsen i eierseksjonsloven § 29 (1) gir en viss åpning for sistnevnte, og det er derfor jeg avslutter innlegget med å spørre om vi tar feil i at vi kan kreve at sameiet i fellesskap bærer kostnadene for oppgraderingen av infrastrukturen. På den andre siden er jo spørsmålet om en slik oppgradering kan regnes for å være ordinær forvaltning, og kommer alle seksjoner til gode, hvilket virker sannsynlig. Men dette er for meg bekjent ikke prøvd for retten til nå.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Orbit

Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:52
Problemet oppstår når de øvrige seksjonene blir informert om at det tilkommer fellesutgifter for at to av oss skal få installert ladepunkt. De ønsker ikke å betale dette selv, ettersom de "tross alt ikke skal benytte seg av" muligheten til å installere ladepunkt. De ønsker at jeg søker styret om økonomisk støtte fra oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset til å bruke på å oppgradere infrastrukturen.
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

steffone

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:56
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?

Helt korrekt, de utviser ingen vilje til å forstå at kostnaden er den samme uansett.

Styreleder virker å ha en annen forståelse av lovverket, men en kan alltids håpe at neste planlagte møte styret har med sameiets advokat fører til et korreks. Ønsket er å kunne ta ut midler fra felles oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset, i.e. på tvers av hva eierseksjonsloven (som du påpeker) tillater.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JazBas

Sitat fra: zycer på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Orbit på onsdag 09. oktober 2019, klokken 14:56
Så de øsnker å ta dette fra fellesmidler (som de selv har innbetalt), i stedet for å betale direkte som et engangsbeløp? Forstår de ikke at kostnaden blir akkurat den samme, selv om pengene har vært en runde innom felleskassa?

Merk at det etter eierseksjonloven ikke er mulighet for at fellesmidler skal tilhøre/tilfalle noe annet en sameiet som helhet.

Eller ønsker de å ta det fra sameiets fellesmidler, slik at også rekkehusene bidrar i potten?

Helt korrekt, de utviser ingen vilje til å forstå at kostnaden er den samme uansett.

Styreleder virker å ha en annen forståelse av lovverket, men en kan alltids håpe at neste planlagte møte styret har med sameiets advokat fører til et korreks. Ønsket er å kunne ta ut midler fra felles oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset, i.e. på tvers av hva eierseksjonsloven (som du påpeker) tillater.

Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Godt jeg bare trengte å få en kurs ut fra sikringskapet til veggen her...uten å erte på seg hele nabolaget :p

aageaasved


Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Godt jeg bare trengte å få en kurs ut fra sikringskapet til veggen her...uten å erte på seg hele nabolaget :p

:+1: :+1:

KjellG

Det er vanskelig å få slike individuelle løsninger uten lastdeling til å funksjonere i større sameier. De som starter alene med individuelle løsninger risikerer å måtte betale en gang til, jfr flere tråder.

Carl Anton Stenling

#9
Det er under forberedelse en lovendring som forventes å gi plikt for sameiet til å dekke felles infrastruktur inntil en angitt beløpsgrense. Dagens lov gir imidlertid kun rett til å anlegge ladepunkt dersom seksjonseieren dekker alle kostnader knyttet til dette.

Et kompromiss kan kanskje være å inngå avtale om at ved anskaffelse av fremtidig felles lastbalansert løsning så skal seksjonseieren kunne benytte sin egen løsning i en overgangsperiode, f.eks. fem år og dermed slippe investering i ny ladeboks umiddelbart.
Samtidig bør det da reguleres at etter overgangsperioden må fellesløsningen tas i bruk hvis videre ladebehov skal dekkes. Man bør også regulere hvilken ladeeffekt som tildeles statisk i overgangsperioden og evt. tidsperiode for statisk lading. En slik avtale bør nok tas inn i vedtektene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Det beste vil være å ha minst mulig felles infrastruktur, og at man kan lade på leilighetens strømmåler på egen stikk.
Strekkerør og kanaler kan gjerne gå på felles infrastuktur.

KjellG

Synes greit i utgangspunktet inntil enten de neste elbileierne ikke får lov eller sameiet må oppgradere felles strøminntak, kanskje for milioner. Unødvendig om en hadde satset på et system med lastdeling.

emurof

Sitat fra: JazBas på onsdag 23. oktober 2019, klokken 17:50Ser ut som den loven der er skapt for å skape dårlige naboforhold...
Jeg hadde vært lite villig til å betale/spleise på noe som helst for oppgradering av infrastrukturen for at to stykker skulle få lade elbilene sine (samme hvor hyggelig du måtte mene prisen var).

Da ser du bort ifra at etter hvert vil det kun være elbiler i sameiet eller borettslaget. Alle med bil vil etter hvert få behov for å lade. Da er det greit å tenkte langsiktig, slik at infrastrukturen er oppgradert og klar etter hvert som flere og flere bytter til elbil.

Amatøren

I tillegg så vil vel oppgradert infrastruktur (tilrettelagt for elbil) også gjøre det lettere for flere å vurdere boliger som legges ut til salg. Bare en ekstra budgiver kan raskt få opp prisen mer enn 'grunnbeløpet' for oppgraderingen selv om ladestasjonen ikke er montert.

Sikkert mange som ikke kan kjøpe enebolig og sette opp egen lader, som bosetter seg i rekkehus eller leilighets områder som gjerne vil ha elbil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:27
I tillegg så vil vel oppgradert infrastruktur (tilrettelagt for elbil) også gjøre det lettere for flere å vurdere boliger som legges ut til salg.

Nettopp. Vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig uten lademulighet. Første spørsmål ved søk er "Hvordan er mulighetene for lading av elbil". Hvis ikke svaret minimum er at der er klartgjort infrastruktur slik at man bare trenger å kjøpe/montere boksen er boligen uinteressant.

Jeg oppfordrer alle som er på let etter bolig om å være så klare som mulig på dette, slik at flere eiere/selgere skjønner tegninga. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA