Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tregere lading/uttapping etter skifte av batterimoduler

Startet av lars667, onsdag 09. oktober 2019, klokken 09:43

« forrige - neste »

lars667

Hei.

Kommer sikkert til å kontakte Møller igjen om dette, men lufter det her før jeg maser mer med dem (litt lei av verkstedbesøk).

Har nylig fått tilbake 2018 e-Golf fra Møller Trondheim hvor den sto i >2 måneder for skifte av 3 defekte batterimoduler. Grunnen til at det tok lang tid, var at de måtte skifte hele overdekselet på batteriet, og det var det leveringstid på. Så ikke noe klage på Møller Trondheim, de har vært veldig greie.

Uansett, jeg fikk tilbake bilen for halvannen uke side, og jeg det virker som den bruker mye lenger tid på å lade fra ladekladden enn før. F. eks. satte jeg fra meg bilen med et hårstrå under halvfull i går kveld kl. 21. I dag tidlig kl 8 hadde den ladet to streker, altså opp til såvidt over 6. streken på den analoge måleren. Tidligere ville den hatt full lading eller like oppunder full lading.

I helga ladet jeg den fra kvartfull, og den ble ikke fulladet på et døgn. Da den ble full, la jeg merke til at den gikk ned noen prosent igjen før jeg kjørte den igjen, så det virket som om den tappet seg en del mens den sto (da hadde jeg satt ladegrensene slik at den ikke startet opp lading før ved 70% igjen).

Det var definitivt ikke slik med bilen før, det var det heller ikke med lånebilen. Kan det være noe med balansering av nye battericeller eller noe som gjør at det vil gå seg til? De nevnte på verkstedet at bilen måtte være noen dager ekstra etter at de hadde skiftet batterimodulene for kalibrering og balansering. Men skulle vel ikke få slike utslag om det ikke var på stell?

Vel, får ringe dem og høre hva de sier. Og ja, skulle hatt ladestasjon men har ikke klart å bestemme meg :-(
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

Sjekket i bilens innstillinger at ikke ladeeffekten kan være justert ned der? Jeg kjenner ikke eGolf menyen, men mange elbiler har mulighet for å sette ladeeffekt i flere trinn i bilens meny. Om de setter den ned til eksempelvis 6A vil du oppleve at det tar mye lenger tid å lade opp.

Opplading og balansering burde være en del av reparasjonen så den er noenlunde i balanse og klar til bruk når du får bilen fra rep.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Ja, jeg har sjekket at den står til maks både i bilens innstillinger og i app hvor innstillinger for ladested osv. settes.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

Høres ut som batteriet trenger noen sykluser (gjerne godt ned og fullt opp) for å bli balansert. Skulle problemet vedvare etter et par fulle sykluser er det noe galt med BMS ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sjekk også at øvre og nedre (denne stopper lading hvis på gitt nivå hvis det er satt avgangstid, men skal lade til øvre så den skal være klar til avgang) ladegrense er satt til maks.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

lars667

Øyvind.h: Takk for innspill. Skal la den gå noen sykluser til før jeg nevner det, kanskje.

Amatøren: Ja, jeg sjekket det etter jeg først begynne å legge merke til det. Nå har jeg både øvre og nedre satt til 100%.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Litt flaut, men det var ladekladden som var satt på lavere effekt (blinket sakte). Trykte på knotten på den til det blinket fort, og da var ladinga normal igjen  :P
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Amatøren

@lars667:+1:

Flott at det løste seg. Også flott at du deler informasjonen i tilfelle andre opplever det samme. Lett å glemme at ladekladden har egen justering.

Har selv brukt den en 5-6 ganger og ikke vært klar over at den har egen justering!
(Som ingeniør, så er manualer det siste man leser...  ;) )
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA