Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elkontrollen og mangler ift. elbillading

Startet av Kvikken, onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Strømkabler pleier å være i røde rør, men det er ingen «fargetvang». I et lite prosjekt på egen tomt fungerer gult glimrende. Spinkle eller ikke: Biltema sine holder i massevis. Men hvis man vil bruke en tusenlapp ekstra for å få nedgravd et rødt rør i jorda, så gjerne for meg... Jeg trakk gjennom 20m 4G10mm uten problemer)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ok67

Det kan dog vere lurt å bore nokre hol nederst i røret der det ligg djupast, slik at eventuelt vatn som kjem inn (kondens ol.) får renne ut. PFSP og PFXP er ikkje særleg glad i for mykje vatn, og er slett ikkje vasstett. Så med tanke på levetid på kabelen bør den ligge tørrast mogeleg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Kvikken

#17
Supre innspill. Har ligget syk et par  uker så dette er planlegging før action.

Det ble gravd provisorisk sist og vi fikk beskjed i 2008 om at det måtte være rødt rør da det signaliserer
strømførende kabler. Vi fikk ikke tak i det som privatperson og måtte bruke annet rør. Den gang ble det gravd ned for hånd (tok altfor lang tid i hard grunn) til ca. 25cm dybde. Nå vil jeg ha rødt rør i 45cm dybde. Ergo vil hele greia gjøres om. Grunnen er veldig våt her og mettes fort i regnvær så jeg vet ikke om det å lage hull for drenering av røret er det beste.

Denne gangen graves det ned rødt rør da jeg har fått tak i et firma som selger det. Leter i øyeblikket etter et firma som kan levere og hente minigraver, samt også en stålplate da biler må kjøre over grøfta hvis den må være åpen.

Vet ikke hvor jeg får tak i "dobbelt vegget rør som er lettere å trekke i"? Og holder det at jeg lar det bli en snurr på et par meter utenfor garasjen (kommer frem på forsiden av rekka). Hvis jeg skal trekke rør til baksiden av rekka risikerer jeg å grave opp det naboer har lagt ned til sine garasjer (veldig provisorisk, uten rør men såkalt "panserkabler" som ikke krevde rør?).

Amatøren

Ikke lett å tipse når jeg ikke vet hvor du bor, men jeg har brukt England maskin.

Dobbelvegget K rør fra for eksempel Elektroimportøren.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kvikken


Radiobil1

Har også hatt elkontroll.
Han syntes ikke min løsning for bil 2 var noe stas.

Vi har en Easee som står på huset, som en bil står ved. Bil 2 står nå parkert litt krøkkete så langs hus, rundt trapp og bort til bilen er det 15 m kabel som trengs. I dag er det utvendig shuko 10A, skjøteledning og ladekladd. Funker greit og blir ikke varmt, men ikke iht regelverk, og må utbedres.
Sønnen kommer også snart hjem med elbil nr 3.

Options;
1 - 15 m type 2 kabel er ca 5000kr. Hvorfor er de så dyre?
2 - sette opp industrikontakt, og bytte ende på skjøteledningen. 10a holder. Hvor mye kommer noe slikt?
3 - Leke stolleken, og flytte biler til stadighet.

Må bli 1 eller 2.

Finnes det billigere 15 meter?
Hva må til for å få opp en godkjent løsning med industrikontakt, og ca hvor mye koster det?

Orbit

Ref #2: Skjøteledning vil ikke bli godkjent, selv om du går for industrikontakt i begge ender.

Siden du allerede har en Easee, kan det være et alternativ å sette opp én til på plassen til bil nr 2 (på vegg/stolpe)? Med 2-3 biler på lading, er det gunstig å kunne lastregulere ladingen mot resten av huset.

Mye av kostnaden blir fremføring av ny kurs, evt graving (som du kan ta som egeninnsats). Om du da setter en ladestasjon i enden, eller en industrikontakt med jordfeilvern type B (dyrt) i sikringssskapet gjør ikke store forskjellen på totalen.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Radiobil1 på lørdag 04. september 2021, klokken 00:16
Har også hatt elkontroll.
Han syntes ikke min løsning for bil 2 var noe stas.

Vi har en Easee som står på huset, som en bil står ved. Bil 2 står nå parkert litt krøkkete så langs hus, rundt trapp og bort til bilen er det 15 m kabel som trengs. I dag er det utvendig shuko 10A, skjøteledning og ladekladd. Funker greit og blir ikke varmt, men ikke iht regelverk, og må utbedres.
Sønnen kommer også snart hjem med elbil nr 3.

Options;
1 - 15 m type 2 kabel er ca 5000kr. Hvorfor er de så dyre?
2 - sette opp industrikontakt, og bytte ende på skjøteledningen. 10a holder. Hvor mye kommer noe slikt?
3 - Leke stolleken, og flytte biler til stadighet.

Må bli 1 eller 2.

Finnes det billigere 15 meter?
Hva må til for å få opp en godkjent løsning med industrikontakt, og ca hvor mye koster det?

Vær klar over at standarden bare tillater type 2 kabler på opptil 10 meter. Jeg vet noen selger lengre, men man kan da risikerer at de ikke virker pga. degradering av pilotsignalet. Eldre Kia Soul sliter endog til tider med 10m kabler. Og om elkontrollen er streng blir det fortsatt ikke godkjent...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Da kom 15 m kabel levert på døren av bring.
Den er testet og funker. Leverer 10,7 Kw akkurat nå.

Da blir kontrolløren happy, og vi har fått bedre sikkerhet i heimen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA