Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elkontrollen og mangler ift. elbillading

Startet av Kvikken, onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:00

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg må legge opp en ny dedikert kurs til garasjen med nyeste vegglader fra Nissan ment for lading av elbil. (Leaf 2019 40Kwh). Årsaken er elkontroll hvor de rapporterte mangler som jeg stiller meg litt spørrende til.

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte stoppe å lade elbilen der da naboer har sendt bekymringsmelding ift. brannfare? Jeg har ladet der i 7 år uten problem. Ingen vektbelastning i stikk, ingen tendens til varmegang, ingen problemer med sikring eller jordfeilbryter etc. Så nå lader jeg på hurtigladestasjon hver dag inntil ny løsning er på plass. Ønsker ikke å få stengt strømmen pga. yttterligere "bekymringsmeldinger" fra naboer som synes elbil er noe herk.

Dagens løsning:
Garasjen (byggeår anno 2008) har fått videreført en gammel kurs  (anno 2005) koblet til 16A sikring med jordfeilbryter som tidligere var dedikert som utestikk foran huset. Kursen har fortsatt utestikk (avlåst) foran huset  men den brukes så og si aldri og da til å vaske bilen, klippe gresset etc. Ergo 0 belastning på denne når elbilen lader (natt).

Denne kursen betjener fast garasjeporten og et lys i garasjeportåpneren. Jeg har ingen andre strøminstallasjoner som bruker strøm her. I garasjen har jeg en egen dedikert jordstikk til lading av elbilen. Her henger jeg schukoladeren på veggen med permanent avlasting ("lisseløsningen" schukoladeren kommer med, slik at den ikke legger vekt på stikken). Laderen justerer seg ned til 10A for lading.

Elkontroll ga meg beskjed om at jeg ikke kan bruke den løsningen lenger med følgende punkter:

1. Kan ikke bruke eksisterende Schuko stikk i garasjen på 16A kurs med jordfeilbryter som fast ladeløsning.
    Det var ingen feil og mangler på monteringen av stikken eller trekket til garasjen etc.
2. Må legge dedikert kurs til lading av elbil, og en del punkter med krav her.
3. Må sette opp dedikert vegglader med type-2

Så spørsmålet mitt er da.

Hvorfor skal jeg gjøre alt dette arbeidet og kjøpe en dyr vegglader om jeg likevel ikke får lov å ha noe mer enn 10A på denne veggladeren? Mye av poenget med en vegglader er jo nettopp å kunne ha høyere ladestrøm på kursen dedikert til elbilen.

Jeg spesifiserte også ved kontrollen at det aldri siste 10 år har gått en sikring i huset eller vært anntydning til varmegang noe sted. Noe jeg alltid sjekker da ingen ønsker brann i hjemmet sitt.

Speeder

Det rimeligste, som vel fortsatt er innafor, er å sikre ned kursen til garasjen til 10A med type B jordfeilbryter?
Lys og portåpner er vel innafor, men utestikket kan ikke være på samme kurs.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Erik Ola Ulvestad

Med "garasjeregelen" for frittliggande garasje er det vel mulig å sette opp fast mode3 ladestasjon på 16A kursen saman med portåpner og ei stikkontakt "i umiddelbar nærhet"? Kontakta på huset må nok fjernast.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

1000kwh

#3
Det billigste for deg er jo en 16A kurs med blå stor stikk. Hvis ikke bilen du bruker har en slik kobling (i tillegg til vanlig schuko) kan du evt. kjøpe en rimelig lader som kan brukes. Da får du jo også full 16A lading.

Edit: Men kontakten må du bytte ut, for selv om det ikke kommer til å ta fyr eller være en fare på noen andre måter, så er den nå en gang ikke lovlig..

Ingeniøren

Gjør som elkontrollen sier du, elbilen er kommet for å bli så det er bare å få opp en skikkelig lader. Se på det som en investering  :+1:

Synes naboene dine skal sove godt om natta - godt naboskap er gull verdt  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:18
Med "garasjeregelen" for frittliggande garasje er det vel mulig å sette opp fast mode3 ladestasjon på 16A kursen saman med portåpner og ei stikkontakt "i umiddelbar nærhet"? Kontakta på huset må nok fjernast.

Kontakten på huset bør kunne bli der, evt. blir det en tolkningssak. Det kan ihvertfall være kontakt på garasjen for denne kursen.

Ladestasjon kan monteres lovlig på kursen (må ha 6mA DC-filter og jordfeilbryter type A slik som f.eks EcoLite ELT332DA) og den kan justeres inn til f.eks 14A eller 15A (må ha litt reserve for lys og garasjeport).

Kostnaden bør ikke bli all verdens, et par timer til elektriker for kjøring, montering og papirarbeid + ladestasjon. Total kostnad under 10.000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på onsdag 09. oktober 2019, klokken 06:28
Det rimeligste, som vel fortsatt er innafor, er å sikre ned kursen til garasjen til 10A med type B jordfeilbryter?
Lys og portåpner er vel innafor, men utestikket kan ikke være på samme kurs.

Utestikk kan det være på samme kursen, men det skal egentlig være i nærhet til ladestasjonen. Om stikket er få meter fra ladestasjonen slik at man har oversikt over det derfra vil jeg si det er ok, om det er lengre unna må det fjernes og nytt stikk evt. etableres i garasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Våre samarbeidspartnere monterer en slik ladestasjon i stedet for stikket ditt for 3000.- kr forutsatt frittliggende garasje med egen kurs.

Portåpner og lyspunkt går på samme kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear


Lars C. Krogenæs

Du sier at naboene har reagert. Er dette en felles garasje du deler med andre? Er den frittstående?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kvikken

#10
Takker for gode svar og ser absolutt på dette som en investering som lå litt i løypa uansett.

Info om garasjen:
Dette er en garasje som står i rekke på 4 hvor alle er selveier uten sameie etc og har strukket sin egen strøm ut til hver garasje. Rekken er frittliggende men ikke hver garasje. Vi i vår boenhet forsøkte å få opprettet et sameie med felles strøm ol. i garasjen når den ble bygget men det ville ikke alle være med på. Da var det kun snakk om strøm til lys og garasjeportåpnere samt kanskje litt verktøy som én bruker mye.


Tanker om ny kurs:
Jeg har alltid hatt ønske om å sette opp en vegglader, men da med 32A kurs, kan jeg ikke det når den er i rekke? Tanken er at jeg ikke kommer til å eie en Leaf  for alltid (neste blir en CSS bil) og ønsker å ta høyde for høyere ladestrøm når jeg først legger en dedikert kurs.

Hva jeg ser for meg:
- Jeg bestiller å få strukket ny 32A kurs til garasjen dedikert til lading
- Jeg beholder dagens 16A kurs kun til utestikk (har behov for en utestikk til gressklipping)
- Lys og garasjeportåpner i garasjen bør kunne gå på 32A kursen eller kan de da benytte 16A kursen med utestikk 15m unna?

Og ja godt naboskap er gull verdt, derfor har jeg også vist alle naboene hvordan ting var lagt opp fra elektriker, når jeg begynte å lade elbil. :). Det er også årsaken til at jeg ikke lader elbilen der nå etter kontrollen mens vi ser på hva vi skal gjøre og får det på plass. Men jeg skulle jo ønske de kom til meg med bekymringen først.


EDIT:
Det "billigste" er egentlig ikke så viktig når jeg først skal gjøre en jobb, da er det bedre at jeg er mest mulig "future proof" og derfor stusset jeg på dette med 10A.

Hva med dette?
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. august 2017, klokken 06:57
Og når du legger kabel i bakken så legg en for fremtiden som kan føre 32A 3 fase.....

KjellG

3-fase er en fordel. Det gir bedre mulighet for utjevning av belastningen og kan være en gordel dersom hovedsikringene er litt snaue.
Evnen til å utnytte 3-fase varierer imidlertid mellom biltypene, hvor Tesla 3 er en av de mest fleksible idet den kan lades med 3-fase IT. eGolf m.fl kan lades i V-kobling/Open delta.
Dersom du graver, så bør du i alle fall velge 3-fase kabel. Resten kan en enkelt oppgradere om en starter med 1-fase.

geear

Hvis du er heldig kan dagens kabel være lagt i rør, som du kan få inn en kabel med større tverrsnitt på lederne (for eksempel powerflex, som er greiere å trekke enn PFSP/PFXP, og tåler høyere temperatur). Da kan du sette opp en underfordeling (en liten modulkapsling med sikringer) i garasjen, og fordele som du vil til stikkontakter og elbillader.

Lars C. Krogenæs

Når det er en "felles garasje" er det ikke tillatt å lade fra samme kurs som også brukes til lys/stikkontakt/garasjeportåpner.

Dermed er ny kurs eneste utvei.

Anbefaler på det sterkeste å legge inn 3-fas 32A når du først foretar deg noen.

Kjøp gult beskyttelsesrør på Biltema (Art.nr. 87-2620), og grav det ned fra ditt hus og bort til garasjen. Er det flere som kan bruke samme grøft, kan dere dele på gravejobben :-) Tommelfingerregel er ned 45cm, men er det ingen trafikk over, kan det graves ned grunnere. Lurt å gjøre dette før frosten kommer. Det kan være lurt å ikke fylle igjen grøften der røret ligger, slik at elektriker kan se på røret og også greit dersom det blir problemer med trekkingen.

Så kan du avgjøre hva du ønsker av egeninnsats. Vil du gjøre mye selv, bestiller du 4 eller 5 leder 10mm2 PFXP kabel, i passende lengde fra Elmaterialer.no og trekker gjennom, samt fester i vegg med klammer, fra sikringsskap til stedet der ladestasjon skal stå. Så bestiller du riktig ladestasjon. Jeg anbefaler easee gjennom Elbilforeningen, som gir mest bang for the buck. Så tar du bilder og legger ut oppdraget på "mitt anbud" eller lignende.

Ønsker du å gjøre minimalt selv, kan du kjøpe en ferdig easee pakke med installasjon fra f.eks Circle K, der det vil tilkomme noe ekstra på kabel utover standard pris.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Gule rør er til telecom, strømførende kabler skal være i røde rør. Dessuten bør en absolutt bruke dobbeltveggede rør, som også er mye glattere å trekke i. Biltema sitt gule er spinkle greier..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA