Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X

Startet av MichaelG, tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:09

« forrige - neste »

MichaelG

Bare et lite tips til dere som har tenkt på nye dekk til våren. Kjøpte en Tesla S med Winrun sommerdekk. Disse har meget lav dekkstøy i forhold til andre mer kjente dekk. Så er du plaget av det så er dette et godt alternativ om du har slitte dekk til våren. Satt også på med en ny X 100. Det var så betydelig forskjell at straks dekkene ble skiftet fra de originale så var det som en helt annen lydisolering var gjort med bilen. Fikk dette også bekreftet av en på Avis Tesla utleie som sa det samme om hans opplevelse av dekkene.

dissern

Hvordan er Winrun iforhold til Landsail LS588? Hvilke Winrun dekk mener du helt spesifikt?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Thomas Parsli

Selv om dekktester er langt fra perfekte, forteller de en del om egenskapene til dekkene.

Så inntil jeg ser en nogenlunde seriøs test av Winrun setter jeg ikke de på en bil til 900.000,- bare for å spare noen tusenlapper eller få litt mindre støy.

Når alt kommer til alt er jeg faktisk villig til å betale ekstra for de dekkene som har litt kortere bremselengde, eller litt bedre grep på våt vei :)


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:10

Når alt kommer til alt er jeg faktisk villig til å betale ekstra for de dekkene som har litt kortere bremselengde, eller litt bedre grep på våt vei :)
:+1: :+1: :+1:
120% enig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: dissern på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:58
Hvordan er Winrun iforhold til Landsail LS588? Hvilke Winrun dekk mener du helt spesifikt?
Winrun R330 er langt fra så stille som Landsail 588UHP. Begge biter skikkelig bra ved hard bremsing på vått. Winrun er heller ikke så stille som Achilles ATR Sport 2 eller Lexani LX-Twenty. Av disse skiller Achilles seg ut med høyest rullemotstand og dårligst grep på vått. Landsail og Lexani har lavest rullemotstand.

Mine erfaringer, om ikke annet.

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

jokke

Vurderer å kjøpe Landsail 588 i 22" til våren, noen som har erfaring
med dekkstøy osv i 22"

streken

Landsail... Jeg skjønner ikke at dere tør!

Jeg hadde Landsail sommerdekk på en pen MB E-klasse jeg kjøpte i 2015. Dekkene var et par år gamle og hadde bra med mønster. Lavt støynivå og tilsynelatende gode i de fleste situasjoner.

Så kjører jeg en septemberdag i regnvær mot Drøbak. Asfalten er bar og ren, temperaturen rundt 10 grader, og jeg ligger i 70km/t. Plutselig løper en liten hund ut i veien fra et jorde, jeg står på bremsene og ingenting skjer. Jeg har bremsepedalen i bunn, og jeg kjenner ABS jobbe frenetisk, men det finnes ikke grep. Landsaildekkene viste seg å være livsfarlige når det virkelig gjaldt.
Jeg unngikk å treffe hunden med et nødskrik (og ja, jeg skrek selv også, omsorgsfull hundeeier som jeg er) og fant raskt et trygt sted hvor jeg kunne teste nødbrems igjen. Dekkene var fullstendig håpløse. Føltes nesten som sommerdekk på blank is.

Jeg kjørte rett til dekkforhandler og kjøpte nytt sett Michelin Primacy. Prøvde nødbrems under liknende forhold et par dager senere, og jeg hang i sikkerhetsbeltet mens jeg smilte over endelig kunne stole på dekkene jeg hadde påmontert.
Aldri igjen skal jeg kjøpe noe annet enn kvalitetsdekk. Så får støy være støy. Sikkerhet trumfer alt.

(Økonomi regner jeg med ikke skal ha noe å si når man kan bruke mange hundre tusen på en nydelig Tesla...) :o
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Klykken

Enig med Streken. Skjønner at mange tøyer økonomien med Tesla, men det bør ikke gå på helsa løs.
Et alternativ kan være å se på Finn.no. Finnes mange som selger helt nye felgsett med dekk til en billigere penge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

Sitat fra: streken på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:41
Landsail... Jeg skjønner ikke at dere tør!

Teslabjørn körde väl tiotusentals mil på Landsail med sin X utan problem?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Tiger123

#10
Michelin Primacy 4 på model S synes jeg vel ikke er veldig stille. Men har null sammenligningsgrunnlag bortsett fra vinterdekkene.

Og må nok bytte til våren, men noen hyller og andre kaller samme dekket livsfarlig omtrent, da er det ikke lett..

Virker det som det finnes oppfatninger fra negativ til positiv om ALLE dekk, omtrent som med hu

o.b.lix

Sitat fra: streken på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:41
Landsail... Jeg skjønner ikke at dere tør!

Jeg hadde Landsail sommerdekk på en pen MB E-klasse jeg kjøpte i 2015. Dekkene var et par år gamle og hadde bra med mønster. Lavt støynivå og tilsynelatende gode i de fleste situasjoner.

Hvilke Landsail var det?

Jeg har kjørt mine Landsail på X i bortimot 50.000 km og svært mange dager på våte veier (bor jo i Bergen), aldri hatt noe slikt som ligner hva du beskriver!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TRM

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:07
Sitat fra: streken på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:41
Landsail... Jeg skjønner ikke at dere tør!

Jeg hadde Landsail sommerdekk på en pen MB E-klasse jeg kjøpte i 2015. Dekkene var et par år gamle og hadde bra med mønster. Lavt støynivå og tilsynelatende gode i de fleste situasjoner.

Hvilke Landsail var det?

Jeg har kjørt mine Landsail på X i bortimot 50.000 km og svært mange dager på våte veier (bor jo i Bergen), aldri hatt noe slikt som ligner hva du beskriver!
Har også gode erfaringer med Landsail på Model S. Frister å prøve disse på Model 3 Performance til sommeren.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

streken

#13
Hvilken modell av Landsail det var, husker jeg dessverre ikke. 17-tommers felger er alt jeg husker utover det.
Jeg sjekket bildene i den gamle annonsen nå, men de er i for dårlig oppløsning. Man ser bare at dekkene har godt mønster.

De fungerte som sagt helt fint fram til den ene, sjeldne situasjonen hvor det virkelig gjaldt - da fungerte de ikke i det hele tatt.

Slik er det jo gjerne for de fleste. Man turer fram gjennom livet, lykkelig og fornøyd med at ting fungerer. Helt til et barn løper ut foran bilen eller man må stoppe for en diger kampestein som deiser ned i veien der man kommer kjørende i 90.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Muffinman

#14
Er på andre settet Landsail 588UHP på P85 nå etter en runde Michelin PS3 mellom. Disse tok vi av før de var utslitt blant annet pga sporing og støy, og at det gikk sideveis på våt asfalt i rundkjøringene for et godt ord. Har hatt flere nødbremsinger på våt asfalt (pga vilt) med 588UHP, og et to-tre ganger på tørr asfalt. En av gangene var fra 130km/t på italiensk motorvei når en eldre herremann vrengte seg over i høyrefila og holdt på å kjøre i sida på oss.

Alle gangene har dekkene levert svært godt grep. I dekktesten hvor de får bedre score sammenlagt enn Michelin Primacy 3 bemerkes det jo også at de har godt våtgrep.

Merk at Landsail har mer enn 1 dekktype; streken sin erfaring kan umulig være med 588UHP som diskuteres her. Skjønner hvorfor det er nødvendig å generalisere slik, for ingen her mener vel Continental lager farlige dekk selv om det skumleste dekket jeg noensinne har kjørt på er Conti 5p som kom originalt på 21" med ene bilen vår? Siden dette er et premiummerke hører vi ingen slike generaliseringer. Det er dyrt, og da er det trygt. Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA