Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X

Startet av MichaelG, tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:09

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Landsail har levert noe ræl tidligere, men 588 UHP er gode dekk. De gjorde skarpt i NAF-testen for noen år siden og slo flere premiumdekk. De er stillegående og har lavere rullemotstand enn mange av premiumdekkene. Noen opplever at de slipper litt lettere, spesielt på P85. Hadde jeg hatt en P85 eller P100D og ofte testa krefter ville jeg nok valgt noe annet, men for de som kjører relativt "vanlig" og har S og X med mindre batteri\krefter er de et meget godt kjøp :) Husk at Tesla leverte Goodyear RS-A2 som stock-dekk 19" på Model S i lang tid (du får det vell ennå som erstatningsdekk). Et skikkelig billigdekk langt unna deres performancekategori fra Goodyear med relativt mye støy, høy rullemostand, men dog slitesterkt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kilroy

Har snart kjørt 100 000 km på 2 forskjellige Tesla med Landsail 588UHP og er superfornøyd med støy, stopp og rekkevidde. Hos meg har de også fungert veldig betryggende på vått føre og ved unna-manøvre og i stor fart rundt omkring i Europa i diverse forhold.   
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Daniel80

Jeg kjører også Landsail i 285/35-22 på Model X, og har presset dekket til yttergrensene flere ganger (under kontrollerte omgivelser) for å bli kjent med dekkets egenskaper og teste om det er trygt, og jeg har aldri hatt noe å utsette på det. Det er også mere stillegående, og sporer mindre enn original hjulene (selv med 285 bredde forran mot 265 originalt). Det eneste problemet jeg har hatt er at 2 av dekkene jeg kjøpte nye hadde høydekast. Det vises ikke på avbalansering, men gav litt merkbar bevegelse i bilen rundt 50-60km/t. Høydekast vil si at dekket ikke er 100% rundt. Fikk selvsagt nye dekk uten diskusjon.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Wattson

Hei. Har nå kjørt 60' Km med de originale Michelin-dekkene PS-3 på min S90D, og disse dekkene vil jeg ikke kjøpe igjen pga masse støy. Jeg skal bare ha 245/45/19. Kan noen fortelle meg hvem som har gode priser/service på Landsail 588UHP i Oslo-området?
Hvh Per
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Espen Hugaas Andersen

#19
Jeg stoler ikke på anekdoter, kun uavhengig testing. Det finnes de som kjører med sommerdekk på vinteren og vinterdekk på sommeren og syns det fungerer helt fint, men da har man bare ikke vært tett nok opp til grensene til å oppleve at det ikke duger.

Og i uavhengige tester gjør i hvert fall Winrun det ganske dårlig på ytelse i regn. Jeg vurderte de seriøst når jeg byttet sommerdekk for noen måneder siden, men forkastet de etter å ha lest meg opp på tester.

Jeg gikk i stedet for Hakka Black 2 SUV. De skal egentlig støye mer enn Michelin Latitude Sport 3, men kan ikke si jeg merket særlig forskjell. Lyden virket mer annerledes enn høyere.

Min erfaring er at Hakka Black 2 SUV sitter som støpt i svingene, uansett vær.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. desember 2019, klokken 14:24
Jeg stoler ikke på anekdoter, kun uavhengig testing.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. desember 2019, klokken 14:24
Min erfaring er at Hakka Black 2 SUV sitter som støpt i svingene, uansett vær.

Her ser jeg ikke helt sammenhengen?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tmel

Hvor er det dere kjøper Landsail UHP588? Har ringt til flere i Stavangerområdet, men ingen som har...

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 04. desember 2019, klokken 16:03Her ser jeg ikke helt sammenhengen?
Sier ikke at noen skal kjøpe det basert på min anekdote. Men min erfaring samsvarer med uavhengige tester i hvert fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Apache

Støynivå er en ting men hva med feste? Jeg har "stock" nokian dekk som fulgte med min TMS og jeg har kjørt i skikkelig "ruskevær" og i 110km/t (+) og bilen var stødig som om den gikk på skinner.
Er billig dekk like bra på skikkelig vått føre?

o.b.lix

Sitat fra: Àpache på mandag 09. desember 2019, klokken 22:38
Er billig dekk like bra på skikkelig vått føre?

Med forbehold om anekdotisk bevissetting; Mine Landsail er dønn stabile i regnvær, siden jeg bor i Bergen, har jeg fått testet de masse under slike forhold.

I regn i 110 derimot har jeg ikke testet, det finnes ikke 110-soner i Hordaland, og østpå har det alltid vært fint vær når jeg har lagt i 110 og over, men de var stabile da også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaM

En ting om "den ene gangen" da dekkene slapp, som de fleste kan oppleve. Det kan være veldig forskjellig friksjon på samme vei i samme vær ved forskjellige tidspunkt. Dette kan gjerne gi grunnlag for opplevelser og anekdoter som tilskrives dekkene. Som motorsyklist blir man svært bevisst på dette, da både dekkfølelse og konsekvenser ofte er større.
Det typiske scenarioet er en lang periode med finvær på vår eller tidlig sommer med masse pollen i luften, grøfteklipping med flis og bladmateriale osv. Det bygger seg opp et lag med organisk materiale på veien, gjerne mikset inn med litt dieselsøl o.l. Så kommer det en liten godværsbyge som ikke er nok til å vaske det vekk, men som blander det fint sammen og smører det tynt utover. Du kan kjenne det igjen ved at det danner seg hvitt skum her og der, samme som av og til skjer i bekker. Da er ingen dekk gode nok, det er så glatt at det meste slipper uansett. Når regnskuren har økt på og skademeldingen blitt fylt ut, så har gjerne bevismaterialet blitt vasket vekk.
Noe å være obs på både i det daglige og ved egne opplevelser. Alle burde jo gjøre jevnlige bremsetester for å se hvordan bilen og dekkene oppfører seg, spesielt ved litt lumske forhold som nevnte pollenmiks og kalde, våte dager på sommerdekk.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA