Skrevet av Emne: Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X  (Lest 1355 ganger)

MichaelG

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:09 »
Bare et lite tips til dere som har tenkt på nye dekk til våren. Kjøpte en Tesla S med Winrun sommerdekk. Disse har meget lav dekkstøy i forhold til andre mer kjente dekk. Så er du plaget av det så er dette et godt alternativ om du har slitte dekk til våren. Satt også på med en ny X 100. Det var så betydelig forskjell at straks dekkene ble skiftet fra de originale så var det som en helt annen lydisolering var gjort med bilen. Fikk dette også bekreftet av en på Avis Tesla utleie som sa det samme om hans opplevelse av dekkene.

dissern

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X
« Svar #1 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:58 »
Hvordan er Winrun iforhold til Landsail LS588? Hvilke Winrun dekk mener du helt spesifikt?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Thomas Parsli

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:10 »
Selv om dekktester er langt fra perfekte, forteller de en del om egenskapene til dekkene.

Så inntil jeg ser en nogenlunde seriøs test av Winrun setter jeg ikke de på en bil til 900.000,- bare for å spare noen tusenlapper eller få litt mindre støy.

Når alt kommer til alt er jeg faktisk villig til å betale ekstra for de dekkene som har litt kortere bremselengde, eller litt bedre grep på våt vei :)

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 00:14 »

Når alt kommer til alt er jeg faktisk villig til å betale ekstra for de dekkene som har litt kortere bremselengde, eller litt bedre grep på våt vei :)
:+1: :+1: :+1:
120% enig.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: lørdag 12. oktober 2019, klokken 19:47 »
Hvordan er Winrun iforhold til Landsail LS588? Hvilke Winrun dekk mener du helt spesifikt?
Winrun R330 er langt fra så stille som Landsail 588UHP. Begge biter skikkelig bra ved hard bremsing på vått. Winrun er heller ikke så stille som Achilles ATR Sport 2 eller Lexani LX-Twenty. Av disse skiller Achilles seg ut med høyest rullemotstand og dårligst grep på vått. Landsail og Lexani har lavest rullemotstand.

Mine erfaringer, om ikke annet.

eKramer

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: søndag 13. oktober 2019, klokken 16:39 »
Har landsail, nøgd med de🙂
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

jokke

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: mandag 14. oktober 2019, klokken 16:44 »
Vurderer å kjøpe Landsail 588 i 22" til våren, noen som har erfaring
med dekkstøy osv i 22"

streken

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:41 »
Landsail... Jeg skjønner ikke at dere tør!

Jeg hadde Landsail sommerdekk på en pen MB E-klasse jeg kjøpte i 2015. Dekkene var et par år gamle og hadde bra med mønster. Lavt støynivå og tilsynelatende gode i de fleste situasjoner.

Så kjører jeg en septemberdag i regnvær mot Drøbak. Asfalten er bar og ren, temperaturen rundt 10 grader, og jeg ligger i 70km/t. Plutselig løper en liten hund ut i veien fra et jorde, jeg står på bremsene og ingenting skjer. Jeg har bremsepedalen i bunn, og jeg kjenner ABS jobbe frenetisk, men det finnes ikke grep. Landsaildekkene viste seg å være livsfarlige når det virkelig gjaldt.
Jeg unngikk å treffe hunden med et nødskrik (og ja, jeg skrek selv også, omsorgsfull hundeeier som jeg er) og fant raskt et trygt sted hvor jeg kunne teste nødbrems igjen. Dekkene var fullstendig håpløse. Føltes nesten som sommerdekk på blank is.

Jeg kjørte rett til dekkforhandler og kjøpte nytt sett Michelin Primacy. Prøvde nødbrems under liknende forhold et par dager senere, og jeg hang i sikkerhetsbeltet mens jeg smilte over endelig kunne stole på dekkene jeg hadde påmontert.
Aldri igjen skal jeg kjøpe noe annet enn kvalitetsdekk. Så får støy være støy. Sikkerhet trumfer alt.

(Økonomi regner jeg med ikke skal ha noe å si når man kan bruke mange hundre tusen på en nydelig Tesla...) :o
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og AP2.5. 57000km etter 23mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2017 Stiga Multiclip 48S AE - klarer 1/3 av hagen på én lading.
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg).

Klykken

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 10:17 »
Enig med Streken. Skjønner at mange tøyer økonomien med Tesla, men det bør ikke gå på helsa løs.
Et alternativ kan være å se på Finn.no. Finnes mange som selger helt nye felgsett med dekk til en billigere penge.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

alda

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:14 »

Teslabjørn körde väl tiotusentals mil på Landsail med sin X utan problem?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19

Tiger123

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:50 »
Michelin Primacy 4 på model S synes jeg vel ikke er veldig stille. Men har null sammenligningsgrunnlag bortsett fra vinterdekkene.

Og må nok bytte til våren, men noen hyller og andre kaller samme dekket livsfarlig omtrent, da er det ikke lett..

Virker det som det finnes oppfatninger fra negativ til positiv om ALLE dekk, omtrent som med hu
« Siste redigering: onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:52 av Tiger123 »

o.b.lix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:07 »

Jeg hadde Landsail sommerdekk på en pen MB E-klasse jeg kjøpte i 2015. Dekkene var et par år gamle og hadde bra med mønster. Lavt støynivå og tilsynelatende gode i de fleste situasjoner.

Hvilke Landsail var det?

Jeg har kjørt mine Landsail på X i bortimot 50.000 km og svært mange dager på våte veier (bor jo i Bergen), aldri hatt noe slikt som ligner hva du beskriver!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0
2014 Leaf Acenta 24kW 2019 Leaf Tekna 40kW
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt

TRM

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:20 »

Hvilke Landsail var det?

Jeg har kjørt mine Landsail på X i bortimot 50.000 km og svært mange dager på våte veier (bor jo i Bergen), aldri hatt noe slikt som ligner hva du beskriver!
Har også gode erfaringer med Landsail på Model S. Frister å prøve disse på Model 3 Performance til sommeren.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TM3P      MY19 (reservert 31.03.16)
Leaf        MY15
TMS85D  MY15 - solgt
TMS85    MY14 - solgt

streken

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:33 »
Hvilken modell av Landsail det var, husker jeg dessverre ikke. 17-tommers felger er alt jeg husker utover det.
Jeg sjekket bildene i den gamle annonsen nå, men de er i for dårlig oppløsning. Man ser bare at dekkene har godt mønster.

De fungerte som sagt helt fint fram til den ene, sjeldne situasjonen hvor det virkelig gjaldt - da fungerte de ikke i det hele tatt.

Slik er det jo gjerne for de fleste. Man turer fram gjennom livet, lykkelig og fornøyd med at ting fungerer. Helt til et barn løper ut foran bilen eller man må stoppe for en diger kampestein som deiser ned i veien der man kommer kjørende i 90.
« Siste redigering: onsdag 16. oktober 2019, klokken 21:02 av streken »
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og AP2.5. 57000km etter 23mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2017 Stiga Multiclip 48S AE - klarer 1/3 av hagen på én lading.
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg).

Muffinman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #14 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 21:54 »
Er på andre settet Landsail 588UHP på P85 nå etter en runde Michelin PS3 mellom. Disse tok vi av før de var utslitt blant annet pga sporing og støy, og at det gikk sideveis på våt asfalt i rundkjøringene for et godt ord. Har hatt flere nødbremsinger på våt asfalt (pga vilt) med 588UHP, og et to-tre ganger på tørr asfalt. En av gangene var fra 130km/t på italiensk motorvei når en eldre herremann vrengte seg over i høyrefila og holdt på å kjøre i sida på oss.

Alle gangene har dekkene levert svært godt grep. I dekktesten hvor de får bedre score sammenlagt enn Michelin Primacy 3 bemerkes det jo også at de har godt våtgrep.

Merk at Landsail har mer enn 1 dekktype; streken sin erfaring kan umulig være med 588UHP som diskuteres her. Skjønner hvorfor det er nødvendig å generalisere slik, for ingen her mener vel Continental lager farlige dekk selv om det skumleste dekket jeg noensinne har kjørt på er Conti 5p som kom originalt på 21" med ene bilen vår? Siden dette er et premiummerke hører vi ingen slike generaliseringer. Det er dyrt, og da er det trygt. Eller?
« Siste redigering: torsdag 17. oktober 2019, klokken 21:59 av Muffinman »