Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Shorte oljeaksjer?

Startet av JorEl, mandag 07. oktober 2019, klokken 21:13

« forrige - neste »

Ladeklof

Sitat fra: ryback på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:31
Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra

Hvis alle i Norge begynner slutter å sløse med mellomrom så kan overskuddsmellomrommene selges til utlandet hvor de har et større behov for mellomrom på grunn av høyere forekomst av orddeling.

Vanligvis er jeg ingen tilhenger av å gjøre narr av andres skrivefeil i ulike forum. Men...dette var raffinert. Latter med lyd.

geear

Hadde vært bedre uten skrivefeil hos han som kritiserer skrivefeil...  :P

Ladeklof

#17
Sitat fra: gr på torsdag 24. oktober 2019, klokken 20:56
Hadde vært bedre uten skrivefeil hos han som kritiserer skrivefeil...  :P

Ja, men likevel gøy

arthur

Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 19:50
Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Ingen tvil om at det er lønnsomt, men det går ganske betydelige summer tilbake til olja også, og en slik naturressurs er det råflott å svi av på tre generasjoner, når det forhåpentligvis skal bo folk her i en del år til...

Og derfor har Norge som vel eneste land i verden(?) ordnet seg slik at det er penger, mange penger, igjen til senere generasjoner. Er det 10.000.000.000 vi har på "bok" og som ikke brukes, men spares til senere generasjoner?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 25. oktober 2019, klokken 06:54
Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 19:50
Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Ingen tvil om at det er lønnsomt, men det går ganske betydelige summer tilbake til olja også, og en slik naturressurs er det råflott å svi av på tre generasjoner, når det forhåpentligvis skal bo folk her i en del år til...

Og derfor har Norge som vel eneste land i verden(?) ordnet seg slik at det er penger, mange penger, igjen til senere generasjoner. Er det 10.000.000.000 vi har på "bok" og som ikke brukes, men spares til senere generasjoner?

Samtidig som staten har penger "på bok" - har staten mange fremtidige forpliktelser - så mange at de ikke har nok penger på bok i det hele tatt. Faktisk er det så ille at staten gjør alt den kan for å spare penger for i det hele tatt være i stand til å betale ut noen av forpliktelsene de allerede har inngått.

https://www.nettavisen.no/na24/norge-gar-med-rekordstort-underskudd---og-mer-enn-hele-oljefondet-er-lovet-bort/3423286094.html

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-oljefondet-oljeinntektene-vil-ikke-vaere-store-nok/3423857943.html

Håvar

Sitat fra: arthur på fredag 25. oktober 2019, klokken 06:54
Sitat fra: gr på fredag 11. oktober 2019, klokken 19:50
Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Ingen tvil om at det er lønnsomt, men det går ganske betydelige summer tilbake til olja også, og en slik naturressurs er det råflott å svi av på tre generasjoner, når det forhåpentligvis skal bo folk her i en del år til...

Og derfor har Norge som vel eneste land i verden(?) ordnet seg slik at det er penger, mange penger, igjen til senere generasjoner. Er det 10.000.000.000 vi har på "bok" og som ikke brukes, men spares til senere generasjoner?

Vi har 10 000 mrd NOK på bok for øyeblikket, men som det også kommer frem i artikkelen hELgenen linket til over vokser ikke fondet i praksis. Det er bare den norske kronen som har svekket seg mye, og hele fondet er plassert i utenlandsk valuta. De siste årene har staten nesten ikke satt friske oljepenger inn i fondet heller, men uttaket fortsetter.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

arthur

Factum est at fondet øker i verdi hvert eneste år (ok, du kan sikkert finne et unntak) i norske kroner som er hva vi (for)bruker her på berget, og det til tross for store uttak. At fondet øker i verdi grunnet kronekurs betyr jo bare at plasseringene har vært riktige selv om det har vært mange negative kommentarer mht kjøp av f.eks eiendom i London og andre steder. Fondet er rett og slett alt for stort til å IKKE spre investeringene i mange land, fond, aksjer osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Kan godt hende vi har et kjempeproblem. Men det kommer uansett. Oljen vil ta slutt, men selv før den tid vil vi trolig også se en kollaps av oljeprisen.

Per i dag er olje den dyreste fossile energiformen vi har, per kWh. Og noe sånt som 60% av oljen brukes i biler, busser, lastebiler, anleggsmaskiner, osv. Ettersom kostnaden for elektriske kjøretøy faller under kostnaden for kjøretøy som kjøres på olje/bensin/diesel, så vil folk helt naturlig bytte ut sine kjøretøy til elektrisk. Dette er selv om man antar strømmen kommer fra billigere kull eller naturgass. Altså omkring 60% av den globale etterspørselen for olje vil forsvinne. Dette vil nok fort ta en del år, men det vil skje.

Det er usannsynlig at annen etterspørsel kan vokse nok til å ta opp bortfallet av etterspørselen relatert til kjøretøy. Da må vi i så fall fly veldig mye (og elektriske fly bør ikke bli noe av).

Jeg forventer at oljeprisen faller til noe i området av $10-20, og blir der, innen 20 år. Det vil være ganske katastrofalt for nordsjøoljen. Vi vil slite med å konkurrere med billig olje fra Saudiarabia og andre steder, der de kan mer eller mindre ta en batteridrill og stikke den i bakken så kommer det opp olje.

Når det er sagt - jeg ville ikke shortet olje-aksjer. Om det går ti år før oljeprisen kollapser, så vil man ha tapt pengene sine opptil flere ganger. Man må ha rett timing om man skal tjene penger på shorting.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Hvis jeg hørte riktig så ble det av leder i Oljefondet på radioen nå fortalt at første innskudd i fondet var i 1996 med to milliarder og at av dagens beholdning på titusen milliarder så utgjør avkastning i perioden halvparten eller fem tusen milliarder.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vesel

#24
Grunnen til at oljefondet har bikket over 10 000 mrd kroner er vel bare at krona har blitt så billig. Så og si hele oljeformuen er jo investert i utlandet. Jeg feirer ihvertfall ikke, alt har blitt dyrere å importere nå med den svake kronekursen, og dyrere skal det vel bli. ::) At næringslivet her til lands lettere får solgt til utlandet er ikke mye til trøst, som avisene og finansfolk prøver å oppmuntre en ved å nevne. Jeg eksporterer ingenting.

Vi har det vel ikke så gale som britene da. Hunden min har et svensk EU-pass, så han har vel snart flere rettigheter enn dem.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 18:18
Grunnen til at oljefondet har bikket over 10 000 mrd kroner er vel bare at krona har blitt så billig. Så og si hele oljeformuen er jo investert i utlandet.

Så du betviler oljefondets egne påstander om at halvparten er avkastning i perioden fra 1996 og frem til i dag? For egen del har jeg ingen forutsetninger for hverken å betvile eller bekrefte dette. Som nettoeksportør er Norge tjent med en svak/ere krone og det igjen betaler for våre veier, sykehus, skoler, folketrygd osv, men ja, en del importvarer blir dyrere, men i sum er det nok bra som det er, tross alt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vesel

#26
Sitat fra: arthur på søndag 27. oktober 2019, klokken 19:19
Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 18:18
Grunnen til at oljefondet har bikket over 10 000 mrd kroner er vel bare at krona har blitt så billig. Så og si hele oljeformuen er jo investert i utlandet.
Så du betviler oljefondets egne påstander om at halvparten er avkastning i perioden fra 1996 og frem til i dag?
Nei, det gjør jeg overhodet ikke. Det jeg vil fram til er at uten de siste årenes tragiske utvikling for kronekursen så hadde vi ikke bikket denne milepælen. Tviler ikke på at størstedelen av oljefondets utvikling i NOK kommer fra innskudd og avkastning, men en god del kommer også fra kronas fall.

Sitat
For egen del har jeg ingen forutsetninger for hverken å betvile eller bekrefte dette. Som nettoeksportør er Norge tjent med en svak/ere krone og det igjen betaler for våre veier, sykehus, skoler, folketrygd osv, men ja, en del importvarer blir dyrere, men i sum er det nok bra som det er, tross alt.
Store deler av næringslivet er nok tjent med at krona er verdt lite, ja, og Staten også. Men for de fleste av oss som individer og forbrukere, nope. Vi ser bare sparepengene og lønningene våre bli verdt mindre.

Likevel kuttes det i det offentlige både i øst og vest. Men vi har i det minste råd til skatteletter for de rike - formuesskatt - og for de med flaks - arveavgift.


Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Sa en som ser frem til at Ap, SV, MdG, SP og Rødt kommer i posisjon ved neste valg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann


Salg av mellomrom er til nå det beste jeg har hørt om alternativer til oljen.....

Ellers, like forundret hver gang en politiker med glød og gnist presenterer sin løsning på å få slutt på oljebruk, nemlig at Norge skal slutte å SELGE den.  Jeg som alltid har trodd at det er KJØP av olje, altså etterspørsel som er uheldig.
OG, går aksjekursen noen som helst vei om Norge slutter selge olje, så er det i alle fall ikke ned.

Amoss

Sitat fra: Olemann på lørdag 02. november 2019, klokken 17:12
Jeg som alltid har trodd at det er KJØP av olje, altså etterspørsel som er uheldig.
OG, går aksjekursen noen som helst vei om Norge slutter selge olje, så er det i alle fall ikke ned.

Det har du så klart rett i. Vi skal da overhode ikke slutte å selge hverken olje eller gass. Det vi må slutte med snarest er å dele ut nye lete-/utvinnelse-konsesjoner og å dekke deler av lete- og etablerings-kostnadene via skattefradrag. Vi har alt olje-/gass-brønner som vi blir nødt til å stenge ned lenge før de er tømt dersom etterspørselen går så mye ned som den gå for at vi skal klare å opprettholde ett fornuftig levekårsnivå for arten Homo Sapiens på denne kloden.

Men ja, eksisterende brønner som vi alt har betalt for må vi så klart la få produsere/selge olje og gass så lenge det er lønnsomt.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA