Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Shorte oljeaksjer?

Startet av JorEl, mandag 07. oktober 2019, klokken 21:13

« forrige - neste »

JorEl

Kan det være lurt da? Det tror "GuttaBoys". And have the facts to back it up..
https://youtu.be/aUC6lsLr04I?t=45
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Geir68



Eller kanskje vi skal slutte å ta imot aksjetips fra nyforelskede EV fans og høre på US Energy Information Administration (EIA) som forteller oss at energiforbruket kommer til å øke fremover...uansett energikilde.

Håvar

Energiforbruket kommer ikke til å synke nevneverdig, heller stige. Effektiviseringen vi driver med spises opp mange ganger av økningen i den tredje verden.
Fornybar energi monner ikke globalt sett, og det er liten interesse for å bygge ut kjernekraft. Jeg tror dessverre grafen Geir68 viser er realistisk

For øvrig henger jeg meg opp i måleenheten, det er så typisk amerikansk. Én btu er forresten 0.29307107 Wh
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

JorEl

Er ikke uenig at energibruken går opp. "Grønn energi" er på vei opp.
Det jeg tenker med oljen er at flere elbiler, busser,båter osv, gjør behovet mindre for at oljen skal innom raffinerier. Synes og det er et poeng at US har åpnet sine oljelagre, og at fracking og skiferolje setter fart når oljeprisen synker. Nå solgte jo ExxonMobile seg ut av Norge, kanskje dette kan være en pekepinn mot at dyr oljeproduksjon blir sett på som risikofylt av oljebransjen selv?
Når tom US, trekker styrkene sine ut av midtøsten, så er de kanskje ikke så kåte på andre sin olje lenger..

-Eller kanskje vi skal slutte å ta imot aksjetips fra nyforelskede EV fans?
Alle EV-fans er vel egentlig nyforelsket, siden teknologien er så fersk?

Oljen fyller opp lommebøker med kapital, men det er jo ikke helt bra for miljøet( mennesker, dyr planter) Spesielt når man bruker avanserte drapsmaskiner, for å drepe dem som bor der olje suges opp fra jorden :police:
Får man egentlig et naturvennlig produkt når olje forbrennes?
Politisk så er vel miljøverstingene under litt press, om dagen. Kanskje styresmakter rundt i verden vil sette miljøverstingene mer og mer under lupen, og at det ikke blir like lett og grise til kloden vår?

Jeg har hoppet i linken, dette er interessant mtp oljepris; https://youtu.be/aUC6lsLr04I?t=803


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Jeg hadde ikke turt å shorte oljeaksjer. Blant annet fordi jeg ikke ser stup i etterspørsel med mindre verden går inn i en skikkelig resesjon og fordi det kan skje så mye globalt som dytter oljeprisen oppover. Ref det nylige droneangrepet, som potensielt er noe vi vil se mer av.
Men kanskje mest fordi jeg ikke kan noe om oljemarkedet og shortposisjonen/aksjelånet ville vært en alt for lang posisjon for meg å ta med den inngangen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#5
Enig at posisjonen vil være lang, og man må plukke det rette selskapet. Men tråden er mer ment som en påminnelse om at vi går inn i en ny tid. Der alt som kan flyttes over på el vil minske etterspørselen etter olje. Syntes det var interessant at overproduksjon av kun en million fat, laget store pris-problemer.
Opec og andre har jo ikke vært så flinke til å bli enige. Tiden vil vise. :)

Edit; Jeg er jo nordmann så det er jo et tveegget sverd. Men jeg liker ikke gift næringspyramiden..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Short kan bli veldig dyrt hvis du ikke tror på brå endringer innen kort tid...

JorEl

Det er sant. Blir vel heller ikke like lett å spre FUD, slik at oljeaksjene kommer under press. Slik noen tror oljeselskapene gjør med Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Jau, men jeg vil tro at problemet er renter på shortaksjer (selv om det kan være variabelt), og at det normalt vil være en generell verdistigning i markedet. Over mange år kan det utgjøre mye. I tillegg låser du kapital i lang tid, på noe som neppe snur i morgen.

OhmPaPa

Eneste måten jeg vil evt shorte oljeaksjer på er å la være å kjøpe de. Dvs velge aksjefond som ikke investerer i olje for min del.

Oljeprisen og deretter oljeaksjene er al for volatile - du shorter og så dagen etter settes en oljetanker i brann i gulfen.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

siforko

Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Bestillt ID4, men angrer nå

Amoss

Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra

Om jeg ikke har missforstått så kommer mesteparten av økningen av oljefondet  nå i fra investeringer av tidligere innskudd, ikke i fra oljevirksomheten. Handling reglen begrenser uttak fra fondet til "forventet realavkastning" av fondet, ikke på innskudd i fra oljevirksomheten.

Dersom oljeinntektene uteblir bør man kanskje justere uttaket til en del mindre enn "forventet realavkastning".

Så uten oljeinntekter så vil fondet øke saktere enn med stadig nye inntekter fra oljevirksomheten, evnt. slutte å øke dersom man faktisk tar ut hele den "forventede realavkastningen". Men den vil fortsatt bidra til budsjettbalansen. Dette altså helt til pensjonsforpliktelsene fra en aldrende befolkning krever større uttak fra fondet, men det er vel beregnet til å skje omtrent når vi ikke lengre kan forvente så store innskudd da omtrent all oljen/gassen alt er hentet opp.

Så joda, mye vil ha mer mer mer mer mer mer. Jeg ville også gjerne hatt mer. Men vi har alt lagt oss opp ett solid fond som gjør at vi selv uten ytterligere oljeinntekter vil stille bedre enn våre naboland uten ett slikt fond.
Model S 85D

geear

Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra
Ingen tvil om at det er lønnsomt, men det går ganske betydelige summer tilbake til olja også, og en slik naturressurs er det råflott å svi av på tre generasjoner, når det forhåpentligvis skal bo folk her i en del år til...

ryback

Sitat fra: siforko på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:57
Uten olje inntektene har Norge ett kjempe problem.
Hvor skal vi få ca 300 mrd i året til stats kassen fra

Hvis alle i Norge begynner slutter å sløse med mellomrom så kan overskuddsmellomrommene selges til utlandet hvor de har et større behov for mellomrom på grunn av høyere forekomst av orddeling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA