Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør en unngå forhåndsvarming ved svakt 12V batteri?

Startet av Håvar, mandag 07. oktober 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Håvar

e-golf lader 12V kun når bilen er på og ikke ved lading. Vil forhåndsvarming av bilen (uten å være tilkoblet lader) tappe 12V i noen særlig grad, eller vil bilen lade det fra høyspentbatteriet? Mener å huske å ha sett at HV-batteri tappes et par prosent ved oppvarming, så antar at 12V ikke belastes så voldsomt?

Har et litt svakt 12V som må byttes snart, dersom noen har kjennskap til dette setter jeg pris på alle tilbakemeldinger :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Oddaa

Sitat fra: Håvar på mandag 07. oktober 2019, klokken 15:12
e-golf lader 12V kun når bilen er på og ikke ved lading.
Er du sikker på dette? (Det finnes andre tråder på dette forum der det ser ut til å være enighet om noe annet.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Den lader 12 V når bilen lades også, og vil anta den starter DC-DC når du kjører klima også, strømmen til elvarmen kommer helt sikkert fra høyspentbatteriet, det lille AGM-batteriet hadde ikke holdt mange minuttene med 5 kW varme. Vifta og klimastyringen trekker 12 V, men som sagt så er nok DC-DC fra høyspent til 12 V på.

Håvar

Aha, takk da lærte jeg noe nytt.
Målte lav spenning på 12V like etter at bilen hadde stått en stund til lading, så antok (feilaktig) at 12V ikke ble ladet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Det skal være sagt at jeg kun har sjekket det én gang, på bilen vi hadde, mens den stod på lading via type 2-pluggen målte jeg 14-noe volt på 12V batteriet, så det er kanskje kjapt å konkludere med at den ALLTID lader 12V, kan jo hende det er noe logikk inne i bildet? Åpne dører? Hvem vet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA