Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hydrogeneventyret fortsetter

Startet av Thomas Parsli, mandag 07. oktober 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

stefse

Hydrogen har neppe noe stor fremtid i forbrukersammenheng. Hvordan vil disse bilene fungere når de blir 10-15 år gamle, og masse dyre komponenter må vedlikeholdes. Og hva vil folk gjøre når de ikke passerer hydrogen-EU kontrollen? Selge den til høystbydende over vrakpant som har tenkt å leke seg med den ved å krasje litt rundt om kring på vei og åker?

I det hele vil alle sikkerhetskrav til kjøretøy og infrastruktur kreve så mye at en vanlig personbil rett og slett ikke er konkurransedyktig på pris, om man fjerner subsidieringen.
Hydrogen bør forbeholdes proffbrukere, større flåter av langtrekkende kjøretøy, skip, mv.

Batteri er tross alt så mye enklere.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


OhmPaPa


Magster

Nå var ikke de første elbilene eller hurtigladerne så veldig bra heller da. Veldig urettferdig sammenlinking spør du meg. Kan man lade hjemme er jo saken grei, men for alle de som ikke kan det, så er ikke hydrogenbilen så dårlig som han skal ha det til.

automat

Sitat fra: Magster på lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:45
Nå var ikke de første elbilene eller hurtigladerne så veldig bra heller da. Veldig urettferdig sammenlinking spør du meg. Kan man lade hjemme er jo saken grei, men for alle de som ikke kan det, så er ikke hydrogenbilen så dårlig som han skal ha det til.
Sammeligningen viser godt hvordan situasjonen er i dag. Finnes det noen indikasjoner på at hydrogenbiler vil klare å ta igjen forspranget elbiler har idag?

Og hva er billigst: Bygge ut saktelading ved nattparkeringen til de som ikke kan lade i dag, eller bygge ut hydrogenstasjoner for denne delen av bilparken?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

For å sette det litt i perspektiv:
20 mill pr. hydrogenstasjon* 3000 stasjoner på landsbasis, (samme tetthet som dagens bensinstasjoner ?) = 60 milliarder totalt.
60 milliarder/2,5 millioner biler = 24.000,-/bil.

automat

Sitat fra: Ferry på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:57
For å sette det litt i perspektiv:
20 mill pr. hydrogenstasjon* 3000 stasjoner på landsbasis, (samme tetthet som dagens bensinstasjoner ?) = 60 milliarder totalt.
60 milliarder/2,5 millioner biler = 24.000,-/bil.

Nå var det ikke hele bilparken som skulle hydrogenifiseres da, kun den delen som ikke har mulighet for ladeplass hjemme (som primært blir i byer). Man må også regne med at kostnaden pr hydrogenstasjon går ned, når de begynner å bygges i større antall.

Samtidig er et jo bare den samme andelen av bilparken man må regne inn i kostnadene for å bygge nattlading. Og alle biler må jo ikke stå til lading hver natt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 12. oktober 2019, klokken 13:38
Nå var det ikke hele bilparken som skulle hydrogenifiseres da, kun den delen som ikke har mulighet for ladeplass hjemme (som primært blir i byer). Man må også regne med at kostnaden pr hydrogenstasjon går ned, når de begynner å bygges i større antall.
Men man kan jo ikke bygge hydrogenstasjoner etter antall biler. For at de skal kunne brukes til noe annet enn nærmiljøet må jo landet dekkes.

Og så tror jeg de færreste synes det er greit å kjøre 5-10-20 mil for å fylle tanken. For elbiler er man jo ikke nødt til å ha hurtiglader i nærheten siden man saktelader nært hjemmet. Så det blir veldig dårlig belegg på hydrogenstasjoner hvis man kun skal ha noen få hydrogenbiler.

Og hydrogenbiler virker ikke i stor skala grunnet energisløsingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: automat på lørdag 12. oktober 2019, klokken 13:38
Nå var det ikke hele bilparken som skulle hydrogenifiseres da, kun den delen som ikke har mulighet for ladeplass hjemme (som primært blir i byer).

Til verre blir det! Jeg har lest her inne at ca. 80% har mulighet for hjemmelading, dvs. 20% har det ikke. Da blir det 5 ggr. så ille. Landet må uansett dekke med hydrogenstasjoner om det skal brukes. Evt. blir hydrogenbilen kun for bykjøring. Er det ikke elbilen som kun egner seg for bykjøring  ::) :P
Om vi skal bruke 60 milliarder for å dekke opp for 500k biler så blir det 120.000,-/bil. Så mye koster det ikke å legge opp hjemmelader, uansett hvor mange gafler elektrikeren har.

Kristian O

Utbygging av saktelading på arbeidsplasser og parkeringsplasser kan også gjer elbil praktisk for langt fleire enn i dag.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2019, klokken 14:51
Sitat fra: automat på lørdag 12. oktober 2019, klokken 13:38
Nå var det ikke hele bilparken som skulle hydrogenifiseres da, kun den delen som ikke har mulighet for ladeplass hjemme (som primært blir i byer). Man må også regne med at kostnaden pr hydrogenstasjon går ned, når de begynner å bygges i større antall.
Men man kan jo ikke bygge hydrogenstasjoner etter antall biler. For at de skal kunne brukes til noe annet enn nærmiljøet må jo landet dekkes.

Man må jo skalere stasjonene etter antall biler, ellers oppstår det jo slike fyllekø-situasjoner som startet denne tråden. Men dette må man bare gjøre i byene, og i transportkorridorene mellom byer. På bygda forøvrig forutsettes det at alle har elbil. Så her trengs det bare strategisk plasserte stasjoner smurt tynt utover, slik at hy-biler kan komme på besøk.

Også vil det være områder man ikke kan besøke med hy-bil, som f.eks. Finnmark.

Og løser man bug'en med at stasjonen plutselig må ha 20 min pause mellom bilene, så løser man endel av kapasitetsutfordringen.

Hmm, jeg begynner jo å høres ut som en hydrogenforkjemper nå. Og det var ikke meningen. Jeg tror økonomien i en hydrogenutbygging blir katastrofal, selv i en «billigst mulig» versjon, som skissert her.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Sitat fra: Magster på lørdag 12. oktober 2019, klokken 09:45
Nå var ikke de første elbilene eller hurtigladerne så veldig bra heller da. Veldig urettferdig sammenlinking spør du meg. Kan man lade hjemme er jo saken grei, men for alle de som ikke kan det, så er ikke hydrogenbilen så dårlig som han skal ha det til.
For fem år siden var det knapt en eneste hurtiglader i drift i Norge. Den første fyllestasjonen for hydrogen kom nesten ti år tidligere. Så hvilken teknologi har hatt mest tid på å utvikle seg?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gak

Sitat fra: stefse på onsdag 09. oktober 2019, klokken 22:46
Hydrogen har neppe noe stor fremtid i forbrukersammenheng. Hvordan vil disse bilene fungere når de blir 10-15 år gamle, og masse dyre komponenter må vedlikeholdes. Og hva vil folk gjøre når de ikke passerer hydrogen-EU kontrollen? Selge den til høystbydende over vrakpant som har tenkt å leke seg med den ved å krasje litt rundt om kring på vei og åker?

I det hele vil alle sikkerhetskrav til kjøretøy og infrastruktur kreve så mye at en vanlig personbil rett og slett ikke er konkurransedyktig på pris, om man fjerner subsidieringen.
Hydrogen bør forbeholdes proffbrukere, større flåter av langtrekkende kjøretøy, skip, mv.

Batteri er tross alt så mye enklere.
Det er jo samme argumentene som blir brukt mot elbiler, hvordan går det med disse etter 10-15 år? Jo de blir vraket som alle andre biler!
Polo 2.5

cra

Den eneste grunnen til å pushe hydrogen til bruk i persontransport er om du tenker å selge det eller på annet vis tjene penger på det. Alle som noen sinne har klaget over pumpeprisen på bensin eller diesel burde sky hydrogen som pesten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA