Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hydrogeneventyret fortsetter

Startet av Thomas Parsli, mandag 07. oktober 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Interessant twitter-tråd om hvordan hydrogeneventyret oppleves i California hvor det faktisk er solgt en del biler

https://twitter.com/Synchronicity34/status/1180438989146333184?s=20

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Måkemannen

Stasjoner tomme for drivstoff..

Klart, det samme KAN jo skje med en hurtiglader (strømbrudd), men de vanlige feilene er vel at det er noe teknisk med stasjonen. Det er ofte strøm frem til stasjonen uansett.

Heldigvis fyller man ikke en elbil på en stasjon så ofte. Mesteparten av tiden fyller man "tanken" hjemme.

De som har H2 bil har ikke noe valg.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Måkemannen på mandag 07. oktober 2019, klokken 18:22
Klart, det samme KAN jo skje med en hurtiglader (strømbrudd), men de vanlige feilene er vel at det er noe teknisk med stasjonen. Det er ofte strøm frem til stasjonen uansett.

Heldigvis fyller man ikke en elbil på en stasjon så ofte. Mesteparten av tiden fyller man "tanken" hjemme.

De som har H2 bil har ikke noe valg.

Akkurat! Er ikke hydrogenstasjoner tilgjengelig får man ikke brukt hydrogenbilen.
Er ikke hurtigladere tilgjengelig får man fortsatt brukt elbilen til det meste. Og skal man på langtur er det fortsatt mulig. Det tar bare lengre tid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Hvis man absolutt skal lage en hydrogenbil, så må det være en opplagt ting å lage en hybridløsning med et batteri som dekker typisk daglig bruk. Bilene har jo allerede elektriske motorer. Det skulle vel komme en MB GLC Fuel Cell hybrid, men det prosjektet ser også ut til å ha stoppet opp.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Helt enig. En hydrogenbil burde ha et stort framdriftsbatteri, og en liten fuel cell på 10-20 kW.

Da kunne den vært selvladende med Hydrogen, både mens den kjører og mens den står parkert, og en ville ikke trengt å fylle dyrt drivstoff om en ikke ville.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Det med mangel på stasjoner og fyllekø er åpenbart løselig, og ligner på situasjonen vi har og har hatt med ladestasjoner.

Problemene med HY er mange andre, bl.a sløsingen og kostnaden med å bygge opp ett komplett nytt energidistribusjonsnettverk når vi allerede har ett (strøm), og mangelen på effektiv utnyttelse av energi. I tillegg kommer risikoen ved bruk av høyeksplosivt drivstoff og kompleksiteten til bilene, samt mangel på plassutnyttelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. oktober 2019, klokken 23:12
Helt enig. En hydrogenbil burde ha et stort framdriftsbatteri, og en liten fuel cell på 10-20 kW.

Da kunne den vært selvladende med Hydrogen, både mens den kjører og mens den står parkert, og en ville ikke trengt å fylle dyrt drivstoff om en ikke ville.

Problemet med hydrogenbasert rekkeviddeforlenger er først og fremst pris (brenselscelle og tanker etc 150.000 kr kanskje eller mer), og deretter at tankene opptar et stort volum og må være sylindriske. Innvendig volum for Toyota Mirai er 122,4 liter og en bensintank med mer effektiv utforming kunne sikkert holde 200 liter. Rekkevidden blir forlenget med bare 500 km. BMW har kuttet ut sin rekkeviddeforlenger på i3 som koster kanskje kr 50.000 fra fabrikk. Så hydrogen rekkeviddeforlenger er nok temmelig dødfødt. Andre løsninger vil være en Wankelmotor eller en mikrogassturbin. Disse kan gjerne gå på fossilt brennstoff da prosentvis bruk vil være kanskje 5% om batteriet gir en rekkevidde på minimum 10 mil om vinteren (batteri på ca 25 kWh).  Tanken behøver ikke å være på mer enn 30 liter, da bensin/dieselstasjoner er lett tilgjengelige.

(Selvladende med hydrogen både mens den står og kjører? Fascinerende!). 

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:40
Problemet med hydrogenbasert rekkeviddeforlenger er først og fremst pris (brenselscelle og tanker etc 150.000 kr kanskje eller mer)
Men momsfritaket dekker jo det, hvis du sammenligner med en bil med fossilbasert rekkeviddeforlenger. Og så er det fritt fram i kollektivfeltene.
https://www.dfly.no/nye-tider-for-elektriske-biler-i-kollektivfeltet-hy-registrerte-biler-kan-fortsatt-kjore-i-rushtiden/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 06:48
Det med mangel på stasjoner og fyllekø er åpenbart løselig, og ligner på situasjonen vi har og har hatt med ladestasjoner.
En problemstilling fra fyllekø i CA som var ukjent for meg: Når mange fyller hydrogen på rad, blir fyllestasjonen så kald at den må ta en lengre pause mellom hver bil! Så selv om hver bil fylles på noen minutter, går det lenger tid for å vente på at stasjonen er klar for nestemann.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jlan på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:40
Problemet med hydrogenbasert rekkeviddeforlenger er først og fremst pris (brenselscelle og tanker etc 150.000 kr kanskje eller mer)
Men momsfritaket dekker jo det, hvis du sammenligner med en bil med fossilbasert rekkeviddeforlenger. Og så er det fritt fram i kollektivfeltene.
https://www.dfly.no/nye-tider-for-elektriske-biler-i-kollektivfeltet-hy-registrerte-biler-kan-fortsatt-kjore-i-rushtiden/

Momsfritak vil bli faset ut begynnende i 2021. 5% fossilbruk kvalifiserer ikke for stor straff!

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 06:48
Det med mangel på stasjoner og fyllekø er åpenbart løselig, og ligner på situasjonen vi har og har hatt med ladestasjoner.
En problemstilling fra fyllekø i CA som var ukjent for meg: Når mange fyller hydrogen på rad, blir fyllestasjonen så kald at den må ta en lengre pause mellom hver bil! Så selv om hver bil fylles på noen minutter, går det lenger tid for å vente på at stasjonen er klar for nestemann.
Tror den stasjonen som var på Lillestrøm hadde maks kapasitet på fire biler i timen. Ikke det store problemet når det var færre enn fire biler totalt, men i fremtiden ville det blitt en stor utfordring. Hydrogen er ikke løsningen for små kjøretøy, det har jo vist seg ganske tydelig.

Grønn hydrogen, produsert med fornybare kilder er derimot en brukbar løsning for energilagring og tyngre anlegg som kan drifte seg selv,tror jeg.

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 21:24

Momsfritak vil bli faset ut begynnende i 2021. 5% fossilbruk kvalifiserer ikke for stor straff!
Hydrogenbiler vil nok trenge (og kanskje få) momsfritak i minst 10 år til.

Jeg er enig i at en liten fossil rekkeviddeforlenger burde vært behandlet mildere avgiftsmessig, men jeg tror ikke det vil skje. Dvs. "selvladende med bensin når parkert" er vel mulig med et aggeregat på sykkelstativet.🙂
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jlan på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 21:24

Momsfritak vil bli faset ut begynnende i 2021. 5% fossilbruk kvalifiserer ikke for stor straff!
Hydrogenbiler vil nok trenge (og kanskje få) momsfritak i minst 10 år til.

Jeg er enig i at en liten fossil rekkeviddeforlenger burde vært behandlet mildere avgiftsmessig, men jeg tror ikke det vil skje. Dvs. "selvladende med bensin når parkert" er vel mulig med et aggeregat på sykkelstativet.🙂

Go ide! Et lite bærbart aggregat på 15 kg som man delte med andre, ville være en god løsning! En gassturbin ligger på ca 5 kW per kg (trenger verken kjøling eller olje) og inkludert generator ville 15 kg gi ca 20 kW!

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA