Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hydrogeneventyret fortsetter  (Lest 4221 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14592
    • Vis profil
Sv: Hydrogeneventyret fortsetter
« Svar #30 på: Onsdag 06. November 2019, klokken 04:27 »
En hydrogenbil burde ha et stort framdriftsbatteri, og en liten fuel cell på 10-20 kW.

Da kunne den vært selvladende med Hydrogen, både mens den kjører og mens den står parkert, og en ville ikke trengt å fylle dyrt drivstoff om en ikke ville.

Og der dukket det opp en bil med slik løsning. Altså ladbar fuelcell bil:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-gumpert-rg-nathalie-fuel-cell-ev-%E2%80%93-details-and-first-ride

Spørmålet nå er om metanol fuel cell teknikk er bomfri slik Hydrogen fuel cell biler er.
« Siste redigering: Onsdag 06. November 2019, klokken 04:30 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8578
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Hydrogeneventyret fortsetter
« Svar #31 på: Onsdag 06. November 2019, klokken 06:38 »
Spørmålet nå er om metanol fuel cell teknikk er bomfri slik Hydrogen fuel cell biler er.
Så vidt jeg forstod artikkelen så slapp den ut CO2, og det er ikke en hydrogen bil, så hvorfor skulle den slippe bompenger.

I tillegg var det ikke plass til bakseter fordi drivlinjen tok så stor plass. Skeptisk.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1331
    • Vis profil
Sv: Hydrogeneventyret fortsetter
« Svar #32 på: Lørdag 23. November 2019, klokken 14:17 »
Da får man igjen fylle hydrogen på Høvik:

Etter en omfattende prosess med testing og godkjennelser kunne endelig Hynion på Høvik åpne for hydrogenfylling fredag 22. november.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52664

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2218
    • Vis profil
Hydrogeneventyret fortsetter
« Svar #33 på: Lørdag 23. November 2019, klokken 20:58 »
Ulf Hafsel som stod bak konkursrammede Hyop har tydligvis startet opp igjen med selskapet Hynion. Men det var en  Uno-X stasjon som gikk i lufta i Sandvika, ikke Hyop. Det var vel en nedlagt Hyop-stasjon i Sandvika også. Hvilken av dem har åpnet?

Edit: Rettet til Uno-X
« Siste redigering: Lørdag 23. November 2019, klokken 21:10 av automat »
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2517
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
Sv: Hydrogeneventyret fortsetter
« Svar #34 på: ſøndag 24. November 2019, klokken 19:30 »
Den som åpnet nå ligger langs E18. Rett før kirken Ved Høvik. Jeg var der og den ser fin ut med god plass og praktisk satt opp :+1: :+1:

«Fredag åpnet Hynion en ny hydrogenstasjon i Høvik.«



https://e24.no/energi/i/b5wnvl/aapner-ny-hydrogenstasjon-paa-hoevik
« Siste redigering: ſøndag 24. November 2019, klokken 19:33 av Electric cars in Norway »