Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 LR AWD, Tkm ved 80%, 90% og / eller 100 % SOC?

Startet av GOS, mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50

« forrige - neste »

GOS

På Model S delen av forumet så var dette noe som en hadde fokus på for å se hvordan ens batteri var i forhold til andre. Det viste seg også nyttig nå når for eksempel en del av 85-batteriene plutselig har mistet en del kapasitet ved en software oppdatering.

Tenkte derfor vi kunne gjøre samme øvelsen her. I utgangspunktet så tenker jeg denne gjelder for non-P, men om P-folk legger også inn så er det fint om alle forteller om de har P eller ikke.

Når min bil (LR AWD non-P) var ny (februar 2019) så hadde jeg følgende:
80% SOC gav 399 tkm
90% SOC gav 449 tkm
100% SOC gav 497 tkm

Det er bare non få ganger den er ladet til 100%, men den har vist 449 tkm hele veien frem til forrige uke på 90% SOC og 399 ved 80%. (Den er kjørt 11.700 km)

MEN etter at jeg installerte V10 i forrige uke så fikk jeg kun 390 tkm ved 89% og 439 tkm på 90% SOC. I går kjørte jeg den ned til 10% SOC, lot den stå i over natta og ladet den opp igjen til 90 % nå i formiddag og den viste nå 441 tkm. Det ser ut som at jeg tapte 8-10 tkm ved V10 software.

TeslaFi indikerer en klar dropp. Kommer til å følge med fremover.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Kanskje en ide å ta med 80% også, da jeg vet at mange bruker dette som daglig ladegrese.
Jeg opplevde noe tilsvarende ved en tidligere oppdatering og opplever ingen forverring med V10. Syns jeg heller ser antydning til forbedring.
Jeg bruker appen Stats og der kan man følge historikken tett.
Jeg tror ikke det skyldes mindre kapasitet i batteriet, men heller at Tesla justerer, eller leker seg med beregningene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

Var det ikke også noe nytt i v10 om at hjultypen kunne påvirke rekkeviddeberegningen?
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

GOS

Sitat fra: Handyman på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:41
Kanskje en ide å ta med 80% også, da jeg vet at mange bruker dette som daglig ladegrese.
Jeg opplevde noe tilsvarende ved en tidligere oppdatering og opplever ingen forverring med V10. Syns jeg heller ser antydning til forbedring.
Jeg bruker appen Stats og der kan man følge historikken tett.
Jeg tror ikke det skyldes mindre kapasitet i batteriet, men heller at Tesla justerer, eller leker seg med beregningene.

Jeg kan endre headingen til også å dekke 80%. (Som som regel ga 398-399 tkm for min del)

Jeg bruker TeslaFi og den viser en skikkelog dropp etter at jeg fik V10.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA