Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sove bak i e-NV200

Startet av sveander, mandag 07. oktober 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

sveander

Hei
Vi lurer på om ikke dette er bilen om man enkelt vil skaffe seg en campingbil å overnatte i.
En bilselger har sagt dette om lasterommet

Lasterommet i e-NV200 er på 4,2 kubikkmeter med en høyde på opptil 1,36 meter og 2,00 meter i lengde. Bredden er 1,50 meter vegg til vegg (nb, 1,22 meter mellom hjulkassene)

Er det noen som har testet 2 voksne bak i en slik bil . Jeg tenker at man bør bygge opp mellom hjulkassene (hvor høye er de? ) og lage en flatseng som er 1,5 m. 1.22 er litt snaut for 2 voksne.

Jeg tenker også at man kan bruke bilens varme/kuldeanlegg til å varme/avkjøle ved hjelp av appen. Tanker om det?

Svein-Tore

PS ! en baktanke er jo også at Oslo kommune gjør det stadig vanskeligere for elbiler (bom og parkering) , men elvarebil er skjermet, enn så lenge
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

OhmPaPa

Her er andre som ønsker å overnatte i varebilen sin - vil tro det er ganske uavhengig av motortype.

https://www.reddit.com/r/VanLife/

Svein_H

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å bygge noe som helst av fast innredning i en varebil for at den skal kunne brukes som provisorisk campingbil, uten at det samtidig utløser nye avgiftskrav. Gammel artikkel riktignok, men tror ikke regelverket har endret seg nevneverdig: https://www.tv2.no/a/3784998/.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vidar1979

elbilen er vel uansett avgiftsfri.

khh48


kaiat

Sitat fra: Svein_H på mandag 07. oktober 2019, klokken 16:03
Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å bygge noe som helst av fast innredning i en varebil for at den skal kunne brukes som provisorisk campingbil, uten at det samtidig utløser nye avgiftskrav. Gammel artikkel riktignok, men tror ikke regelverket har endret seg nevneverdig: https://www.tv2.no/a/3784998/.

Så lenge skilleveggen er på plass, kan du bygge i vei. Mange varebiler med fastmontert verkstedinnredning der ute. For en elvarebil er det uansett ikke avgift ved ombygging til campingbil, men det er mulig at du må vise bilen på Biltilsynet om veggen skal fjernes - altså om bilen skal være permanent campingbil. Skal du inn med 220V anlegg og gass, er det en del krav har jeg forstått.

Å lage til ei provisorisk seng for en enkelt campingtur skulle derimot være uproblematisk.

sveander

Vi skal kun lage en provisorisk seng. Ingen pantry eller annet

Jeg lurte bare mest på om noen hadde funnet en god praktisk løsning på å bygge opp mellom hjulgangene ( hvor høye er de forresten? ) og lage en flatseng i hele bilens bredde.
Bilen er tenkt til overnatting på festivaler , konserter o.l


Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Sitat fra: khh48 på mandag 07. oktober 2019, klokken 16:54
travelelectric.blogspot.com

Kanskje noe nyttig i denne bloggen

Takk ja her var det mye snadder. Youtube har jo også en del om dette emnet.
Jeg skal imidlertid "bare" ha en seng . Jeg trenger ikke kjøkken og tekoker  :)
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Forresten en ting til. Får man ikke disse bilene med hel bakluke som åpner oppover. Kun dører som åpner sidelengs bak?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Haheim

Evalia (5 og 7 seteren) har bakluke som går oppover. Tror ikke du får varebilen med dette.

Et par innspill:
Bak i varebilen får du akkurat (med 1-2cm klaring) en 120cm rammemadrass fra IKEA.
Varerommet er bare 2m de nederste 15-20cm og ca. 1,8m over dette.
Du bør altså ikke være så lang hvis du skal kunne strekke ut bena.

Hjulhusene er ca. 27cm høye, men bak sidedørene er det en plastboks som stikker ut like mye som hjulhusene.
I tillegg er de bakre hjørnene skrå, så må tilpasse madrassen litt i så fall.
Min erfaring er at 120cm går fint ved camping.

Det er noen åpninger i skilleveggen nederst som slipper litt luft inn fra kupeen, men det er begrenset hvor mye varme du får inn. Jeg har aldri opplevd at det er "varmt" i varerommet.
Forvarmingsfunksjonen går 15min når du er på batteri og "uendelig" når du er koblet til strøm.
En 5-seter Evalia er kanskje bedre for dere da? Skru ut baksetene når dere skal på tur.

kaiat

Du får varebilen med begge typer bakluker, altså topphengslet bakluke eller sidehengslete bakdører. Standardvalget er sistnevnte, og det er vel da kanskje rimelig at de fleste bilene har den løsningen. Topphengslet bakluke koster 1200 kr ekstra ifølge prislisten.

sveander

Sitat fra: Haheim på lørdag 12. oktober 2019, klokken 14:09
Evalia (5 og 7 seteren) har bakluke som går oppover. Tror ikke du får varebilen med dette.

Et par innspill:
Bak i varebilen får du akkurat (med 1-2cm klaring) en 120cm rammemadrass fra IKEA.
Varerommet er bare 2m de nederste 15-20cm og ca. 1,8m over dette.
Du bør altså ikke være så lang hvis du skal kunne strekke ut bena.

Hjulhusene er ca. 27cm høye, men bak sidedørene er det en plastboks som stikker ut like mye som hjulhusene.
I tillegg er de bakre hjørnene skrå, så må tilpasse madrassen litt i så fall.
Min erfaring er at 120cm går fint ved camping.

Det er noen åpninger i skilleveggen nederst som slipper litt luft inn fra kupeen, men det er begrenset hvor mye varme du får inn. Jeg har aldri opplevd at det er "varmt" i varerommet.
Forvarmingsfunksjonen går 15min når du er på batteri og "uendelig" når du er koblet til strøm.
En 5-seter Evalia er kanskje bedre for dere da? Skru ut baksetene når dere skal på tur.

Jeg skjønte ikke hva som ble bedre med Evalia , bakluka tenkte du? Eller var det noen annet.

Takk for gode tips
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Ebe

Personbilen er bedre enn varebilen for camping pga døra bak :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Haheim

Hva som er best vet jeg ikke. Jeg har overnattet et par ganger bak i varebilen, og det fungerer greit.

Når jeg uttaler meg om Evalia så forutsetter jeg at det er "greit" å fjerne baksetet, men det kjenner jeg ikke til. Ser ut til å være et par bolter?


Ang. lengde:
Jeg er ca 180cm høy, og når jeg ligger på ryggen i min 200cm seng så berører tærne enden av senga. Hvis jeg ligger bak i bilen som er 180cm så oppleves det som "for kort". Ikke noe stort problem, jeg bare påpeker det.
Skilleveggen i en varebil er jo plassert slik at førersetet skal kunne skyves tilbake og ryggen lenes bakover. Uten skilleveggen vil du kunne få over 2m lengde ved å skyve førersetet fremover.

Ang. sikkerhet:
Bilene har keyless entry og start. Du kan låse bilen når du er inni med nøkkelen, men en må antakelig være nøye med å plassere nøkkelen slik at en ikke kan låse opp igjen med de utvendige knappene? Hvis bilen står ulåst og nøkkelen er i varerommet kan du starte bilen og kjøre mens du ligger baki og sover.

Hvorfor skulle du ikke ønske å låse bilen? Jo - fordi når bilen er låst er eneste mulighet for ventilasjon/varme/kulde å kjøre forvarming vha knappen på nøkkelen (appen). Den går som sagt 15min når bilen ikke er koblet til strøm. Den resirkulerer luften ca. 90% av tiden og kjører viftene på et høyt trinn. Du kan regulere temperaturen i innstillingene, men ikke justere på noe mens den forvarmer. Ikke veldig søvndyssende. Ønsker du kun å kjøre viftene på laveste trinn og ikke resirkulere luften må altså "tenningen" stå på, og du får ikke låst bilen med nøkkelen. Dette vil du derimot få til på en Evalia ettersom alle dører kan låses fra innsiden manuelt. Viftene vil da fortsette å gå til du skrur dem av eller bilen er tom for strøm.

Som nevnt så er det veldig lite av denne luften fra ventilasjonen du får inn i varerommet uansett. Dette er jo selvsagt en stor fordel alle andre dager i året hvor du har et mye mindre volum å varme opp/kjøle ned!

Det er mye enklere å få det mørkt bak i en varebil med noen få "gardiner".

Mange fordeler og ulemper som du sikkert skjønner, men tenkte jeg skulle forklare paradokset med ventilasjonen siden dette var noe du håpet å kunne utnytte.

sveander

Takk for gode tanker Haheim

Finnes det ikke en slik låseknapp på førersiden som det oftes er i biler med sentrallås/keyless

For oss så er det antakelig mest på plasser vi vil ha bakdøren åpen når vi sover og så bare ha en presenning over for skjerming for insyn og evt. regn . Men klart om vi vil bruke den på vinteren så er det med luft og varme mer aktuelt

Jeg ser at den 5/7 seteren koster ca 50.000 mer enn varebilen. Det er vel logisk , stemmer prisforskjellen ?

Jeg ser ingen på Finn så det er nok ikke veldig vanlig i markedet.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA