Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Vinterdekk LR rwd

Startet av Elgolferen, mandag 07. oktober 2019, klokken 09:15

« forrige - neste »

Elgolferen

Vet det er mye snakk om vinterdekk osv her inne og har prøvd å søke litt, men ikke funnet noe som gir ett konkret svar.

Holder på å skaffe vinterdekk, har sett på både 18 og 19" felger. Er usikker på hvilke bredde på felgene jeg burde velge og evt hvilke dimensjoner på dekk som er å anbefale. Legger ved noen bilder av to stk felger jeg har sett på. Hvilke dekk anbefales? Nokian, falken, michelin eller noe annet? Piggfritt jeg har tenkt. Må vel muligens ha så gode dekk som mulig for å kompensere for manglende firehjulstrekk?Du kan ikke vise dette vedlegget.

jlan

Siste test på motor.no viser vel ganske klart hvilke dekk som er best under de forhold du prioriterer.  Når det gjelder   felger, så synes jeg det er greit å ha samme på sommer og vinterdekk. Hvis en skulle skade en felg så kan det da være raskere å få fikset opp i det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bzzlink

Her er spec på dekk og felger som blir levert av Tesla

Tire                     Rim            Bolt pattern THD     CB 
235/45ZR18   8.5Jx18 ET40   5x114.3   M14 x 1.5   64.1
235/40ZR19   8.5Jx19 ET40   5x114.3   M14 x 1.5   64.1

Elgolferen

Takk for svar, noen her som vet med sikkerhet om original felgene som blir levert på sommer er godkjent for vinter? Eller er de kun sommerfelger? Ser på nettbutikk hos dekk/felg forhandlere at visse felger ikke er godkjent som vinterfelg. For de jeg har fått tilbud på nå er godkjente vinterfelger. Men lurer på om jeg flytter dekkene over på de originale som fulgte med når jeg hentet ut bilen, også bruke felgene jeg evt bestiller til sommerfelger.

ok67

Har aldri høyrt om at felgar ikkje er godkjent for vinterbruk. Derimot er det ein del felgar som ikkje er anbefalt for vinterbruk av di dei ikkje er lakkert eller behandla for saltsuppe.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Elgolferen

Sitat fra: ok67 på mandag 07. oktober 2019, klokken 15:30
Har aldri høyrt om at felgar ikkje er godkjent for vinterbruk. Derimot er det ein del felgar som ikkje er anbefalt for vinterbruk av di dei ikkje er lakkert eller behandla for saltsuppe.

Er nok det som menes her ja, de kunne leveres, men da uten garanti. Spørsmålet da er vel om hjulene som fulgte teslaen er mulig å bruke både sommer og vinter (?)

ok67

Tesla sel vel vinterdekk på alle (3) felgvariantane sine til model 3.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Elgolferen

Ja, må sikkert ta direkte kontakt med tesla for å få ett konkret svar, litt kjedelig å kjøpe felger som ikke "tåler" vintersuppen som nevnt tidligere her.

pekle

Så dere tenker at Tesla har to forskjellige varianter av felger som ser helt kliss like ut men der den ene varianten ikke tåler vinter?

ok67

Sitat fra: pekle på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:03
Så dere tenker at Tesla har to forskjellige varianter av felger som ser helt kliss like ut men der den ene varianten ikke tåler vinter?
Dei har nok neppe to variantar av felgane.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Elgolferen

Sitat fra: pekle på mandag 07. oktober 2019, klokken 20:03
Så dere tenker at Tesla har to forskjellige varianter av felger som ser helt kliss like ut men der den ene varianten ikke tåler vinter?

Grunnen til at jeg spør, er fordi dekkforhandlere selger felger som er like, men hvor det ene settet er merket på nettsiden med ett snøkrystall symbol for å indikere at det er garanti på at felgen er laget for å tåle vinterforhold.

Jeg ba om ett tilbud hos en dekkfoehandler som skrev at felgene kan selges, men da uten garanti. (sett uten snøkrystall) Og da er jo spørsmålet om felgene som fulgte med teslaen I juli er "behandlet" for å tåle vinterforhold.

Er vel fullt mulig at det selges to separate felg sett, men om de gjør det hadde vært fint å finne ut av

Elgolferen

Oppdatering.

Fikk svar fra selger hos Tesla at felgene kunne brukes vinterstid også. Godt å ha sånt skriftlig worst case.

Så da blir nye felger og dekk bestilt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA