Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming: Kun fra nett eller drar den batteri også?

Startet av kjbu, søndag 06. oktober 2019, klokken 11:49

« forrige - neste »

daktari

Interessant,  "Ladesteder" finnes heller ikke hos meg. Hva skjer der?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: daktari på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:31
Interessant,  "Ladesteder" finnes heller ikke hos meg. Hva skjer der?

Samme som i MMI, du kan sette ladeprofiler på geolokasjon, lademål i % og evt tidspunkter og sånt. F.eks at den kun skal lade til 80% hjemme, men 100% alle andre steder.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

#17
Hmm.. ok, og dette er knyttet til det faktum at du har 20-modell og ikke at det er Android? Det er for så vidt å kunne endre lademål jeg er ute etter. Har heller ikke ladesteder på min 19-modell m. iOS app, men en annen knapp som heter skift til tidsurmodus.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: elektro på fredag 11. oktober 2019, klokken 23:11
Hmm.. ok, og dette er knyttet til det faktum st du har 20-modell og ikke at det er Android? Det er Ford å vidt endre lademål jeg er ute etter. Har heller ikke ladesteder på min 19-modell m. iOS app, men en annen knapp som heter skift til tidsurmodus.

Jeg er svoren Apple-mann siden min første Mac ca 1990, kommer ikke noe Android i huset her :) Men ja - dette, og mulighet til å sette lademål i prosent via app'en er foreløpig en 2020-modell feature. Forhåpentligvis oppdateres det etterhvert på 2019'ene også, men det vil tiden vise.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

I dag tidlig deaktiverte jeg tidsuret før jeg startet forvarming, og etter ca. 20 minutters forvarming hadde ikke batterinivået sunket under 70% som jeg lader til i det daglige.

Skal sies at det var noen varmegrader ute- og at jeg er tilkoblet 11kW. Statuslampen ved ladeluken lyste kontinuerlig grønt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Johannes Gjessing

Sitat fra: elektro på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:47
Skal sies at det var noen varmegrader ute- og at jeg er tilkoblet 11kW. Statuslampen ved ladeluken lyste kontinuerlig grønt.

Interessant! Har du en lader med mulighet for avlesning om det faktisk går strøm når du forvarmer? Mangel på fallende batterikapasitet er jo kanskje indikasjon nok, men det hadde vært kjekt å fått dette bekreftet!

Kåre Knatten

Sitat fra: daktari på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:31
Interessant,  "Ladesteder" finnes heller ikke hos meg. Hva skjer der?
Nå har jeg bare hatt bilen i 14 dager, men har kjørt over 1000 km. Ladesteder fungerer utmerket, hjemme har jeg 80 % og når jeg svinger innom Ionity (som jeg har lagret på forhånd) settes lademålet til 100 %. I tillegg har siste oppdatering av kartet fått markering av Ionity som Audi hurtiglader.

elektro

Sitat fra: Johannes Gjessing på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:50
Sitat fra: elektro på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:47
Skal sies at det var noen varmegrader ute- og at jeg er tilkoblet 11kW. Statuslampen ved ladeluken lyste kontinuerlig grønt.

Interessant! Har du en lader med mulighet for avlesning om det faktisk går strøm når du forvarmer? Mangel på fallende batterikapasitet er jo kanskje indikasjon nok, men det hadde vært kjekt å fått dette bekreftet!

Dessverre vanskelig å si om det går strøm direkte fra veggen til oppvarming, eller om bilen bruker strøm fra batteriet- men at den samtidig starter å lade opp batteriet igjen så fort nivået synker under innstilt ladegrense, vel og merke hvis tidsuret ikke er aktivert.

(Det blir jo litt same- same, men jeg ser det som en fordel om den bare trekker strøm fra veggen hvis den får nok strøm, for å unngå batterislitasje. Det blir jo fort noen ekstra ladesykluser totalt, selv om det kanskje bare er noen prosent om dagen. For definisjon av en ladesyklus, se https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_cycle )

Jeg kan eventuelt enkelt stille laderen fra 11 kW og ned på lavere effekt, for å teste; 

  • Enkelte elbiler, som f.eks. e-golf, vil da slite med å oppnå full effekt på varmeapparat hvis du er tilkoblet noe særlig mindre enn 3,6 kW, men likevel ikke trekke strøm fra batteriet så lenge laderen er tilkoblet. Det er enten eller.
  • Andre elbiler, som Tesla, bruker i tillegg strøm fra batteriet til oppvarming hvis den ikke får nok fra veggen. Har man ikke Range Mode PÅ (som halverer effekten på klimaanlegg og ikke varmer batteriet), skal en Model S visstnok kunne trekke inntil 12 kW totalt. Da kan man oppleve at man tapper batteriet ved forvarming, selv om man står tilkoblet strøm, men 11 kW er trolig nok til å unngå dette.
På e-tron quattro klarer man vel ikke å sette hverken Eco mode på klima eller kutte batterivarme, så da trekker den antakelig minst 10 kW på det meste, med "cold weather" pakke. (Eller hvordan tolker dere dette med 8 kW som står her? https://audi-encounter.com/en/e-tron-3 ) Er dette med eller uten "cold weather" pakke, som vel ikke er standard på tyske biler? Kommer effekten fra varmepumpen på toppen- eller er det kun en potensiell besparelse?

En ting er sikkert, batteriet blir fort varmt! Har enda tilgode å se regen limit, med bare et minimum av forvarming. Det være seg med eller uten strøm tilkoblet, selv om bilen har stått ute i frost over natta. Baksiden av medaljen er et svært høyt forbruk på småkjøring. Fra samme link som over; "The intelligent thermal management in the electric SUV maintains the battery within its optimum temperature window of 25 to 35 degrees Celsius in all situations – from cold start in the Scandinavian winter to fast autobahn driving on hot summer days."

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vtk

Sitat fra: Orbit på mandag 07. oktober 2019, klokken 13:25
Jeg har ikke prøvd om ladetimer med oppvarming også varmer opp bilen dersom lading ikke er tilkoblet.

Har du sjekket dette nå?  Skulle være veldig interessant å vite om det er mulig å programmere fast forvarming av bilen uten å være tilkoblet lader.

opheim

Sitat fra: vtk på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:53
Sitat fra: Orbit på mandag 07. oktober 2019, klokken 13:25
Jeg har ikke prøvd om ladetimer med oppvarming også varmer opp bilen dersom lading ikke er tilkoblet.

Har du sjekket dette nå?  Skulle være veldig interessant å vite om det er mulig å programmere fast forvarming av bilen uten å være tilkoblet lader.

Vi lever jo i 2019 - dette løses mer avansert. :) Denne kjører 06:50 hver morgen på hverdager.

Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

Sitat fra: vtk på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:53
Skulle være veldig interessant å vite om det er mulig å programmere fast forvarming av bilen uten å være tilkoblet lader.
Prøvde i morges, og fikk kald bil. Parkeringvarmeren ville gitt varme, men den har som sagt bare to timere, og uten noen repetisjon over ukedager. Så svaret på spørsmålet ditt er nok desverre nei, med dagens SW.

Dersom dette er gjennomtenkt, vil jeg tippe det går på å beskytte mot at timer glemmes ved langtidsparkering og tapper ned batteriet dag for dag. F.eks. BMW har valgt en litt annen løsning på den problemstillingen, hvor de tillater oppvarming på periodisk timer selv uten strøm, men hvis du to dager på rad ikke kjører bilen etter oppvarming, slår de av timeren.

Sitat fra: opheim på onsdag 23. oktober 2019, klokken 00:10
Vi lever jo i 2019 - dette løses mer avansert. :) Denne kjører 06:50 hver morgen på hverdager.
Takk for tips, var ikke klar over at myAudi støttet shortcuts/snarveier. Men det krever at baksystemene til Audi er oppe (og det har de vært dårlige på så langt, <95% tilgjengelighet mot typisk 99.9% eller bedre som bransjenorm); samt at bilen ikke står i en kjellergarasje uten mobildekning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

opheim

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. oktober 2019, klokken 08:07
Takk for tips, var ikke klar over at myAudi støttet shortcuts/snarveier. Men det krever at baksystemene til Audi er oppe (og det har de vært dårlige på så langt, <95% tilgjengelighet mot typisk 99.9% eller bedre som bransjenorm); samt at bilen ikke står i en kjellergarasje uten mobildekning.

Skal sies at Apple har en enorm svakhet i det systemet der, siden "automatisering" ikke betyr at det går automatisk... Pr i dag er det en sperre i snarvei-systemet som gjør at tidsangitte handlinger ikke starter automatisk, men starter med en varsling på telefonen hvor du så aktivt må iverksette snarveien. Veldig snodig, har ikke helt forstått rasjonalet bak den beslutningen fra Apple, men det er godt beskrevet i dokumentasjonen, så det er et bevisst valg.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Etronom

Sitat fra: opheim på onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Orbit på onsdag 23. oktober 2019, klokken 08:07
Takk for tips, var ikke klar over at myAudi støttet shortcuts/snarveier. Men det krever at baksystemene til Audi er oppe (og det har de vært dårlige på så langt, <95% tilgjengelighet mot typisk 99.9% eller bedre som bransjenorm); samt at bilen ikke står i en kjellergarasje uten mobildekning.

Skal sies at Apple har en enorm svakhet i det systemet der, siden "automatisering" ikke betyr at det går automatisk... Pr i dag er det en sperre i snarvei-systemet som gjør at tidsangitte handlinger ikke starter automatisk, men starter med en varsling på telefonen hvor du så aktivt må iverksette snarveien. Veldig snodig, har ikke helt forstått rasjonalet bak den beslutningen fra Apple, men det er godt beskrevet i dokumentasjonen, så det er et bevisst valg.

Er ikke automasjon endret nå i IOS 13 slik at noen kommandoer ikke trenger iverksettelse, men starter av seg selv?

opheim

Sitat fra: Etronom på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:48
Er ikke automasjon endret nå i IOS 13 slik at noen kommandoer ikke trenger iverksettelse, men starter av seg selv?

Jo, noen gjør det. Men ikke tidspunkt-triggeren. Se listen over hvilke her:
https://support.apple.com/guide/shortcuts/enable-or-disable-a-personal-automation-apd602971e63/ios

Mønsteret er at de triggerne som krever en form for interaksjon kan starte en automasjon uten at du trenger å gjøre noe mer, mens de som inntreffer uten at du gjør noe ikke kan det.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA