Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming: Kun fra nett eller drar den batteri også?

Startet av kjbu, søndag 06. oktober 2019, klokken 11:49

« forrige - neste »

kjbu

Jeg lurer på om forvarming henter energi fra batteriet i tillegg til nett. Noen som vet?

For å få lenger levetid på batteriet er det en fordel at kun nett-strøm brukes ved forvarmingen.

Når bil ikke er tilkoblet vil den selvsagt hente energien fra batteriet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

hemi

Vil vel variere med hva du har tilgjengelig av strøm, 2KW vs 11KW. feks vil jo første ikke ha nok til å dekke  når det er kaldt.

Erik Ola Ulvestad

Startar du tidlig med varming så vil forbruket etterkvart gå ned og batteriet bli fyllt opp igjen, og batteriet har fått seg en lunk til du skal av gårde.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Machina

Sitat fra: kjbu på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:49
Jeg lurer på om forvarming henter energi fra batteriet i tillegg til nett. Noen som vet?

For å få lenger levetid på batteriet er det en fordel at kun nett-strøm brukes ved forvarmingen.

Når bil ikke er tilkoblet vil den selvsagt hente energien fra batteriet.
Energien hentes fra batteriet, men batteriet vil lades samtidig.

daktari

Når jeg tester med "Parkeringsklimatisering hurtigstart" i appen med ladekabel plugget inn kan jeg ikke se at strømforbruket øker overhodet via Tibber-appen. Det er derimot ganske lett å se hvordan strømtrekket øker når bilen lader. Dette gjelder både med "smartlading" aktivert og deaktivert i Tibber.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

svitun

Parkeringsvarmer; Kan denne stilles (i MMI eller app) til å varme på faste tidspunkt på faste dager? (F.eks. man til fredag kl. 08). Har vansker med å finne dette i instr.bok. Ser ut til å bare vere mulig med to tidspunkt?
2016 Passat GTE
2020 Audi e-tron 50 Advanced Sport (bestilt)

Orbit

Det er bare to parkeringsvarmetimere, og disse har ikke repetisjonsmulighet.

Bruk i stedet ladetimere med avreisetidspunkt inkl parkeringsvarming. Disse kan settes til repetisjon over vilkårlige ukedager, og er nok det som er tiltenkt reiser til faste tidspunkt. Da vil også lading tilpasses så ønsket lademål i % er på plass (dersom mulig) før avreise - kan også kombineres med at lading forskyves (mest mulig) til perioder med lavere strømpris dersom du legger inn dette.

Jeg har ikke prøvd om ladetimer med oppvarming også varmer opp bilen dersom lading ikke er tilkoblet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Lurer på det samme. Synes jeg så at batteriet var sunket fra 70 til 65% etter drøy halvtimes forvarming i 0 grader i dag, selv om bilen var koblet til 11kW. ??? Jeg startet da forvarming to ganger fra app. Må sjekke nærmere..

Bilen er innstilt til å lade til 70% alle ukedager, med avgangstid kl. 07.00, uten forvarming, og er som regel ferdig en halvtime tidligere. Jeg reiste ca. 08.30.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Har bare prøvd minimalt selv, men de gangene jeg har fulgt med har den først startet oppvarming uten å trekke strøm fra ladestasjonen, for så å begynne å lade batteriet så snart det faller under gjeldende lademål.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#9
Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:50
Har bare prøvd minimalt selv, men de gangene jeg har fulgt med har den først startet oppvarming uten å trekke strøm fra ladestasjonen, for så å begynne å lade batteriet så snart det faller under gjeldende lademål.

Men lader den hvis du har ladetidsur aktivert, med avgangstid langt frem i tid, og/eller «nattlading» basert på GPS lokasjon? Neppe..

Tipper at også Tibber ol. kan forkludre dette. Normalt ikke noe problem om jeg reiser med 65% istedet for 70%, det kan sågar være en fordel å ikke smelle til med 11kW strømtrekk fra veggen i tide- og utide, men greit å være klar over.

Løsning for å tappe batteri minst mulig må være å A: bruke forvarming på samme avgangstid som lading eller B: deaktivere ladetidsur før du starter forvarming fra app. Hvis appen funker.. (Selvfølgelig også lade tett opp mot faktisk avgangstid, for å få litt lunk i batteriet på den måten.)

Begynner å forstå hvorfor noen produsenter har droppet hele tidsstyringen. Dette blir lett komplisert for mannen- eller kvinnen i gata!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

mortdal

Dette har jo akkurat blitt en problemstilling, så har ikke mye erfaring med dette enda.

Jeg oppdaget også at batteriet var redusert 2% etter å ha formvarmet (startet via app). Den var i gang å lade igjen, men da hadde jeg altså ikke ønsket batteriprosent da jeg kjørte.

Neste gang skrudde jeg opp lademålet først, slik at den satte i gang lading, deretter skrudde jeg på forvarme. Da fortsatte strømtrekket, men bilen oppga langt mindre ladehastighet i km/t, som tyder på at strømmen går til varme i stedet. Dette er imidlertid en forferdelig tungvindt måte for oss med 2019-modell, da det krever at man går fysisk til bilen for å sette opp lademålet :-(

elektro

Sitat fra: mortdal på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:49
Dette er imidlertid en forferdelig tungvindt måte for oss med 2019-modell, da det krever at man går fysisk til bilen for å sette opp lademålet :-(

Er dette annerledes i 2020 modellen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kåre Knatten

Lademålet kan justeres enkelt fra app'en myAudi for 2020 modellen



elektro

#13
Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 09. oktober 2019, klokken 22:17
Lademålet kan justeres enkelt fra app'en myAudi for 2020 modellen

Veldig rart at dette skal være forskjellig, men fint at de fleste e-tron eiere vil ha denne, veldig viktige funksjonen i en elbil app.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA