Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg, fiks ferdig eller gjøre mye jobb selv

Startet av Toalmar, søndag 06. oktober 2019, klokken 11:11

« forrige - neste »

Toalmar

Da etter litt tid i tenkeboksen så blir det nok solcelleanlegg på hustaket. Begynte for ett par år siden med å vurdere solcelleanlegg og tenkte da på ett lite anlegg på garasjetaket.
Nå har vi nok kommet til at vi vil ha det på hustaket for å få ett større anlegg. Ut i fra mine utregninger skal vi få plass til 26 stk paneler. Oppdelt i 16stk + 10 stk da det er ett utbygg på taket som gjør at flaten ikke er hel.
Hva skal man velge?
Det enkle nøkkelferdige fra f. eks Otovo eller noen andre?
Skal man velge en pakke med inverter, paneler og monteringsdetaljer fra en leverandør man har bedt om tilbud fra?
Skal man shoppe alt selv rundt om kring eller fra en ut i fra egen liste?
Hav må man ellers huske på?

Kom gjerne med synspunkter / forslag rundt dette og om du har egne erfaringer.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

geear

En elinstallatør må stå ansvarlig for anlegget ditt, og ifølge forskriftene skal alle panelkoblinger og alt gjøres av elektriker, så hvis du skal shoppe rundt må du iallfall ha avtale med en installatør i forkant, slik at du vet han vil stå ansvarlig for materiellet du kjøper. Det behøves en del tall/utregninger for søknaden til nettselskapet og ferdigmelding, som kan være enklere å få om du kjøper alt materiellet fra samme leverandør.

Hvis utbygget på taket skygger mye bør du iallfall ha en inverter med to MPPT-innganger, og ha hver sin side på hver sin inngang, eventuelt benytte optimizere.

Min erfaring er at det går an å få det mye billigere og mer kundetilpasset enn fra Otovo og deres samarbeidspartnere.

Chrisstrom

Hei jeg har ikke sånn kjempe god erfaring fra Otovo .
Hadde jeg vist det her , hadde jeg kjøpt system dirkete fra de solteknikk i moss.
De som var monterte hos oss..
Og spart 30k , Otovo  skal vist ha sin del av kaka..
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

Hårek

Det er i prinsippet relativt enkelt å montere panelene når man vet hvordan det gjøres. Min leverandør av deler ga mange gode tips, men erfaring teller.
Det som varierer er hvilken type tak man har. Festemateriellet er forskjellig om man har f.eks. papp eller takstein.
Panelkoblingene er enkle plugger som er bortimot umulig å gjøre feil. Men kablene ned til inverter skal elektriker legge.

Det er begrenset hvor mange paneler som går på en sløyfe. Jeg har 14, det gir max spenning som inverter kan ta. Leverandør kan hjelpe deg med utregningene.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Hårek, lovverket krever også at elektriker (montør) kobler panelene, eller er til stede og overser arbeid utført av ufaglært, så det blir litt snålt når du skriver at det går fint, mens elektriker SKAL legge kablene til inverter, lovkravet er akkurat det samme for begge deler, og like mye bagatell å legge for noen som er handy. I prinsippet er solcelleanlegg veldig kurrant om man er handy, men 400-1000 V likestrøm skal man definitivt ha respekt for. Virker nesten som noen tror det er en bagatell kontra 230 V AC i husveggen, når det KAN være helt motsatt.

Hårek

Jeg har ikke sett det lovverket, så det er mulig du har rett.
Men hvis man ser på hva man kan gjøre med 230V så er det skille mellom det som har bevegelig ledning og det som er fastmontert. Vil tro at panelene kan betraktes som utstyr med bevegelig ledning og skjøtekontakt. Det er vel ikke så mange som ringer en elektriker bare for å ta panelene av og på ved en takreparasjon.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Toalmar

Ser noen skriver at å bruke mikroinvertere er dyrere, men de gir mer strømproduksjon og de kan kobles av eieren. En strenginverter gir dårlige strømproduksjon og panelene må kobles av elektriker
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

geear

#7
Hvis eieren av mikroinverterne er elektriker så kan han koble de ja...

Både DC-siden (alle paneler i standardstørrelse i dag er over makseffekt på 200 VA) og AC-siden (230 V AC) krever elektriker.

Counterpointer

Slik jeg forstår mikroinvertere er det et poeng hvis det er skygge på taket. Da stopper kun det panelet/ene som har skygge. Er inverteren koblet på f.eks halvparten av panelene så halveres produksjonen ved litt skygge.

Det er et utall med paneltyper og invertere, vanskelig å få full oversikt da det er fordeler og ulemper som spiller inn på virkningsgrad, funksjon og pris. Har fått diverse tilbud og selv firmaer som synes å ha høy kompetanse sier litt forskjellige ting.

Det er også slik at en kun får Enova støtte en gang, hvis jeg har forstått det riktig.

Gjenkjøpsavtale av overskuddsstrøm er ofte begrenset i både størrelse og pris. Vilkårene varierer etter levrandør.

Som påpekt flere ganger må Eletrikker både søke og godkjenne anlegget.

geear

#9
Flere av firmaene vet ikke nok selv, verken om hva de selv selger eller hva andre selger, dessverre. For eksempel et firma som kun selger mikroinvertere (og kun REC-paneler), fremstod som megaseriøse, helt til de sa at den store fordelen med mikroinvertere var at man kunne gå ned på tverrsnittet med 230V kontra 12V, på stringinverter...  :o trodde ikke det var mulig å være så lite informerte når man driver fulltid med solceller og vindturbiner.

Manglende kompetanse på elektriske forskrifter var en annen side av bransjen jeg ikke hadde ventet å se - helt texas med ufaglærte som gjorde elektrikerarbeid. Heldigvis har det vært en kraftig innstramming, så de fleste seriøse er nå registrert i elvirksomhetsregisteret, og har tålig kontroll på forskriftene..

Olee

Finn et seriøst firma og kjøp alt der. Be om tilbud fra flere for å se an priser. Få en elektriker på befaring og bli enige om hvor mye du gjør selv. Ganske kurant jobb, kan dog ta litt tid avhengig av taket ditt :) Hvis du gjør alt klart til elektriker er det ikke veldig lang tid han bruker å koble.
Mitt anlegg på 8,5kWp kom på ca 90k uten støtte og uten elektriker.

Muffinman

Trenger vel ikke mikroinvertere for å optimalisere for delvis skygge. Optimizere i kombinasjon med stringinverter fikser den biffen.

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23
Trenger vel ikke mikroinvertere for å optimalisere for delvis skygge. Optimizere i kombinasjon med stringinverter fikser den biffen.
Dette er mye fremmedord for de som ikke har teknisk innsikt......

Toalmar

Nå har jeg sendt forespørsel til 7 - 8 selskaper og etter en uke har jeg kun fått ett svar. Så de må ha nok å gjøre


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Muffinman

Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. oktober 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Muffinman på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23
Trenger vel ikke mikroinvertere for å optimalisere for delvis skygge. Optimizere i kombinasjon med stringinverter fikser den biffen.
Dette er mye fremmedord for de som ikke har teknisk innsikt......
Optimizere er vel en slags spenningsregulatorer som tilpasser DC-spenningen slik at man ikke får dropp på hele stringen ved skygge på et eller noen få paneler. De skal også justere spenningen inn til inverteren slik at denne oppnår høyest mulig virkningsgrad. I mitt anlegg finner leser inverteren data fra hver optimizer og man kan få ut produksjon pr panel mm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA