Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlikeholdsutgifter

Startet av geear, søndag 06. oktober 2019, klokken 10:52

« forrige - neste »

geear

Som gammel BMW-mann, som alltid har kjørt BMW på grunn av helt andre kvaliteter enn lave driftsutgifter, så var det interessant å komme over denne annonsen på Finn:

https://www.finn.no/157084105

Forrige eier var en superpirk og byttet alt som var galt eller han var misfornøyd med. Han hadde også drivlinje forsikring som ble utnyttet helt ut. Følger med kvitteringer for 247000. Han var på det nivået att da det var dugg i en frontlampe så ble den byttet(14000)

Interessant å få tallfestet 247 000,- på en tilsynelatende velholdt syv år gammel BMW 5-serie med nypris over 900 lapper. Og disse superpirk-personene, som selger kaller de som bryr seg om dugg i en lykt, er svært mange av de samme som har kommet over til Tesla (inkludert meg). Så kan en egentlig si at reell sammenligning burde være mot M550 eller
M5 i forhold til ytelser, og de er enda dyrere å holde i drift.

Sjelden ser jeg folk som ikke eier BMW bruke en haug med tid på å snakke opp feilraten på 5-serie i alt som finnes av kommentarfelt i media, men det skjer i stor grad med Tesla... hvorfor?  :o

Motorwatt

Hvis det er riktig at det er brukt 247K på å rette feil på bilen, og hvor 5 av de 7 årene har vært i garanti- reklamasjonstiden, er dette merkelig. Skulle gjerne sett kvitteringene  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Kan være garantijobber med null i sluttsum for kunde.

Counterpointer

Er egentlig 250 k så mye? Ca 35 i året, som da inneholder alt fra spylervæske og service + pluss dekk

På min siste fossil så var det en singel utgift siste året på over 30k på grunn av dysene i innsprøytningen (og dette var en Mini Cooper D), ting summerer seg fort opp.

ricu

På min nåværende X1, snart 10 år gammel- kjørt 152K, så har det kun vært serviceutgifter til nå.
Men blir jo noen kroner av det også. Siste årene ca. Kr. 5-10k i året ut i fra kvitteringene jeg finner.

Har nå en feil på ryggesensor, men fikser den (forhåpentligvis) selv for kr. 1-2K i deler.

Men, føler at jeg nærmer meg punktet hvor dette vil snu.
Eldre BMW'er ryktes å være dyre i drift, så satser på å gå hel-elektrisk i løpet av året :)

geear

X5en jeg hadde før Model X var helt krise. Solgte den med rett over 100k på telleren, og vedlikeholdsomfanget var enormt. Tre driftshavari under bruk, på 100k var den på tredje settet med luftfjører, men kanskje det verste var elektronikkgremliner. Sier ikke at X eller S er noe bedre, men føler debatten er temmelig unyansert. Lignende biler med lignende ytelser har sinnsvake driftsutgifter.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:11
Er egentlig 250 k så mye? Ca 35 i året, som da inneholder alt fra spylervæske og service + pluss dekk

På min siste fossil så var det en singel utgift siste året på over 30k på grunn av dysene i innsprøytningen (og dette var en Mini Cooper D), ting summerer seg fort opp.
SitatForrige eier var en superpirk og byttet alt som var galt eller han var misfornøyd med.
Misfornøyd med spylervæske og service?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Moderne fossilbiler er alt for kompliserte. Flere turboer, komplekse girkasser osv er jo tikkende bomber.. 200000km på en gammel BMW bensinmotor var jo bare innkjøring. Nå skal man være glad man er på første motoren ved 200000km.

geear

Nåja, M20 og M30-motorene var ikke akkurat driftssikre, og M50/M52-motorene har nå sine utfordinger de og, men kan være enig i at de kunne gå langt. V8er-kompisene M60/62 derimot, en god del utfordringer. Og tar vi med S-motorer for å få ytelser som iallfall ikke er doble av Tesla sine, så har det ikke vært mange som har vært problemfrie opp gjennom, også før turboen kom tilbake på BMW sine bensinmotorer. Presisjon på maskinering og støp har aldri vært så bra som nå, men helt rett, utslipp og effektivitet har innført en haug med leamikk som har redusert holdbarheten like mye som det har blitt forbedret av mer nøyaktig produksjonsprosess.

OhmPaPa

Naboen er omreisende selger for et grossistfirma så han kjører MYE.

Kjøpte en BMW 320d. Et tilsynelatende fornuftig kjøp for noen år tilbake. Men det ble mye heft. Både motor og hjuloppheng ga ham driftsstans flere ganger. Og da måtte han låne en annen bil. Min også en gang. En annen gang kom han hjem med toget og bilen fulgte etter ca en uke senere. Og i følge han var det en feilkode i displayet hele tiden han måtte klikke OK på når han skulle kjøre en tur. Årsaken varierte.

Etter en tid ble det byttet til en Tesla S75D og den har han hatt i 2 år nå. Driftsstans en gang pga nærkontakt med en elg. Det tok rett nok noen uker å fikse - men da fikk han lånebil. Og en halv dag da A/C falt ut. Han er så fornøyd. Og kan mye for at jeg også kjøpte Tesla.

Oddaa

Dette blir jo uansett bare anekdoter, men den siste bilen jeg faktisk hadde driftsstans med var en Honda jeg kjøpte ny i 2009. Den ble garantireparert for mer enn 200 k de tre årene jeg eide den, her var det problemer med alt fra elektronikk via drivverk til rust.

Påfølgende biler har det kun vært bagateller med, Q5en jeg kjøpte etter Hondaen var f eks kun inne for planlagt service de 4 årene jeg eide den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 06. oktober 2019, klokken 16:22
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:11
Er egentlig 250 k så mye? Ca 35 i året, som da inneholder alt fra spylervæske og service + pluss dekk

På min siste fossil så var det en singel utgift siste året på over 30k på grunn av dysene i innsprøytningen (og dette var en Mini Cooper D), ting summerer seg fort opp.
SitatForrige eier var en superpirk og byttet alt som var galt eller han var misfornøyd med.
Misfornøyd med spylervæske og service?  :D
Viktig å lese alt det er fra som er det operative ordet.

geear

Sitat fra: Oddaa på søndag 06. oktober 2019, klokken 18:15
Dette blir jo uansett bare anekdoter, men den siste bilen jeg faktisk hadde driftsstans med var en Honda jeg kjøpte ny i 2009. Den ble garantireparert for mer enn 200 k de tre årene jeg eide den, her var det problemer med alt fra elektronikk via drivverk til rust.

Påfølgende biler har det kun vært bagateller med, Q5en jeg kjøpte etter Hondaen var f eks kun inne for planlagt service de 4 årene jeg eide den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jøss, trodde Honda var noe av det "tryggeste" man kunne kjøpe.

Motorwatt

Alle biler, uansett produsent, vil ha noen skrekkhistorier som brukes flittig av entusiaster av konkurrerende bilmerker...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA