Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har høyest km.stand uten å ha mistet en strek?

Startet av Kjell Leaf, søndag 06. oktober 2019, klokken 10:39

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Skriv årsmodell, km.stand og hvilket land bilen ble solgt ny.
Dette er altså en tråd for de som fremdeles har alle 12 barene.

Min Leaf var ny i Norge des. 2013 og er kjørt 102.000 km og alle 12 barer
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Smasher


Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 06. oktober 2019, klokken 10:39
Skriv årsmodell, km.stand og hvilket land bilen ble solgt ny.
Dette er altså en tråd for de som fremdeles har alle 12 barene.

Jeg synes dere skal ta med reduksjon i rekkevidde :)
Vi mistet et par mil før den første baren forsvant...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Leaf 2011. Mistet 1 bar på 130000km. Passert 202000km no. Mistet 2 barer.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

SuperSSRallyGT

Sitat fra: Oyvindso på lørdag 26. oktober 2019, klokken 11:26
2014-modell, mistet første strek på 152 000, ca 5 år og tre måneder etter nykjøp.
Kan du fortelle litt om ditt lademønster? Dette var imponerende. 👍

Kjell Leaf

Jeg har en mistanke om at alder er vel så viktig som kilometerstand.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

offpist

Det er også ganske stor forskjell på om det er 2011 modell til mid-2013 modell produsert i japan eller om det er 2013 modell og oppover produsert i England, såkalt Euro-leaf.

Vår 2011 modell gikk ca 75 000 km før den mistet sin første strek og så byttet vi ut den i en 2013 modell tekna og den har gått 117 000 km og har fremdeles alle strekene.

Har et 30 KWH batteri liggende som skal inn i løpet av vinteren.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Kevz


gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Bergenseren

#9
Gammel tråd, men er jo litt stolt  ;)

Tekna som ble kjøpt ny sept-2013 i Bergen. Lite hurtiglading og bare til 80 prosent ellers. Kona bruker bilen til og fra jobb..ca 8 mil kjøring tur/retur. Bildet tatt i dag. Må si meg fornøyd.  :+1:  :laugh:
Grå Leaf 2013 Tekna 24 kWh september-13.
Brun Leaf 2021 N-Connecta 62 kWh desember-21.

Trekkoppbil

#10
Jeg forstår ikke helt hvorfor km-stand skulle være relevant for antall kapasitetsbarer.

Etter det jeg har forstått på Jeff Dahn, så er det tiden cellene er eksponert for høy spenning, som skaper oksidering:
www.youtube.com/watch?v=9qi03QawZEk

På laboratoriene testes li-ionceller med kontinuerlige sykluser, for å måle oppførsel etter antall sykluser.
Da viser det seg at kapasitetstapet over en viss tid, er uavhengig av hvor mange sykluser du tar over tidsintervallet. Tapet blir det samme.

Framdriftsbatterier i det virkelige liv, klarer ikke så mange sykluser som lab-celler, siden biler har langvarige sykluser.

En forskjell på lab og det virkelige livet, er at  under labtesting, har man kontinuerlig temperatur. På veien styres temperaturen av hvordan bilisten bruker batteriet, og miljøet. For den som kjører batteriet varmt, så kan det være klar sammenheng mellom kjørelengde og kapasitetstap. Men ved vanlig bruk hvor man parkerer i en sval kjeller, og ikke lader opp før i siste lita før kjøring, og man ikke lader unødig høyt opp, så trur jeg ikke bruken sliter så mye. Stabile kysttemperaturer er nok bedre enn ekstreme innlandstemperaturer.

Så lenge man holder cellene kjølig og med passe låg spenning, så er det vel ikke noe vesentlig tap.
Mens kombinasjonen av høy spenning og høy temp gir oksidering.

Jeff Dahn holdt noen celler kjølig og med låg spenning siden 90-tallet, og de var like bra i 2013.
Enkelte oppbevarer batterier i kjøleskapet.

(Antakelig kan man drepe cellene svært kjapt med altfor låg spenning, men det er vel sjeldent problem med Leaf?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA