Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den skitne historien bak dekkproduksjon

Startet av elektrolux, søndag 06. oktober 2019, klokken 07:52

« forrige - neste »

elektrolux

Dette kan få en til å tenke en gang ekstra om en virkelig trenger 2,5T SUV på 21" dekk for å komme seg til og fra jobb.

Kanskje hadde noen 13" på en bomfri 500 kg Microlino/Karolino eller Solo EV eller annen L7e kjøretøy hadde vært mer bærekraftig? Kanskje det er nettopp derfor myndighetene nå slår ned på elbilene til fordel for slike kjøretøy?

https://www.youtube.com/watch?v=-fusUxEPwsw
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Eller hva med å ta toget, eller kanskje sykle?

Dessuten er jeg ikke sikker på om en ekstra bil som en microlino gjerne blir vil være mere bærekraftig enn litt større dekk.

En bil for hvert bruk blir nødvendigvis ganske dyrt og lite bærekraftig.

Men ja, forurensning fra dekk er ett stort problem, og er fremdeles det på en L7e bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#2
Ikke alltid like praktisk å ta toget eller sykle fra f. eks Tasta til Pedersgata for å hente en Pizza. Blir kald lenge før den er klar for å spises.

Og jeg er overbevist om at en parkert 2,5 T bil som kun brukes til langtur + en 0,5T L7e til alt annet må være bedre enn kun et monster til all bruk.

(i går ble Pizza hentet med 2T og 19" Tesla i påvente av Karo)

Her er forresten siste nytt om Karolino, eller Karo som vi har i bestilling: https://www.electrive.com/2019/09/28/no-go-for-little-karolino/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:37
Ikke alltid like praktisk å ta toget eller sykle fra f. eks Tasta til Pedersgata for å hente en Pizza. Blir kald lenge før den er klar for å spises.
Hm, det er ca 5km. Gjøres på ett kvarter med en elsykkel, bør gå fint å holde pizzaen varm i ett kvarter med litt isolasjon. Eller hva med å lage pizzaen hjemme?

IMO er 5-6km godkjent elsykkelavstand.

Misforstå meg rett, jeg liker biler som Karo, så lenge de erstatter en annen bil som man likevel ville hatt. Å kjøpe de som en ekstrabil for noen få km i året kan jeg ikke skjønne er bærekraftig. Da forurenser vel de få km ekstra på SUVen mindre enn produksjon av Karoen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Neppe. Selv kjører vi omtrent like langt i km med våre små elbiler som med 2,5T Diesel dråget. Den står avskiltet mellom bruk.

Skulle den tatt all småkjøringen ville forbruk av både dinosaurer og gummi dramatisk økt. Til tross for at #lemmywagen nå har passert godt over 100 000 km er vi enda på 2. sett med dekk på den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:56
Neppe. Selv kjører vi omtrent like langt i km med våre små elbiler som med 2,5T Diesel dråget.
Nå kan jo storbilen være elbil og da, så lokalforurensningen blir en del mindre. Man skal slite en del dekk for at forurensningen av de blir like stor som produksjonen av en komplett Karo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#6
Alt som produseres forurenser, og en røff antakelse er at 500 kg Karo alltid vil forurense 5 ganger mindre enn f.eks en 2500 kg EQC.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 07:52
Dette kan få en til å tenke en gang ekstra om en virkelig trenger 2,5T SUV på 21" dekk for å komme seg til og fra jobb.

Kjøper man riktige dekk og kjører pent så er ikke en 2,5T SUV noe verre enn andre biler. Jeg har lengre levetid på dekkene på vår Model X enn jeg fikk på vår gamle VW Touran. Vinterdekkene går f.eks inn i sin 3.sesong nå og når jeg bytter for første gang neste høst vil bilen ha gått nesten 100.000km. Min gamle Model S ble solgt med originale vinterdekk som fortsatt var gode nok for en sesong til, den hadde gått 94.000km når den ble solgt.

19" er tingen ;)

Sykkelen min derimot sliter dekk svært mye fortere. De klarer bare noen få tusen km før de må byttes. Det er selvsagt mye mindre gummi i et sykkeldekk, men med 1/10 del av levetiden så blir ikke forskjellen all verdens likevel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi har enda vinterdekkene fra vår første Viano solgt i 2006. Har inntrykk av at de herdes med alderen og dermed slites mindre når de blir eldre.

Redusert veigrep kompenseres med redusert hastighet som igjen fører til mindre forbruk, så faktisk enda en fordel med å la dråget stå og ha en liten tass til all småkjøringen.

Eneste ulempen jeg ser er plassbehovet et etterhvert stort knippe forskjellige kjøretøy krever.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:15
Alt som produseres forurenser, og en røff antakelse er at 500 kg Karo alltid vil forurense 5 ganger mindre enn f.eks en 2500 kg EQC.
Det kommer ann på produksjonen og materialer!

En stor fabrikk med grønn energi og batterier med lite skadelige metaller, vil ikke ha samme miljøbelastning som en liten fabrikk uten dette.

En kan nok ikke bruke ren gangetabell.

Antagelig vil rimelige elektrokonversjoner av gamle biler/ motorsykler være en god overgangsløsning. Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up, mer av dette kan være lurt.

Øyvind.h

All ære til de som klarer seg med en 500kg bil i husholdningen. For at vi skal klare oss med en bil må den pt veie rundt 2,5 tonn. Til gjengjeld frakter den inntil 7 pers rundt i Norge og nord-Europa problemfritt. Mtp produksjonsutslipp og innsatsfaktorer vil miljøbelastningen øke kraftig om vi dobler til 2-bils husholdning, selv om forbruket på mange turer kunne vært lavere med en liten bil i tillegg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:27Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up

Tenker du på VW ombygging, eller tilbyr de et kit inkl. tilgang til programmering?

Har nemlig veldig lyst på e-Up inside min Fiat X1/9. Gjerne inkludert bremseteknikken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 16:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:27Vag kommer jo med et sett basert på nye E-up

Tenker du på VW ombygging, eller tilbyr de et kit inkl. tilgang til programmering?

Har nemlig veldig lyst på e-Up inside min Fiat X1/9. Gjerne inkludert bremseteknikken.
Se her: https://electrek.co/2019/09/05/vw-electric-conversion-classic-beetles-first-prototype/
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Så den på IAA. Vakkert,  men idiotisk dyrt.

Kjørte til sammenligning en ombygget 2CV og det var lite lystig med bilens totale mangel på krengestabilitet og antikke kjøreegenskaper. Var glad når etappen var unnagjort og vi fikk tilbake Cee SAM.

X 1/9 derimot har kjekke kjøreegenskaper og chassis og utseende til å takle e-Up drivverk.

Siden du er her, hva tror du forbruker minst gummi? Podbike, eller Tesla X på 19" dekk?

Jeg vil tro at det ville vært bedre å hatt en Podbike i tillegg til X'en og brukt den til all småkjøringen selv om det betyr enda et ekstra kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gardin

Hvordan hjelper det gummiplantasjearbeiderene om vi kjøper mindre bildekk? Plantasjejobben er nok den beste jobbmuligheten de har, og kanskje den eneste? Å ta levebrødet fra folk løser ingenting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA