Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salto ladeboks - relè ping pong med planlagt avgang

Startet av Snowjoggs, fredag 03. januar 2020, klokken 21:52

« forrige - neste »

Snowjoggs

Hei

Har carport og salto ladeboks vegg i vegg med soverommet så hører godt når relét slår inn og spenningen går på når lading enten starter eller klargjørs.

Etter jeg altiverte planlagt avgang så har den begynt på helt vilkårlige tidspunkt å koble av/på relé, kan gå 5min så dunk-dunk og så 5min til. Utrolig plagsomt da det smeller godt, ellers lader den jo slik den skal og er ferdig til planlagt avgangstid. Er dog noe bekymret for at denne konstante aktiver/deaktivering av lader kan skade lader eller enda verre bilen på lang sikt? Noen andre som har opplevd det samme?

Har forøvrig sentry mode aktivert men har den stilt av hjemme så bilen «sover» normalt hjemme.

sjokomelk

Hvis kontaktoren i ladestasjonen din ikke tåler mer enn 365 til/frakoblinger i året, så har du et ganske stort problem. I samme gate som hvis lysbryteren på badet ditt ikke vil tåle mer enn kanskje 50 trykk før den går i stykker og må skiftes. Eller at blinklysreléet i bilen din bare kan blinke 200 blink før det er kaputt. :P

Kontaktorer av den typen som er i ladebokser (og egentlig alle steder) er lagd for ganske mange tusen til/frakoblinger uten å bli ødelagte. Så du kan bare puste med magen og ta livet helt med ro.

Bilen ber ladestasjonen om å koble til strømmen sånn at den kan sjekke om det er 1-fas eller 3-fas tilgjengelig, og så beregne starttid ut i fra dette. Ladestasjonen gir bare beskjed om hvor mange ampere som er tilgjengelig, men for å se hva slags spenning og antall faser som finnes, så må strømmen kobles til.

Dette er helt normal oppførsel og ikke skadelig for hverken bilen eller ladestasjonen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Wibla

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34
Eller at blinklysreléet i bilen din bare kan blinke 200 blink før det er kaputt. :P

Nå må du slutte, har du aldri kjørt BMW eller Audi?
2018 Tesla Model S 75D

castortroy

Har også Salto lader. Den har aldri sviktet og lader godt. Merker også den kicker inn med lyder idet jeg kobler bilen på og av og til etter å ha stått koblet på i flere timer. Har aldri tenkt over at det kan skade noe med bilen eller noe annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA