Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å kjøpe i3

Startet av Krok, lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

Krok

Vi er en familie på 4 som har en ioniq som bil 1. Må bytte diselbilen og ønsker å skaffe elbil nr 2. Ioniqen fungerer bra til det meste, men jeg er ikke komfortabel med den når jeg kjører på usaltet, isete vintervei + over Røldalsfjellet vinterstid. Turen over fjellet tar jeg 1-3 ganger i uken så bilen må takle snø og is godt for å være aktuell 😊 Er i3 en bil dere kan anbefale til dette bruket?

02jan

Kjørte nylig åmotveien , Røldal over til Haukeli med min mellomstore tyske crossover , som passer perfekt til denne type vei. Da bakkeklaring, 4x4 og ekte adaptive LED hovedlys (noe min i3 skulle ha, men hverken LED hoved eller adaptiv sving fungerte i praksis , mulig forbedret på siste årsmodell?

I3 på svingete , isete røffe vinterveier 80 sone i høyfjellet, vil jeg si i3 definitivt ikke passer til. Spesielt med 4 i bilen, barn i baksete og kanskje løse ski klemt inn ?
Personlig ville jeg syntes det hadde vært svært artig å kjørt en i3 ( ikke en egen), på disse veiene - men da uten passasjerer.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Kan være enig i den vurderingen av i3. På veier med mye svinger og ujevn vegbane er ikke i3 helt optimal. Forsøkte å holde følge med en i-pace på samme strekningen nylig, og da merket jeg at kjøreegenskapene ikke føltes trygge i hastighet rundt 80 km/t. Dessuten er det så liten sidestøtte i setene at man nærmest må klamre seg til rattet. Men senker man hastigheten i de dårligste partiene med mye svinger så er det behagelig å kjøre med i3 både sommer og vinter på norske landeveier. Siste modell har matrise LED, så lysene er det ikke noe å si på.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 15:48
Kan være enig i den vurderingen av i3. På veier med mye svinger og ujevn vegbane er ikke i3 helt optimal. Forsøkte å holde følge med en i-pace på samme strekningen nylig, og da merket jeg at kjøreegenskapene ikke føltes trygge i hastighet rundt 80 km/t. Dessuten er det så liten sidestøtte i setene at man nærmest må klamre seg til rattet. Men senker man hastigheten i de dårligste partiene med mye svinger så er det behagelig å kjøre med i3 både sommer og vinter på norske landeveier. Siste modell har matrise LED, så lysene er det ikke noe å si på.

Ikke lett å holde følge med en i-pace nei  :) utrolig morsom å kjøre på svingete vei. Krenger ikke overhode og det er bare å dra på det du tør...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Samco


Krok


B_Tesla

i3 er en topp bil.... i byen. Og der bor den godt. Går som en kule, og sitter så lenge det ikke er snø. Men den er litt som en go-kart. Kort avstand mellom akslingene og et hjul i hvert hjørne. Snurrer veldig lett på is.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

turfsurf

Sitat fra: B_Tesla på søndag 06. oktober 2019, klokken 22:01
i3 er en topp bil.... i byen. Og der bor den godt. Går som en kule, og sitter så lenge det ikke er snø. Men den er litt som en go-kart. Kort avstand mellom akslingene og et hjul i hvert hjørne. Snurrer veldig lett på is.
Siden i3 har ett hjul i hvert hjørne er ikke akselavstanden så veldig liten. Den er f.eks større enn på ca 2000 e-klasse og mange andre større biler. Den har og en veldig god ESP / antispinn som holder bilen stabil. Vi har hytte 25 mil unna, og kjører ofte i3 dit, det er null problem. Den har også store hjul (diameter), så takler ujevnheter mye bedre enn andre småbiler.

Men ja, den har bakhjulstrekk, høyt moment og responsiv styring og oppfører seg deretter. Selvfølgelig mere avslappet med en firehjulstrekker med slappere oppsett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Akkurat det med store, smale hjul og bakhjulsdrift er det jeg kanskje liker aller best med i3. Det er tydelig at VW har hatt den i tankene mår de designet ID.3. Med gode dekk skal det være veldig vanskelige forhold før man står fast med i3.

Ingeniøren

Morsom bil og snur på en 5-øring som det heter. Savner den litt når jeg er på trange steder må jeg innrømme...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mr Oizo

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2019, klokken 06:51
Siden i3 har ett hjul i hvert hjørne er ikke akselavstanden så veldig liten. Den er f.eks større enn på ca 2000 e-klasse og mange andre større biler.
Stemmer ikke, w210 har 283 cm og i3 257 cm. Men det er vel vanskelig å få noe mer akselavstand ut av 4m lang bil.

turfsurf

Sitat fra: Mr Oizo på mandag 07. oktober 2019, klokken 09:27
Stemmer ikke, w210 har 283 cm og i3 257 cm. Men det er vel vanskelig å få noe mer akselavstand ut av 4m lang bil.
Da husket jeg feil, beklager. Men poenget står siden W210 er over 80cm lengre men har kun 26cm lengre akselavstand.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: Samco på lørdag 05. oktober 2019, klokken 20:38
I3n er en nervøs bil på is

Jeg har måtte gjøre en relativt heftig unnamanøver (tenk: elgtest) på snødekt veibane i ca. 70km/t og kan si at når det først gjelder, så er den ikke så ille som man får inntrykk av i starten.

Så til tross for at jeg også syntes at den føles som den går på stylter på islagt veibane, så responderer bedre enn forventet når alt kommer til alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA