Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken RFID til hvor?

Startet av morrun, lørdag 05. oktober 2019, klokken 11:17

« forrige - neste »

morrun

Hei.
Har kjørt Leaf siden 2017 og har hatt èn stykk RFID; elbilforeningens ladebrikke. Har sett mange slite med mobilløsninger, men vi har (bank i bordet) alltid brukt RFID og ALDRI hatt trøbbel med å sette i gang lading med den. Det har jo vært noen tilfeller av feil ved laderen, men det har ikke hatt med betalingsløsning å gjøre. Èn gang måtte jeg skru passasjersetet i Leaf`en helt ut for å finne den igjen, men heller det enn å sjanse på betalingstrøbbel.

Nå har vi avansert til Tesla 3. Med den øker vi rekkevidde og vi vil gjerne ha tilgang til det stadig økende nettverket av "lynladere", så som Ionity sine, for eksempel. Det er kanskje flere man bør ha for å dekke Norge også? Etter hva jeg har hørt, fungerer ikke elbilforenings-RFID`en der. Har søkt, men ikke funnet hvilken brikke de godtar. For øvrig er nå Sverige og Danmark innenfor rekkevidde. Hadde vært greit å "bunkre" opp med de RFID-brikkene som det er viktig å ha også internasjonalt, men først og fremst her i Norge.

Kan noen lage en liste over hva jeg behøver, gjerne med lenke til hvor man bestiller/registrerer seg?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Amatøren

Noen har du vel fra før:

Fortum Kun via app nå.
Grønn Kontakt
Bilkraft (BKK, Lyse,..)
Circle K (får med EON og Virta på kjøpet) Registrering via app.

Lading i Sverige - Samletråd.

Lading i Danmark - Samletråd.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Noen vil no svare plugsurfing, men vi har gjort som følger:

To stk brikker fra Elbilforeningen, en til hver bil.

Registrert oss og lagt inn brikke hos:

- Grønn kontakt (fakturaavtale, og lagt inn coop-rabatt)
- Fortum (registrert kort tror jeg)
- Bilkraft, dekker BKK og Lyse (Hordaland/Rogaland)
- Circle K, dekker alle ladestasjoner hos Circle K OG Ionity!

I tillegg har jeg lagt inn Easypark app for å kunne parkere diverse steder og lade på e-On i Danmark (og faktisk også noen i Norge). Har hørt at Circle K også dekker e-On, men visste ikke det i sommer.

Altså forholder vi oss kun til Elbilforeningen sine brikker og Easypark app. Tror ikke det kan bli stort enklere enn dette med de håpløse løsningene som finnes i dag.

elektro

#3
Finnes det én brikke som dekker både Grønn Kontakt, Fortum, Ionity, Circle K og gjerne også BKK, mf. uten å være betalende medlem noe sted? 🙂

(Spør for en venn. Har selv Elbilforeningen sin brikke i e-golfen og Audi sitt kort pluss Fortum brikke i e-tron. Er noe forbasket rot hele opplegget..)

EDIT: @gr Gode tips!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

TB

Så lenge en kan lese av id nr til brikken kan den registreres hos de fleste leverandører. Elbilforeningen sin brikke er ikke unik i så måte, og er ikke koblet til medlemsskap i foreningen.

Men, det kan være satt ulike begrensinger på gyldige id nr, for å unngå like brikker i systemet, her må en bare forsøke.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

morrun

Takk for info. Visste ikke at elbilforening-brikken kunne brukes på circle K. Ionityladerne står vel ofte i tilknytning til circle K, betyr det at elbilforenings-brikken KAN fungere på Ionity likevel?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

DeepFu

Så en Allego - lader i Tyskland med mulighet for å bruke kontaktløs betaling med kort, google-pay, apple-pay ++. Det MÅ bare komme som standardløsning rundt om. Det eller at man registerer bilen på et vis og at det bare blir plug and play som på Tesla.
Har nå CK, GrønnKontakt, Fortum, elbilforeningen, PlugSurfing, NewMotion, Alperia og InCharge.. I tillegg til appene Ionity og Juicepass fra EnelX. Og så er det en måned i året jeg har bruk for alt dette.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

geear

#7
Sitat fra: morrun på lørdag 05. oktober 2019, klokken 17:30
Takk for info. Visste ikke at elbilforening-brikken kunne brukes på circle K. Ionityladerne står vel ofte i tilknytning til circle K, betyr det at elbilforenings-brikken KAN fungere på Ionity likevel?
Ikke lest innlegget mitt over altså? ;) vi bruker Elbilforeningen sin på Ionity, ved å være registrert hos Circle K. Forholder oss i praksis kun til den brikka hos alle vi bruker.  :+1:

Medlemsskapet på den ene hos Elbilforeningen er utgått forøvrig, så det betyr ikke noe.  :laugh:

morrun

Sitat fra: gr på lørdag 05. oktober 2019, klokken 20:17
Sitat fra: morrun på lørdag 05. oktober 2019, klokken 17:30
Takk for info. Visste ikke at elbilforening-brikken kunne brukes på circle K. Ionityladerne står vel ofte i tilknytning til circle K, betyr det at elbilforenings-brikken KAN fungere på Ionity likevel?
Ikke lest innlegget mitt over altså? ;) vi bruker Elbilforeningen sin på Ionity, ved å være registrert hos Circle K. Forholder oss i praksis kun til den brikka hos alle vi bruker.  :+1:

Medlemsskapet på den ene hos Elbilforeningen er utgått forøvrig, så det betyr ikke noe.  :laugh:

Joda, men misforstod. Takk så mye for svar.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Kvikken

#9
Jeg har registrert elbilforeningens brikke hos alle aktører. Det var vel en periode man ikke kunne gjøre det på en av aktørene og derfor har jeg 2 brikker som kan brukes hos alle.

Det var noe annerledes før men når jeg kjøpte ny bil og fikk ny brikke fra elbilforeningen var det veldig enkelt å registrere den hos alle. Circle K var en av de enkleste.

Et lite tips:
Hvis du har en RFID brikke fra Grønn Kontakt og ønsker å bruke den hos alle men ikke vet RFID så kan du bruke NFC på mobilen til å lese av den og så legge hos alle.

Trond Mjøs

Eg mistenkjer at mange ulike rfid-brikker kan nyttast. Er det nokon som har prøvd Yale doorman brikke, eller rfid bankkort? Ein kan jo lesa ut nummeret på brikka ved hjelp av app på mobilen.

Joltus

Hos hvertfall fortum får du kun lagt inn brikker som er innafor et spekter av id.

F. Eks brikker de har fått fra elbilforeningen at kan brukes. Men de slettes ikke når et medlemsskap evt slutter.

Flere av de andre tillater de fleste brikker.

morrun

#12
Sitat fra: Amatøren på lørdag 05. oktober 2019, klokken 15:28
Noen har du vel fra før:

Fortum Kun via app nå.
Grønn Kontakt
Bilkraft (BKK, Lyse,..)
Circle K (får med EON og Virta på kjøpet) Registrering via app.

Lading i Sverige - Samletråd.

Lading i Danmark - Samletråd.

Hvor i himmelens navn(!) kan man legge inn RFID inne på "bilkraft" (BKK) sin nettside som det lenkes til?! Blir så fort frustrert når slike registreringssider ikke funker som forventa. Får lagt inn kort, men finner ingen plass hvor brikke kan registreres.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Roy Aasen

Fra Bilkraft-appen er det iallefall uten videre mulig.

Amatøren

Ja, som Roy Aasen skriver, app.

Ser nå at brikkeregistrering kun går i app. Beklager.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA