Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Extralys på kona

Startet av Roy Aasen, fredag 04. oktober 2019, klokken 20:35

« forrige - neste »

Roy Aasen

Monterte mer lys på bilen idag. Var lei av å se elgen i siste øyeblikk. Fikk en av disse langbeinte inn i siden på bilen på ettersommeren og det ønsker jeg å unngå så langt det går.
Altså mer lys! Har kjøpt en ledbar som gir relativt bra sidelys, som var viktig. Bilens langlys er gode nok som de er, kun spredningen er for dårlig. Jeg kjører hovedsaklig på veier med lite trafikk og stort sett alltid i mørket.
En test ikveld viser at det ble ikke så rent lite bedre. Justert høyt for å unngå mye lys for nært bilen.

Ble noen styggord før jeg fikk jukket kabelen igjennom, men kona ga meg en hjelpende hånd. Koblet uten bryter. Er ikke vakkert, men her går sikkerhet foran skjønnhet.






stogdan

Har du mulighet for å poste et bilde av hele fronten, sladd gjerne skiltet. Vil bare se hvordan det ser ut sammen med de originale.
2020 Hyundai Kona Electric

Roy Aasen


Clips

Er enig i at det ikke var direkte vakkert men skjønner jo argumentet ditt. Hva med ryggelys, har du laget noe der? Jeg vurderer å bestille noen ledstriper å montere på undersiden av skjermen/støtfangeren. Dersom noen har laget noe slik så setter jeg pris på bilder og erfaring.

Roy Aasen

Jeg rygger aldri, fritt etter  Fleksnes 🙂.

..men nei, ryggelyset har jeg ikke tenkt på, få nok lov til å være som det er.

Guljfesk

Koblet du bare rett på 12v batteri og strømtjuv på +for orginal fjærnlys?

Eller er det canbus på kona?:) (lei av å ikke se elgen selv)

tuono

Hei.
Hvordan gjorde du det med gjennomføring av kabelen i fronten? Klarer ikke helt å se det ut i fra bildene.

Roy Aasen

Koblet rett på batteriet. Kabling var ferdig med skikkelige ringkabelsko og sikring. Loddet på en kabelbit på pluss ved lampekontakten for å få styrestrøm til releet. Oppskriften fikk jeg hos Hyundai-forhandleren. (Sulland i Kongsvinger, de hadde montert slik på en kundebil)

Gjennomføring for kabel  er ment å ikke være så synlig😊. Gått inn i siden på en originale skiltholderen. "Frest" ut med et bord kun så mye at kabelen akkurat kommer i klemm mellom støtfangerplast og skiltholderen. Hull er borret i støtfangeren ca 5 cm fra kanten mot midten av bilen.

I sammenhengen: 3 x obs  og Achtung.
No.1:
Hullborring i støtfangeren må gjøres med ytterste forsiktighet. Det er kabling eller slanger rett på innsiden i tillegg ca umulig å se fra innsiden i motorrommet.

No 2.
Jo større og tyngre bar som monteres jo større er sjansen for at denne vil riste på dårlig veg. Min er liten og lett så jeg merker det ikke.
Skal du være hundre prosent sikker så er det av med støtfangeren og montere forsterkningsplater på innsiden.

Med tålmodighet og en nennsom hånd (+ en hjelpende hånd) så går fint. Er du ikke sikker....bruk Hyundai-forhandleren.

tuono

Du skal ha takk for gode tips og råd.  :+1:

OlavEmil

Gamal tråd, men eg ser ingen grunn til å starte ny tråd når temaet alt finst.

Skal montere ledbar på Konaen til foreldra mine. Føler meg trygg på kopling, trening av kablar osv, men eg har ikkje funne ut korleis eg får av skiltet die å montere skiltbrakett. Ingen synlege festepunkt, og ingen klips e.l. for å plukke ut sjølve skiltet, som eg er van med frå andre bilar. Einaste eg kom fram til var at eg kunne flytte skiltholdaren eit par cm til venstre, men utan at han løysna frå bilen av den grunn. Så vart far min kald og lei, så eg må sjå nærare på det utan han på fredag.

Sidan du alt har gjort det på din, er det jo mykje greiare å spørje her enn å prøve og feile sjølv. Kva er rett framgangsmåte her?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Roy Aasen

Mien skilt  er holdt på plass av en plastlist nede på skiltet. Hvis du klikker på det første bildet, så ser du der det står Moldebil..denne stripen er klipset på plass og holder skiltet.
(Er vel fort gjort å knekke ett eller to av disse klipsene)

Bak skiltet er den (4?) skruer som holder skiltplaten. Ned med den så finner du flere litt grovere skruver, da får du løsnet den delen som sitter mot karroseriet.
Fest den igjen med flere skruer..vær forsiktig..plasten er ikke tyk og har ikke allverdens hold. 

(Som jeg har nevn før...er ledbaren litt tung..så ville jeg tatt av støtfangeren og last forsterkninger på baksiden i rustfri plate)

OlavEmil

Sjå der ja. Du har sånn skiltramme som eg er van med. Den til foreldra mine har heil"støypt" skiltramme, utan noko som kan plukkast av og opnast som eg kan sjå. Rart.

Det beste er nok å plukke av fangaren, ja. Men då blir det brått ein større operasjon. Skulle jo helst hatt verkstadsmanualen òg då, så ein får full oversikt over alt av skruar og klips som skal av.

Takkar for svar. Eg får sjå nærare på det til helga.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA