Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død MCU

Startet av Kramzz, fredag 04. oktober 2019, klokken 20:03

« forrige - neste »

Kramzz

Sitat fra: JorEl på mandag 07. oktober 2019, klokken 23:16
Sitat fra: eKramer på mandag 07. oktober 2019, klokken 19:14
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Gratulerer med nyere versjon av bilen din.  :+1:
Takk :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Sandvika

10.000kr spørsmålet forblir hvorvidt denne "f" versjonen har større/bedre/utskiftbart minne og/eller om de løst dette på firmware siden...




Haralda

Får håpe det er på firmware siden... De oppgraderte ihvertfall firmware ved oppgradering til 4G denne uken så får håpe det også fikset dette problemet.

Muffinman

Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:52
Jøss, ja, da er jeg enig, kunne sendt alt til /dev/null. Det utskiftbare minnekortet har jeg ikke hørt om før, skulle tro det var trøbbel med det også, der må det da være mye mer data som skrives. Hvor sitter dette? I MCU eller et annet sted? På min bil gikk "minnet fullt", så alt gikk i stå (den akkumulerte ikke kilometerstand engang), og da må det ha vært minnekortet, ikke den pålodda minnebrikka? Er ikke det i så fall litt spesielt om den skriver kilometerstand til et utskiftbart minnekort?
https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q&t=523s

Du ser hvor minnekortet sitter fra 9:30 i videoen. De legger neppe kilometerstanden mm på det. Det er vel også RAM på denne MCU`en og tidligere kunne vel til og med triptellere som ikke var resatt på en stund gjøre at dette minnet ble lagt beslag på. Da var løsningen å nulle ut, resette hovedenhet mm. Slike ting tyder vel på programvare som ikke ville bestått enhver validering :)

Muffinman

Mer detaljert info om problemstillingen:
https://insideevs.com/news/376037/tesla-mcu-emmc-memory-issue/

Musk anerkjenner problemstillingen selv om Tesla har visst om den i mange år uten å gjøre noe:
https://twitter.com/elonmusk/status/1183081171644628992


Texans

Er det noen som vet om de nye mcu som blir satt inn er med en bedre/større brikke?

mthoring

Sitat fra: Texans på fredag 18. oktober 2019, klokken 22:24
Er det noen som vet om de nye mcu som blir satt inn er med en bedre/større brikke?

Dobbel størrelse på MCU2.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Men du får ikke MCU2 om Tesla skifter MCU1 med eMMC havari. Spørsmålet er om MCU1 har samme størrelse. Softwaren er blitt såpass stor etterhvert at wear-levelling ikke fungerer bra med bare 8GB kapasitet og det er et problem i seg selv som kan framskynde havari - selv om loggingen er redusert.

mthoring

Har ikke lest noe om at MCU1 kommer med mer enn 8GB. Det mest fornuftige er vel at de slutter å logge til emmc, samt går over til kun MCU2 ved bytte av MCU.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

JorEl

Tror det hadde blitt veldig god reklame for Tesla og la uheldige MCU1-eiere, få en ny MCU2! Tenk hvor deilig det ville vært å få MCU-crash og få oppdatert bilen sin.

I det minste burde man få sjansen til MCU2oppgradering til en god pris.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Nå har det vel vært mye frem og tilbake med oppgradering til MCU2, og foreløpig er beskjeden fra Tesla at det ikke er mulig. Om det er av logistikk- eller kapasitetsmessige hensyn vet jeg ikke.

Uansett tenker jeg at det er galematias å koste på 5 lapper for oppgradering til 4G på de gamle MCU`ene som kan ryke når som helst. Når man må bruke opp mot 30k på å bytte etter et slik havari er det bortkastet, for det byttes jo til enhet med 4g inkludert i den prisen.

JorEl

#41
Ikke for å mase, men jeg synes Tesla burde lage en oppgraderings-pakke for de med MCU1. Da hadde man tatt to fluer i en smekk, eller 3 siden man får 4G. Det er jo ikke no farlig for Tesla og la kundene få kjøpe til kostpris+f.eks 1arbeidstime. Tesla hadde ungått mye fremtidig "gruff" og de hadde vist seg som det selskapet de er; fremtidsrettet og kundevennlig.
Edit; De som får en MCU ødelagt må selvfølgelig få den nyeste modellen. Go Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øggen

Bytte til MCU2 skal visst ikkje være mulig, men det har vi vel hørt Tesla sagt før 😂

https://www.tocn.no/2019/10/oppgradering-av-mcu1-til-mcu2/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

alda

Sitat fra: HKS på mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Det ryktas att Tesla har tagit tag i detta nu, och i senaste uppdateringen har de gjort något som gör att loggingen begränsas betydligt, jag citerar från en FB-grupp:
Can confirm that firmware 2019.32.12.7 which is rolling out now does actually help in reducing logging on MCU1 cars. It actually stops syslogd completely when car is stationary.--
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Klykken

Hvordan har vedkommende funnet ut dette?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA