Skrevet av Emne: Død MCU  (Lest 4157 ganger)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Død MCU
« Svar #15 på: søndag 06. oktober 2019, klokken 09:03 »
Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

1000kwh

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: søndag 06. oktober 2019, klokken 09:25 »
Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Står det LTE øverst på storskjermen så har du jo det

eKramer

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: søndag 06. oktober 2019, klokken 09:51 »
Dette høres jo veldig bra ut🙂 Takk for svar🙂
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

BMW850

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 10:40 »
Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader. Alt uten barneseter og ekstra alarm.
Levert 30.04.2014

HKS

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50 »
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Tesla Model S 90D

eKramer

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 13:15 »
Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?

Jeg fikk dekket drn da jeg har garanti til 2021 eller 176000km🙂

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 17:04 »

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eKramer

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #22 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 19:14 »
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #23 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 22:08 »

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

JorEl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #24 på: mandag 07. oktober 2019, klokken 23:16 »
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Gratulerer med nyere versjon av bilen din.  :+1:

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #25 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 01:56 »
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.

Jeg har helt klart fått vite her at det er kernel-loggen til Linux (og tilsvarende) som det er snakk om på denne enheten, ikke loggene til Teslas applikasjoner som kjører på denne Linuxen. Det var på denne bakgrunn at jeg svarte det jeg svarte. Jeg kan ha blitt feilinformert og/eller missforstått, men de kan uansett skru av kernel-/system-loggene for å redusere skriving til denne minnebrikken.

Loggene for hva som skjer med selve bilen er det klart de må ha, men de oppfattet jeg det som ble logget til ett annet minne/system i bilen. Dersom dette er feil, og også disse blir skrevet til samme brikke, så er det desto større grunn til å utføre en eller flere av de nevnte endringene av bilens konstruksjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Død MCU
« Svar #26 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 06:36 »

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Det er feilkonstruert i form av at solid state har begrenset med skrivesykluser som er kjente verdier, og Tesla har ikke tatt hensyn til dette. De skulle enten benyttet en enhet som hadde vesentlig lengre levetid, byttet til en type som var lett utskiftbar eller logget mindre. Alternativt kunne de logget til minne med batteribackup og flushet komprimert til permanent lagring ved poweroff.
« Siste redigering: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 06:39 av turfsurf »
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #27 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:37 »

De dataene skrives til et utskiftbart minnekort, ikke eMMC`en. Og MCU vil fortsette å fungere om minnekortet svikter. Det som skrives til eMMC er OS-logger. Man kan kanskje sammenligne det med at operativet snakker med seg selv, og logger det.

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #28 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:52 »
Jøss, ja, da er jeg enig, kunne sendt alt til /dev/null. Det utskiftbare minnekortet har jeg ikke hørt om før, skulle tro det var trøbbel med det også, der må det da være mye mer data som skrives. Hvor sitter dette? I MCU eller et annet sted? På min bil gikk "minnet fullt", så alt gikk i stå (den akkumulerte ikke kilometerstand engang), og da må det ha vært minnekortet, ikke den pålodda minnebrikka? Er ikke det i så fall litt spesielt om den skriver kilometerstand til et utskiftbart minnekort?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #29 på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:55 »
De første mcu var faktisk feilkonstruert. Til de fikset dekslene som ledet luft etc.