Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død MCU

Startet av Kramzz, fredag 04. oktober 2019, klokken 20:03

« forrige - neste »

elektrolux

Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. oktober 2019, klokken 09:03
Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Står det LTE øverst på storskjermen så har du jo det

Kramzz

Dette høres jo veldig bra ut🙂 Takk for svar🙂
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

BMW850

Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

HKS

De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Tesla Model 3 Long Range

Kramzz

Sitat fra: BMW850 på mandag 07. oktober 2019, klokken 10:40
Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?

Jeg fikk dekket drn da jeg har garanti til 2021 eller 176000km🙂
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Amoss

Sitat fra: HKS på mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Model S 85D

Kramzz

Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

geear

Sitat fra: Amoss på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:04
Sitat fra: HKS på mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.

JorEl

Sitat fra: eKramer på mandag 07. oktober 2019, klokken 19:14
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Gratulerer med nyere versjon av bilen din.  :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: gr på mandag 07. oktober 2019, klokken 22:08
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.

Jeg har helt klart fått vite her at det er kernel-loggen til Linux (og tilsvarende) som det er snakk om på denne enheten, ikke loggene til Teslas applikasjoner som kjører på denne Linuxen. Det var på denne bakgrunn at jeg svarte det jeg svarte. Jeg kan ha blitt feilinformert og/eller missforstått, men de kan uansett skru av kernel-/system-loggene for å redusere skriving til denne minnebrikken.

Loggene for hva som skjer med selve bilen er det klart de må ha, men de oppfattet jeg det som ble logget til ett annet minne/system i bilen. Dersom dette er feil, og også disse blir skrevet til samme brikke, så er det desto større grunn til å utføre en eller flere av de nevnte endringene av bilens konstruksjon.
Model S 85D

turfsurf

#26
Sitat fra: HKS på mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Det er feilkonstruert i form av at solid state har begrenset med skrivesykluser som er kjente verdier, og Tesla har ikke tatt hensyn til dette. De skulle enten benyttet en enhet som hadde vesentlig lengre levetid, byttet til en type som var lett utskiftbar eller logget mindre. Alternativt kunne de logget til minne med batteribackup og flushet komprimert til permanent lagring ved poweroff.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Sitat fra: gr på mandag 07. oktober 2019, klokken 22:08
Sitat fra: Amoss på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:04
Sitat fra: HKS på mandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.
De dataene skrives til et utskiftbart minnekort, ikke eMMC`en. Og MCU vil fortsette å fungere om minnekortet svikter. Det som skrives til eMMC er OS-logger. Man kan kanskje sammenligne det med at operativet snakker med seg selv, og logger det.

geear

Jøss, ja, da er jeg enig, kunne sendt alt til /dev/null. Det utskiftbare minnekortet har jeg ikke hørt om før, skulle tro det var trøbbel med det også, der må det da være mye mer data som skrives. Hvor sitter dette? I MCU eller et annet sted? På min bil gikk "minnet fullt", så alt gikk i stå (den akkumulerte ikke kilometerstand engang), og da må det ha vært minnekortet, ikke den pålodda minnebrikka? Er ikke det i så fall litt spesielt om den skriver kilometerstand til et utskiftbart minnekort?

Hodetelefoner

De første mcu var faktisk feilkonstruert. Til de fikset dekslene som ledet luft etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA