Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har Tesla "drømmebatteriet"?

Startet av trondhla, mandag 09. september 2019, klokken 21:51

« forrige - neste »

trondhla

Har Tesla batteriet over alle batteri på gang snart:
https://electrek.co/2019/09/07/tesla-battery-cell-last-1-million-miles-robot-taxis/

Batteri sertifisert for 1 609 333 km (1 million miles) og/eller 6000 ladesykluser eller som de skriver:
"We conclude that cells of this type should be able to power an electric vehicle for over 1.6 million kilometers (1 million miles) and last at least two decades in grid energy storage".

Per nå er det kun på forskningsstadiet men derifra til din bil kan veien være kort.

Handyman

Sitat fra: trondhla på mandag 09. september 2019, klokken 21:51
....Per nå er det kun på forskningsstadiet men derifra til din bil kan veien være kort.
Eller som oftest veldig lang. Det har vært utallige artikler om batteriteknologier på forskningstadier, og så blir det stille.
Tesla er nok laangt forbi forskningstadiet hvis dette er rett rundt hjørnet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på mandag 09. september 2019, klokken 23:01
Eller som oftest veldig lang. Det har vært utallige artikler om batteriteknologier på forskningstadier, og så blir det stille.

Dette har du helt rett i ja. Men de aller fleste av disse vi hører om kommer enten i fra forskere som arbeider selvstendig, eller oppstartselskap (ofte da skapt av forskere som jobber selvstendig) som prøver å tiltrekke seg investorer og/eller potensielle kunder.

I dette tilfelle er det en forsknings-lab som samarbeider med Tesla, og som tydeligvis har jobbet *på bestilling* fra Tesla. Så her er "kunden" alt tilstedte, pengene like så, og batteriet dekker hva "kunden" har ønsket seg.

Så i dette tilfellet er nok veien fra lab til produksjon mye kortere enn det vi normalt ser.

Men som du også er inne på, så er nok ikke dette det første "kunden" hører om dette batteriet, så Tesla kan alt ha jobbet en stund med å kommersialiser dette batteriet før vi nå hører om det...
Model S 85D

Porsgrunn

I tillegg til det Amoss sier over vil jeg legge til at dette kommer fra en som ikke er hvemsomhelst i litium batteri verdenen. Jeff Dahn er en av de viktigste bidragsyterne til at vi er kommet dit vi er i dag.

https://www.dal.ca/diff/dahn.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Dahn

Professor Dahn har historisk heller ikke kommet med påstander det ikke er grunnlag for. Tvertimot har han alltid vært åpen om usikkerhet og begrensninger.

Er det noen jeg tror på når de sier de nærmer seg en ny og bedre løsning så er han blant dem.

JorEl

Onkel Trev forteller først om den ny patenten på vindusvisker, så batteriene(the holy grail), og så Plaid. :+1: https://youtu.be/eb73eYBzMk4?t=1148
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA