Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Risting etter omlegging til vinterdekk

Startet av Andreas Brunstad, fredag 04. oktober 2019, klokken 19:48

« forrige - neste »

Andreas Brunstad

Hei!
Fikk lagt om til vinterdekk i går av et firma i Moss. Valgte 19" av hensyn til rullemotstand og ikke staggered oppsett.

Nå rister bilen i så og si alle hastigheter.
Når jeg setter tenna nærme hverandre så kjennes detut som jeg hakker tenner av kulde, men varmeapparatet står på  8). Kaffekoppen har fine ringer hvor den danser rundt, og dekkposene skjelver som aspeløv.

Hva kan dette være? Skulle jo være avbalansert og greit, kjøpte nye dekk og felg i pakke. Kan ikke pendle 40k i året slik..

sommeroppsettet var 21"staggered helt uten problemer.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jambo

#2
Høres akkurat ut som da jeg fikk feilproduserte dekk som ikke var helt runde på min bil. Fant ikke ut hvilket det var, men fikk alle nye i et annet merke av forhandler som erstatning etter flere forsøk på balansering av dekkene. Når de er "out of round" er det ikke mulig å balansere ristingen vekk. Kan også selvfølgelig være at det er gjort feil under balanseringen, men klage må du i alle fall gjøre!

Må legge til at dette også skjedde da jeg kjøpte pakke med både nye felger og dekk på dem. Var derfor lett å utelukke at felgene var blitt ødelagte siden de også var nye.

hELgenen

Opplevde også noe lignende. Også da viste det seg å være ikke runde felger. Ta turen innom en dekkforhandler og be dem finne ut av det. Gjennom årenes løp har jeg også opplevd at feil på dekk også kan være en mulig feilkilde. Noen dekk er også lite egnet på enkelte biler og vil kunne oppleves som ustabile. Men beste råd er å gå til en dekkforhandler og søke råd

Andreas Brunstad

Takk for svar! Har sjekket boltene, de sitter alle samen. Skal få sjekket opp balansering og om dekk og felg er runde. Poster oppdatering når jeg får svar 😊

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA