Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med 19" PH turbin felger?

Startet av CookieMonster, onsdag 23. november 2016, klokken 16:37

« forrige - neste »

CookieMonster

Min Tesla er en vanlig S85 fra første produksjonsserien (2013) og har derfor ikke originale Tesla vinterhjul. Jeg bruker 19" PH Turbin felger, og det er sikkert mange flere som har disse felger på sin bil. Når står bilen til reparasjon (skift av hovedbatteri) og Tesla har funnet at samtlige fire felger må erstattes pgå at disse forårsaker vibrasjoner under kjøring og bremsing. De klarer ikke å balansere hjulene på sitt verksted, men har samtidig ikke kommet med  informasjon hvordfor de ikke klare å gjøre det (årsaken), utenom at de sier at felgene er i dårlig stand. Så er det ikke synlige skader utenom noen 'scuff' merker de par ganger fortauet har 'kysset' felgranden ved parkering. Det har ikke skjedd noe utenom det vanlige med velgene. . Det er Michelin max ice dekk på hjulene, og disse er installert i fjør (og balansert!). Selv har jeg ikke merket noe som tilsier hjul ut av balanse, bortsett fra risting i rattet når jeg bremser. Samtidig har jeg registrert tidligere de samme problemer med risting under bremsing med de originale sommerhjul.

Så sitter jeg med følgende spørsmål:
-er det flere som har slike erfaringer med uoriginale felger på Tesla? Hva med PH turbin? erfaringer med disse?
-gjennkjenner noen av dere probleme med risting i rattet?; hva var årsaken, hvordan handterte Tesla
det?

Tony

Cookie Monster

Er det to av oss her inne :P

Har ikke noe risting på min og har bare uoriginale felger sommer og vinter.

Hvis det også rister med org sommerhjul er jo ikke vinterfelgene problemet. Er nok mer sannsynlig kast i skiver, stikkakslinger, eller noe annet i understellet som er problemet.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

CookieMonster

Ja, logikken tilsier jo det; men så har de sjekket hjulene på balanseringsmaskin og sier at de ikke klarer å balansere disse, tvert i mot, de sjal være 'way out'. Jeg forstår det ikke, jeg burde jo ha merket det når jeg kjører bilen?

Muffinman

Føkk, nå ser jeg dobbelt....

To sett PH Turbin her, null problemer. Og to sett Polar pluss ett sett Vossen. Ingen vibrasjoner. Bytter du felger tipper jeg du ikke blir kvitt problemet.

Øggen

Dessuten, om du he fått Tesla til å ta av, og forsøke å balansere uoriginale hjul, så vil ej tru det e historisk. Dei he jo vør meget streng på å IKKJE gjere det tidligere.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

petersv

Er vel ikke værre enn å dra til et tilfeldig dekkeverksted å få de målt oh ev. avbalansert. Koster ikke mange kronene og du slipper diskusjon med Tesla. En slik dokumentasjon fra tredjepart kan de ikke avvise.

minim

hvor mye stein er det i mønsteret på dekkene? Når jeg monterte mine 19" PH felger som var brukt så brukte jeg sikkert to timer på å sitte å pirke stein ut av mønsteret. Dette var fordi jeg skulle være sikker på at det ikke var vibrasjoner i dekkene pga av stein siden jeg da kunne få byttet dem inn hos forhandler igjen (kjøpte dekkene med det forbeholdet). Piggfrie dekk spiser stein og det kan gi ubalanse om du er uheldig.
-vw multivan

Epleskreller

Jeg kjøpte PH Turbin før denne vintersesongen.  Av en eller annen grunn tar fordekket nå borti innerskjermen på venstre side når jeg rygger og svinger venstre.. (dvs. rattet mot høyre..).

Har continental vinterdekk (245/45 R19)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

#8
Mange uoriginale 19" til Model S, inkludert PH Turbin, er 0,5" bredere enn original 19" (dvs 8,5", samme som original 21"). I tillegg har den 5mm lavere innpress. Det bidrar nok litt. Jeg får subbing på samme måte som du beskriver på P85 med disse felgene og Hakka 8, men har ikke hatt det med andre vinterdekk eller noen sommerdekk på samme felg. På original 21" derimot subbet det med PS2. På den nyeste bilen subber det ikke, hverken med original, PH, Polar eller Vossen med enda lavere innpress. Innerskjermene er nok feildesignet, ihvertfall på de tidlige bilene - slik at det så vidt går klar med dekk som er smale for størrelsen. Kan rettes med varmepistol.

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. november 2016, klokken 20:45
Mange uoriginale 19" til Model S, inkludert PH Turbin, er 0,5" bredere enn original 19" (dvs 8,5", samme som original 21"). I tillegg har den 5mm lavere innpress. Det bidrar nok litt. Jeg får subbing på samme måte som du beskriver på P85 med disse felgene og Hakka 8, men har ikke hatt det med andre vinterdekk eller noen sommerdekk på samme felg. På original 21" derimot subbet det med PS2. På den nyeste bilen subber det ikke, hverken med original, PH, Polar eller Vossen med enda lavere innpress. Innerskjermene er nok feildesignet, ihvertfall på de tidlige bilene - slik at det så vidt går klar med dekk som er smale for størrelsen. Kan rettes med varmepistol.

Takk for input! Det er en tidlig 2015 P85D.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

nortrahof

Sitat fra: CookieMonster på onsdag 23. november 2016, klokken 16:37
Så sitter jeg med følgende spørsmål:
-er det flere som har slike erfaringer med uoriginale felger på Tesla? Hva med PH turbin? erfaringer med disse?
-gjennkjenner noen av dere probleme med risting i rattet?; hva var årsaken, hvordan handterte Tesla
det?

Tony

Det du kan prøve, er å "avbalansere" felgene uten at gummien er montert. Da vil det vise seg om felgen er årsaken til feilen?
Det kan også være at felgen ikke er helt i senter når den monteres på navet? Bruker du plastringer for å tilpasse felgen til navtappen, så kan de enten være av feil type for å sentrere hjulet - eller være ødelagt.
Et slikt eksentrisk hjul kan være nærmest umulig å avbalansere.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Hvis det er samme problem med sommerhjulene er nok problemet på bilsiden.

Lynet

Sitat fra: nortrahof på torsdag 24. november 2016, klokken 10:40
Det du kan prøve, er å "avbalansere" felgene uten at gummien er montert. Da vil det vise seg om felgen er årsaken til feilen?
Det kan også være at felgen ikke er helt i senter når den monteres på navet? Bruker du plastringer for å tilpasse felgen til navtappen, så kan de enten være av feil type for å sentrere hjulet - eller være ødelagt.
Et slikt eksentrisk hjul kan være nærmest umulig å avbalansere.

Da kan hjulet være 100% avbalansert, men har høydekast på grunn av manglende sentrering. Og det vil garantert merkes i bilen.
Sett felgen på bilen uten dekk og mål med måleur om det er høydekast på felgen. Kan også gjøres med dekket på, men litt vanskeligere...
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ole Petter

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. november 2016, klokken 20:45
Mange uoriginale 19" til Model S, inkludert PH Turbin, er 0,5" bredere enn original 19" (dvs 8,5", samme som original 21"). I tillegg har den 5mm lavere innpress. Det bidrar nok litt. Jeg får subbing på samme måte som du beskriver på P85 med disse felgene og Hakka 8, men har ikke hatt det med andre vinterdekk eller noen sommerdekk på samme felg. På original 21" derimot subbet det med PS2. På den nyeste bilen subber det ikke, hverken med original, PH, Polar eller Vossen med enda lavere innpress. Innerskjermene er nok feildesignet, ihvertfall på de tidlige bilene - slik at det så vidt går klar med dekk som er smale for størrelsen. Kan rettes med varmepistol.

Hei, veit du om dette er et problem på det jeg antar er en ny modell av disse felgene. https://www.dekk1.no/felger-felg/ph-edition-turbin-ii

Ser det står dimmensjoner 8.0*10''

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA