Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladeproblemer

Startet av jkirkebo, lørdag 11. februar 2012, klokken 18:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Tenkte jeg skulle lage en tråd vi kan bruke til å feilmelde og friskmelde hurtigladestasjoner.

Jeg prøvde å hurtiglade på Rygge i dag, men det gikk ikke. Satte pluggen i bilen og trakk i hendelen, men ingenting skjedde. Det var svært liten motstand i hendelen, virket som om noe hadde gått i stykker inni der. Prøvde mange ganger før jeg ga opp. Har meldt fra til Ishavskraft (skjema på web-siden), mulig det er noen andre som drifter ?

Siden jeg kom fra Drammen og neppe ville klart meg hjem (kjørte jo med mye varme på, siden jeg skulle hurtiglade....) ble det en halvtimes nødlading utenfor Smart Club mens jeg handlet. Etterpå ble det småveier hjem i 60km/t uten varme på. Kom hjem med 8% igjen så jeg kunne nok tatt motorveien, men tok ingen sjanser. Det hadde kanskje gått uten nødladingen også (via småveiene) men jeg gidder ikke sjanse på å dra den ned på 2-3% igjen ;)

Om noen andre passerer kan dere kanskje teste laderen ? Legg ihvertfall ikke ut på langtur som krever denne før den er bekreftet friskmeldt...

Ellers testet jeg BNHs hurtiglader i Ski på vei bortover, den fungerte heldigvis fint. Det ble en omvei på 12km for å bruke den, gleder meg til den på Vestby er operativ.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Man burde jo bruke kommentarfeltet på www.ladestasjoner.no for det da.

Da kommer riktignok ikke informasjonen til andre applikasjoner som feks LadeNå, slik det kunne gjort hvis man kunne kommentere direkte på www.nobil.no.
Men det gjør det da heller ikke om det kommenteres her på elbilforum.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

#2
Hurtigladeren hos Statoil på Økern fungerte heller ikke i dag, håndtaket var "låst" når jeg koblet det til bilen...
Men heldigvis er det en BNH-forhandler der, så dagen ble reddet.

At det ikke er mulighet for tilbakemelding på LadeNå! appen er direkte dumt.

Hos BNH stod det forøvrig en i-Miev og ladet, lurer på om ikke Mitsubishi-forhandlere også burde investere i hurtigladere? God reklame for Nissan, ikke fullt så god reklame for Mitsubishi...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 11. februar 2012, klokken 20:50
Hurtigladeren hos Statoil på Økern fungerte heller ikke i dag, håndtaket var "låst" når jeg koblet det til bilen...

Det har jeg også vært borti, men klarte å løse det ved å prøve flere ganger samt trykke litt på kontakten og "riste" litt på den. Jeg er egentlig ikke overbegeistret for designet av CHAdeMO-kontakten, det er litt for mye leamikk som kan krølle det til.

Det kan godt hende det var "låst" håndtak som var problemet på Rygge tidligere i dag og så har en eller annen klemt så hardt på det at noe inni gikk istykker. Kontaktene er visst svinedyre...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg tror jeg prøvde det meste av risting, klemming, trykking og banning.
En hyggelig ansatt prøvde også uten å få det til.

Hvis de var litt smarte var det et telefonnummer for feilmelding på ladestasjonen...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rio

Thomas:
Du bannet ikke nok!


jkirkemo:
Jeg har sendt deg en PM.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. februar 2012, klokken 20:54
Det har jeg også vært borti, men klarte å løse det ved å prøve flere ganger samt trykke litt på kontakten og "riste" litt på den. Jeg er egentlig ikke overbegeistret for designet av CHAdeMO-kontakten, det er litt for mye leamikk som kan krølle det til.
Skriv gjerne inn dette her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rasmus.B

Jeg var også innom Rygge for å lade. Jeg var på harry tur til Nordby senteret og startet fra Lørenskog. Planen var å lade på Rygge i ca 10 min. der for så å komme meg til Sarpsborg og fylle helt opp. Da ville jeg greid t/r Nordby. Så komme meg til Rygge og toppe helt opp, og rekke helt hjem til Lørenskog igjen. Med Rygge ute av drift fikk jeg problemer. Fikk nødladet på Shell stasjonen og kom meg til Sarpsborg 1 time senere. Der toppet jeg opp og kom meg til Norbysenteret og tilbake til Sarpsborg. Der toppet jeg opp til 95 % og satte kursen mot Lørenskog. Da jeg passerte Ryen var jeg omtrent tom, men greide med ett nødskrik å karre meg bort til BNH på Økern i skilpadde modus. Bare så vidt jeg kom meg opp rampen til hurtigladeren. Der dto jeg i 10 min. og ladet. Så bar det rett hjem.
Blir nok en stund til jeg gjør dette igjen. Å gjøre en slik tur med Leafen er vrl egentlig bare for spesielt intreserte, som meg, men kona og ungene var nok ikke like imponerte.
Men tilbake til sakens kjerne.
Det burde bli en form for varsligs system på disse laderene når det er så få av de. Jeg ringte til Marche for å rapportere laderen, men de hadde ikke noe med den å gjøre. Det virket på meg som om hendelen på ladepluggen var knekt inne i skaftet.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

#8
Det høres ut som om hurtigladeren i Ski hadde vært nyttig for deg ? Den er ikke så aller verst plassert, det er bare  å kjøre utenom Nordby-tunnelen (på Ski-siden) så kjører du nesten rett forbi den. Jeg bruker den når jeg skal til Drammen via Oslofjordtunnelen.

Ellers er det altså 16A ladepunkt ved Smart Club/McDonalds i Råde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Ski hadde nok vært det lureste, ja.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Hans Håvard Kvisle

Ergerlige greier dette. Men etterhvert så vil status bli synlig også på visningslagene for nett og mobil, men jeg er litt spent på om feilstatus fanger opp pistolproblemer, da. Inntil videre vil jeg være bekymra for langturene basert på hurtiglading. Virker som hurtigladerne foreløpig er ustabile og har innkjøringsproblemer, samt manglende overvåking og oppfølging hvis de av en eller annen grunn ikke leverer.

Bare så det er sagt, det er en fantastisk opptur å komme til en hurtiglader som funker. Likevel, vel spennende i forkant.

På oppfordringer idag her jeg deaktivert Rygge og Statoil Økern inntil disse funker igjen. Derfor ser dere dem ikke nå på ladestasjoner.no og LadeNå! Men manuell inn- og avmelding er ikke en holdbar løsning i lengden. Dette må automatiseres og er eierne/operatørenes ansvar å levere oss real time data vi kan gjøre synlig.
St.Hanshaugen

gbzdoc

Kan du si noe om hvorvidt det er noen dialog mellom Elbilforenngen og utbyggerne av hurtiladere på dette punktet? Skal jo bygges masse hurtiladere nå i 2012, så det begynner jo å haste for å ha et system på plass.

Burde også være mulig å rapportere bruken som en statistikk for når på døgnet laderne brukes mest på de ulike ukedagene. Da kan man planlegge turen utenom peak-hours for å slippe å vente to timer på å få lade...

Stå på! Hurtigladerne vil virkelig utvide bruksområdet veldig på bilene som støtter de. :-)

(Men synd vi ser ut til å få en ny VHS/Beta - HD-DVD/BluRay krig...)

jkirkebo

Nye problemer i dag. Skulle til Drammen, hadde tenkt å lade i Ski og kjøre tunnelen. Kom meg til BNH Ski med 30% igjen og koblet på laderen. Den startet opp, men stoppet igjen umiddelbart med følgende feil: AC112:QC harmonisk feil" eller noe slikt. Prøvde en 6-7 ganger med samme resultat, satte inn pluggen på nytt osv. Den siste gangen jeg prøvde kom det en annen feil, noe om EM drivere eller noe sånt. Da ville den ikke mer, fikk opp en feilmeldingsskjerm der det sto "lader ikke tilgjengelig".

Så da er den på Ski også utilgjengelig. Heldigvis hadde jeg en ganske god plan B, tør ikke annet lengre  >:(

Jeg er ikke overbevist om kvaliteten på disse ladestasjonene fra Proxll/Salto/SGTE :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. februar 2012, klokken 05:42
Nye problemer i dag. Skulle til Drammen, hadde tenkt å lade i Ski og kjøre tunnelen. Kom meg til BNH Ski med 30% igjen og koblet på laderen. Den startet opp, men stoppet igjen umiddelbart med følgende feil: AC112:QC harmonisk feil" eller noe slikt. Prøvde en 6-7 ganger med samme resultat, satte inn pluggen på nytt osv. Den siste gangen jeg prøvde kom det en annen feil, noe om EM drivere eller noe sånt. Da ville den ikke mer, fikk opp en feilmeldingsskjerm der det sto "lader ikke tilgjengelig".

Så da er den på Ski også utilgjengelig. Heldigvis hadde jeg en ganske god plan B, tør ikke annet lengre  >:(

Jeg er ikke overbevist om kvaliteten på disse ladestasjonene fra Proxll/Salto/SGTE :(
Jeg brukte den samme ladern mandag ved 14 tia og da funka den. Virker som de ikke tåler kulda :o
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Kanskje forhander har resatt (bootet) laderen i mellomtiden?

Poenget med hurtiglader forsvinner hvis det er et sjansespill om den fungerer -dette bør både BNH og Statoil ta alvorlig. For ikke å snakke om leverandør, som ikke engang har oppgitt et telefonnummer å feilmelde laderen på!


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA