Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

otovo satte inn en mindre inverter

Startet av Chrisstrom, fredag 04. oktober 2019, klokken 13:04

« forrige - neste »

Chrisstrom

Hei alle sammen .
Jeg har et funkis hus med så si flatt takk .
Fikk et tilbud av otovo med 24 solceller paneler på 305 watt = 7320 watt
Men ser at de har satt inn en inverter på bare 6 kw

Føler meg litt lurt , de sier  at tak ditt aldri kan komme opp i den effekten.
Men ganske så sikker på sommern når sol er litt høyer enn det den er i okober vil sol være på alle panelen.
Men jeg har jo betalt 135k for en anlegg som jeg fått et tilbud på, da syns jeg virkelig at det ikke skal være noe flaske hals  her..
Ser at solis inverter 6kw som jeg har er 500 kr billigere enn den neste som er 10 kw

Blir jo litt sånn her = Du går kjøper en bil selger gir deg pristilbud , står at den skal klare kjøre i si 150 km vist alt ligger til rette , men de setter på dekk som bare tåler 120 km .
Kanskje litt dårlig eksempel men..

Eller er det bare jeg som tenker teit ?

Beklager for skrivefeil , har dysleksi :)

Tips ?

Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

geear

Om sommeren når sola står høyere så er også temperaturen på panelene høyere, og du vil derfor få lavere makseffekt. De høyeste peakene vil du se i kaldt vær når sola er litt til og fra, der panelene ikke rekker å bli varme. Mener effekten normalt er oppgitt ved 25 grader (og optimal vinkel), og de mørke glassflatene blir fort varmere enn det i sola. Hvis panelene dine ligger helt flatt, så får de en betydelig reduksjon av det også. Det er vanligst å sette de på stativ med 15-20 grader vinkel på flate tak.

Jeg ville nok bare latt det være frem til du eventuelt ser at inverteren din capper produksjonen, når vår/sommer kommer, så får de komme og skifte. Du vil lett se det på produksjonskurvene fra inverteren.

Det KAN være det ville vært forskjell i effektivitetsgraden på stor og liten inverter i det effektområdet du vil ligge, pluss at en større inverter tar mer fysisk plass.

Chrisstrom

Hei , har sett litt på den nå har vært opp i 4000-5000 watt.
6kw og 10 kw er så helt lik i mål i tilegg.

Har klaget , så da får vi se hva de sier .
Sier bare en ting ALDRI MER otovo  , har vært dårlig service fra dag 1 etter jeg signerte avtalen .
Selger svarer ikke på spørsmål , sier oppstart dato da og da , men ingen kommer .
signert 10.8.19 og de blei ferdig i går 3.10.19
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

Thomas Parsli

Sitat fra: Chrisstrom på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:34
Sier bare en ting ALDRI MER otovo  , har vært dårlig service fra dag 1 etter jeg signerte avtalen .
Selger svarer ikke på spørsmål , sier oppstart dato da og da , men ingen kommer .
signert 10.8.19 og de blei ferdig i går 3.10.19

Dette skyldes nok at Enova har lagt om støtten -og Otovo har mottat flere bestillinger enn de klarer å håndtere (ordentlig).
Det unnskylder ikke dårlig kundeservice.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Chrisstrom

Må jo høre med dere her inne , er jeg veldig vanskelig kunde ?
Vil jo bare ha det som jeg har betalt for
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

geear

Hva sa tilbudet ditt da? Sa det 10 kW inverter?

Hvis ikke inverteren capper produksjonen din på grunn av manglende kapasitet så gir det ingen praktisk betydning?

Det er helt normalt at leverandørene skalerer inverter litt lavere enn peak på panelene.

Veggen

Har også 24 paneler og 6kW inverter. Det fungerer helt fint, inverter har aldri vært noen flaskehals. Slapp av og nyt sola.

Chrisstrom

Nei , har allerde vært oppe i 6 kw i dag..

Veit selv at når sommer kommer , fler soltimer , sol er høyer opp så kommer de til genere mer enn hva inverter klare .

Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

geear

Cappet den produksjonen da? Du vil se om grafen blir helt flat på toppen.

Chrisstrom

Det veit jeg ikke , får bare se hva totale watt akkurart nå .
Har ikke fått noe innlogging/app fra otovo .
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

Muffinman

Jeg har makset 5,3kW inverter på 4,3kW paneler, riktig nok kortvarig på edge of cloud. Men ligger ofte opp mot
4,6kW midt på dagen når sola står på sitt høyeste. De ville i utgangspunktet montere en inverter som var mindre, antageligvis for å oppnå høyere virkningsgrad gjennom året, men jeg ba om et hakk større. Både pga at vi kan bruke all tilgjengelig effekt og med tanke påfremtidig oppgradering med flere paneler.

geear

Hva slags paneler er det du har, som gir høyere enn maks rated? Har aldri opplevd å få mer enn oppgitt peak. Når sola står så høyt at det kunne skjedd så blir panelene så varme at effekten heller går ned.

Muffinman

Jinko Solar med optimizere, 270wp x16. Levert av Otovo sommeren 2016. Har sydvendt tak med temmelig bratt vinkel, og noen paneler på et takutbygg med litt mindre vinkel.  Bikker fremdeles 3kW med god margin midt på dagen nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA