Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil - Prisutvikling fremover

Startet av Markin, fredag 04. oktober 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Markin

Heisan,

Er på utkikk etter en brukt elbil, minimum type golf størrelse. Sannsynligvis må denne byttes ut om 2 år da det vil bli behov for en større bil.

Jeg har budsjett på rundt 200000-250000, men er egentlig veldig usikker på hvor mye jeg skal legge i dette nå. Ser at det er en del nye elbiler rundt hjørnet, med bra rekkevidde til en rimelig penge, og er redd for at det om et par år skal bli vanskelig å kvitte seg med en e-golf jeg kjøper nå.

Bilen jeg har per nå kan fungere en stund ut i neste år, dersom det skulle lønne seg. (Har forhåpninger til at nye E-2008 nesten kan havne innenfor rekkevidde).

Jeg har akkurat begynt å se på dette med elbil, så har enda ikke så god oversikt over markedet og hvordan prisene utvikler seg.

Noen som har noen tanker om dette?

Machina

Behold bilen din du og vent til det kommer en med rekkevidde du har behov for.

Trekkoppbil

Historisk sett har jeg inntrykk av at biler i 250 000kr-klassa taper seg 100 000kr i løpet av de 2 første åra.
Ofte er potensiale for prisnedgang, mindre jo billigere man kjøper inn bil, men det er ikke alltid sånn.
Det finnes mange eksempler på at man kan ha en bil ett år uten vesentlig prisnedgang også. F.eks gode koreanske biler med ventetid og svært begrensa produksjon.
I framtida kan det utviklinga være avhengig av moms og avgiftsendringer og valutasvingninger mm. Teknologisk sett skjer det en rivende utvikling og de siste åra er det venta at produksjon fra VW mfl vil ta av fra 2020, men det går ikke alltid så fort som man trur. Tesla er i ferd med å bygge Giga-fabrikk, og VW planlegger batterifabrikker, men på den andre sida ferdigstillte Nissan fabrikker i 2012 og 2013 som skulle kunne produsere flere hundre tusen batterier i året, uten at det blei så stor suksess. Det tar noen år å utvinne lithium, og produksjon av de gode bilene i dag, er begrensa av batteritilgang.

RunarBT

#3
Finnes en del Tesla Model S på finn til 250-ish, som nok ikkje synker så veldig mykje i pris og du har bil som bør fungere godt i årevis. Dei har gått ein del, men Teslaene holder seg veldig bra teknisk, Tesla har vært flinke å oppgradere disse første. Og med nytt battery og driveunit m.m. på disse, er dei vel langt bedre enn km skulle tilsi. :-)


F.eks. denne, FINN-kode:154355550
Model S 90 (85 med 90 batteri byttet nylig) - 400km rekkevidde og nylig service, batteri med garanti og 7 seter.
Nytt batteri og service der mykje anna er bytta trur eg nok dette er eit godt kjøp.

Eller denne, P85+ med ny drive unit, nytt batteri og ny MCU byttet 2017.
FINN-kode:158264414

arthur

Sitat fra: RunarBT på søndag 06. oktober 2019, klokken 13:54
F.eks. denne, FINN-kode:154355550
Model S 90 (85 med 90 batteri byttet nylig) - 400km rekkevidde og nylig service, batteri med garanti og 7 seter.
Nytt batteri og service der mykje anna er bytta trur eg nok dette er eit godt kjøp.

Man kan jo da lure på hvorfor den selges? Tenker da at et godt kjøp må vel da nesten bety et dårlig salg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RunarBT

Sitat fra: arthur på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:32
Sitat fra: RunarBT på søndag 06. oktober 2019, klokken 13:54
F.eks. denne, FINN-kode:154355550
Model S 90 (85 med 90 batteri byttet nylig) - 400km rekkevidde og nylig service, batteri med garanti og 7 seter.
Nytt batteri og service der mykje anna er bytta trur eg nok dette er eit godt kjøp.

Man kan jo da lure på hvorfor den selges? Tenker da at et godt kjøp må vel da nesten bety et dårlig salg?

Vil tru at kanskje det fristet med ny model S Raven, kanskje model X? Ev. litt mindre model 3. Finnes mange grunner til at folk oppgraderer.

Er alltids enkelt å sjekke med Tesla om historikken til bilen, så er ein sikker på å ikkje kjøpe seg problemer.

Markin

Takk for tilbakemeldinger!

En brukt Model S som det foreslåes her er nok i nærheten av det jeg egentlig kunne tenkt meg. Men selv om batteri og annen elektronikk er byttet er jeg skeptisk til andre ting på en bil som har gått 200' km +. Luftfjæring osv.
Hvordan har disse bilene vist seg ift. rust?

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: Markin på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:18
Takk for tilbakemeldinger!

En brukt Model S som det foreslåes her er nok i nærheten av det jeg egentlig kunne tenkt meg. Men selv om batteri og annen elektronikk er byttet er jeg skeptisk til andre ting på en bil som har gått 200' km +. Luftfjæring osv.
Hvordan har disse bilene vist seg ift. rust?
Model S/X er nesten bare aluminium. Karosseri-messig er det B-stolpene og støtfangerne som er stål. Men det vil alltids være noe slitasje/rust på deler i understell som er i stål. Det har også vært noen bolter som holder servostyringen på plass som har rustet i stykker. Her har det vært en tilbakekalling. Kan være greit å spørre om, om man skal kjøpe bil. https://www.tesla.com/no_NO/support/models-steering-assist-motor-bolt-recall?redirect=no

Bremser er også alltids en ting å sjekke i forhold til rust.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Om man er bekymret for dyre reparasjoner på luftfjæring, som i mitt syn er en ganske berettiget bekymring, så finnes det også Model S med vanlig metallfjæring. Luftfjæring har vært et tilvalg frem til ca en gang i begynnelsen av 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RunarBT

Sitat fra: Markin på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:18
Takk for tilbakemeldinger!

En brukt Model S som det foreslåes her er nok i nærheten av det jeg egentlig kunne tenkt meg. Men selv om batteri og annen elektronikk er byttet er jeg skeptisk til andre ting på en bil som har gått 200' km +. Luftfjæring osv.
Hvordan har disse bilene vist seg ift. rust?

Trur en generell (vanlig) skepsis til fossilbiler som har gått 200k+ er grunnen til at disse selges relativt rimelig. Har ingem fasit enda, men magefølelsen er at teslaer holder seg veldig bra. som nevnt, om en holder seg unna luftdemping og sjekker bremsene så er mykje gjort. Tesla har vært veldig flink å fikse/oppgradere ting på disse tidlige bilene. Me hadde eim 2013 model S, og dei har oppgradert veldig mange komponenter over dei årene me hadde bilen. Ta ein sjekk på service historikk his Tesla på ev. bil før kjøp så har du en ekstra trygghet/kunnskap om hva som er gjort. :-)

1000kwh

Du sier man skal holde seg unna luftfjæring, men hvorfor det? Er det noe problem på Tesla?

RunarBT

#11
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 16:41
Du sier man skal holde seg unna luftfjæring, men hvorfor det? Er det noe problem på Tesla?

var aldri noen feil med vår, har heller ikke hørt om mye feil med disse. Kun en tanke om jo mer avansert, dess større sjanse for at noe kan bli ødelagt. :-) stålfjærer er enklere enn luftdemping. På litt eldre biler som har gått en del, så er det greit å minimere mulige feilkilder. Men når det er sagt, så var det ganske kult og praktisk med justerbare luftdempere.

Jon65

Nå kjenner jeg ikke til luftfjæringen på Tesla men generelt sett på andre store, tunge og dyre biler (Audi, Mercedes osv) er luftfjæring noe som garantert går istykker og garantert er dyrt. Ville ikke overraske meg om biler uten er mer ettertraktet enn biler med når de begynner å få noen år på nakken.

1000kwh

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:15
Nå kjenner jeg ikke til luftfjæringen på Tesla men generelt sett på andre store, tunge og dyre biler (Audi, Mercedes osv) er luftfjæring noe som garantert går istykker og garantert er dyrt. Ville ikke overraske meg om biler uten er mer ettertraktet enn biler med når de begynner å få noen år på nakken.
Nettopp, Mercedes ;)

Men siden vi har hørt nesten ingenting om luftfjæringer på Tesla kan det fort være at disse holder like lenge som stålfjærer. For luft på Model S er genialt! Det har gjort vår sedan om til en lav SUV på tur opp til hytta eller når det er mye snø.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA