Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019-modell rekkevidde?

Startet av TotalFarsa, lørdag 15. juni 2019, klokken 13:01

« forrige - neste »

TotalFarsa

Hei!

Har akkurat kjøpt en 2019 PHEV med 10 000km. Nå som jeg ladet den opp for første gang stod det at rekkevidden for el var på 35km. 15 plusgrader ute. Jeg tenker at det er helt ok at det ikke står 52km vid fulladet batteri men burde det ikke være mer än 35km?

Hvordan er det med bilene til dere?

John H. Embretsen

Det kalles "gjettometer" av en grunn
Estimert distanse avhenger av hvordan forrige kjøretur (et visst antall km) forløp. Kjørestil, hastighet, vær, topografi, temperatur etc påvirker tallet. Det er ikke gitt at du kan kjøre på el den distansen som står. Det kan gå kortere eller lengre.

Den eneste måten å vite rekkevidde er å kjøre i EV-modus og bruke trippteller og se når bensinmotoren slår seg på.

Min erfaring med 2019-modell er at 35 km er ganske vanlig på gjettometeret, og at reell distanse er rundt der, pluss/minus 10 km avhengig av faktorene nevnt over.

For øvrig ser det ut til at programvaren som styrer bruken av batteriet (BMU) kanskje beregner kapasiteten noe feil over tid, det finnes flust av info (spekulasjon) på YouTube og div forum on dette.

Gratulerer med flott bil, håper du blir fornøyd.

Eier av Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Instyle+


TotalFarsa

Stort takk for raskt og uttømmende svar, det höres som alt er som det skal da. På en måte

Niff123

Enig med John.
På vanlig landevei med pen bruk av gasspedalen kommer du en god del lenger enn hva som ble vist. Kjører du aktivt på motorvei er tallet realistisk. Min erfaring er at B3 som regenerering er mest effektivt for å oppnå distanse. Luftmotstand betyr også som kjent mye for distansen.
Eier av PHEV 2015 og 2019.

hELgenen

Sitat fra: John H. Embretsen på lørdag 15. juni 2019, klokken 13:39
For øvrig ser det ut til at programvaren som styrer bruken av batteriet (BMU) kanskje beregner kapasiteten noe feil over tid, det finnes flust av info (spekulasjon) på YouTube og div forum on dette.

Kapasiteten på batteriet blir garantert beregnet feil - har selv tilsynelatende mistet 12% batterikapasitet på 10k - 2019 S-edition. Ingen Litium batteriet tapper seg 12% på 10k og noen måneder - eier også elbil - og med mange års erfaring med flere elbiler kan jeg garantere at batteriet ikke tapper seg så mye som programvaren tror. Dette er mao. IKKE reell batterikapasitet, men bare noe programvaren tipper som gjenstående kapasitet - og da trolig basert på feil/forenklet logikk dessverre. Det er denne programvaren som styrer når ICE motoren starter - så dersom den underestimerer batteriet så blir det kortere rekkevidde på el.  Har behandlet batteriet helt perfekt - aldri hurtigladet og sjeldent tappet det helt ned - men jeg mistenker at programvaren tror at hver gang du lader så har du faktisk tømt batteriet - altså gjennomført en full ladesyklus. Den er  trolig fullstendig på viddene dessverre - skal ta det opp ved første service - håper de kan få dette kalibrert til reell batterikapasitet. Ser at andre har fått det til med gode resultater, så det går faktisk - men det gjelder å få kommunisert dette til Mitsubishi slik at de kan begynne å ta tak i dette - dvs. enten rette programvaren (beste løsning), eller gjennomføre en full kalibrering ved hver årlig service. I bunn og grunn er dette en liten skandale - så selv om bilen fungerer flott som en hybrid - så mister den mye bruks verdi som plug in hybrid da folk opplever at rekkevidden på ren el-drift raser raskt nedover.

TotalFarsa

Det høres ikke særdeles bra ut det. Får følge med på hva som skrives om dette fremover...

Har idag startet med fullt ladet batteri. Kom da frem og tilbake på jobb, en strekke av totalt 45km fin 80-vei med 4km kvar på batterie, ifølge *gjettometeren". Gav ändå en god følelse

Niff123

45+4 km lyder bra.
Glem gjettometeret. Du gjetter bedre selv med litt erfaring. Jeg har i 4 år ladet opp fullt og ofte kjørte batteriet 'tomt' og fortsatt går 2015-modellen like langt på strøm som opprinnelig. 2019-modellen går noen km lenger - og det skal den jo på grunn av litt større batterikapasitet.

E

Bare en liten digresjon, etter en langhelg i Danmark viste guessometeret 72km rest etter første lading når vi kom hjem. Dog hentet den seg kjapt inn og for oss som har et veldig fast kjøre program til daglig viser den 42km (vi har omtrent bare bakker og lite flatmark). Dette fungerer greit i hverdagen, men er litt skuffet over korte langturer...batteriet er akkurat litt for lite til at vi kommer en vei på turer på rett under timen på motorvei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA