Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!

Startet av vifteovn, fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48

« forrige - neste »

vifteovn

Hei

Eg gjennomførte mitt første bytte til vinterdekk på vår Model 3 i går. Der lærte eg to ting. Den hydrauliske jekken frå Biltema til 150 kr som skal fungerer opp til 1,5 tonn var ikkje sterk nok til å løfta opp bilen høgt nok. Så eg måtte finna ein anna jekk på jobben. Det andre problemet er at bilen er så låg at verken jekken frå Biltema eller jobben kom til under bilen, så eg måtte køyra opp på nokre plankebitar før det gjekk.

Det skal nemnast at dette var mitt livs andre dekkskift, så eg er relativt ny i faget. Men eg vart overraska over at eg ikkje kom til med utstyret og at det ikkje var kraftigt nok til å løfta bilen.

ok67

Ja, bilen er låg og tung. NB! Pass på at du bruker jekkepunkta, ellers kan du skade batteriet
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ohowl

2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

C_B_

I brukerhåndboka s. 162 står det ikke noe om at Jack pads skal brukes.

Mulig da å løfte den uten Jack pads ved bruk av jekk(privat) el. løftearmer(verksted)?


eDooku

Jack pads er ikke påkrevd, de bare gjør det enklere å treffe jekkepunktet korrekt.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

hovik

Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

C_B_

Sitat fra: ew på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:23
Jack pads er ikke påkrevd, de bare gjør det enklere å treffe jekkepunktet korrekt.
Ok. I div. reklamer høres det ut som det er nødvendig med Jack p.

KjerPetil

Tok og såg under min P under utlevering for at folk har hevda dei er so lave. Veesentleg betre plass enn på "gamlebilen" jo.
Senkefjører ligg på postkontoret.

Torair

Jeg vil absolutt få lov å anbefale dere å enten lage en jackpad selv av en hockeypuck, eller kjøpe en lignende som dette:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F273814867241

Autowinder

Sitat fra: hovik på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Jeg bekrefter også at denne gjør jobben ift løftekapasitet, lav vekt og med plass til jackpad i skålen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Elbil-66

Sitat fra: Autowinder på lørdag 05. oktober 2019, klokken 16:29
Sitat fra: hovik på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Jeg bekrefter også at denne gjør jobben ift løftekapasitet, lav vekt og med plass til jackpad i skålen.
Ønsker man en annen farge har Biltema samme garasjejekk.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345.

Hyperstress

Sitat fra: vifteovn på fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48
Hei

Eg gjennomførte mitt første bytte til vinterdekk på vår Model 3 i går. Der lærte eg to ting. Den hydrauliske jekken frå Biltema til 150 kr som skal fungerer opp til 1,5 tonn var ikkje sterk nok til å løfta opp bilen høgt nok. Så eg måtte finna ein anna jekk på jobben. Det andre problemet er at bilen er så låg at verken jekken frå Biltema eller jobben kom til under bilen, så eg måtte køyra opp på nokre plankebitar før det gjekk.

Det skal nemnast at dette var mitt livs andre dekkskift, så eg er relativt ny i faget. Men eg vart overraska over at eg ikkje kom til med utstyret og at det ikkje var kraftigt nok til å løfta bilen.
Når en skal bytte til vinterdekk har gjerne lufttrykket i dekkene falt nok til at en ikke får plass til jekken. Har skjedd flere ganger for meg med Model S, og etter å ha fylt i luft så går det fint :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

GreenEyez

Jeg brant meg på det samme idag. 200-kroners jekk fra Europris kommer til under jackpad.

Måtte høyne til 500 kr fra t-hansen. https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/forbli-kjorende/garasjejekk-2t-lav-profil/n12231/pn937836

Samt kjøpte en momentnøkkel. 175 Nm. Er greit å passe på det når man kjøper en såpass dyr bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Korreksjon: Jekk fra Europris kommer IKKE til under!


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA